Mówi: | Przemysław Frasunek |
Funkcja: | dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych |
Firma: | Atende Software |
Operatorzy na potęgę inwestują w telewizję internetową. Sieć 5G i sztuczna inteligencja pozwolą lepiej tworzyć interaktywne treści
Telewizja internetowa zmienia sposób konsumpcji treści i model rozrywki. Dostęp do wideo stał się szybszy i łatwiejszy. Użytkownicy mogą oglądać wybrane materiały na życzenie, coraz częściej mają też dostęp do interaktywnych treści, w których sami mogą wpływać na przebieg akcji. Wszystko to przekłada się na rosnącą popularność telewizji internetowej, którą w najbliższych latach czeka skokowy rozwój, spowodowany m.in. wpływem sieci 5G i sztucznej inteligencji. Technologie umożliwią wprowadzenie platform telewizyjnych nowej generacji, nowych usług interaktywnych oraz lepsze targetowanie i dopasowywanie treści do profilu konkretnych użytkowników.
– Telewizja internetowa w Polsce cały czas rośnie w siłę. Nadawcy telewizyjni uruchamiają kolejne serwisy internetowe, które pozwalają na dostęp do ich treści telewizyjnych. Również operatorzy telekomunikacyjni, komórkowi czy kablowi zauważyli potencjał wynikający z telewizji internetowej i uruchamiają takie serwisy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Frasunek, dyrektor Działu Rozwiązań Multimedialnych w Atende Software.
Rozwój telewizji internetowej zmienia sposób konsumpcji i dostępu do treści multimedialnych. Użytkownicy nie tylko konsumują treści i kanały telewizyjne na żywo, w sposób linearny, lecz także mogą świadomie wybierać konkretne materiały, które chcą obejrzeć w danym momencie. Zyskują też dostęp do treści interaktywnych, czego przykładem jest chociażby wypuszczony ostatnio przez Netfliksa serial „Black Mirror: Bandersnatch”, w którym widzowie mają wpływ na przebieg akcji i decyzje głównego bohatera, a ich wybory mogą prowadzić do kilku różnych finałów.
– Kolejny ciekawy trend to upowszechnienie platform telewizyjnych nowej generacji. Mam tu na myśli platformy oparte o system Android TV. Jest to system operacyjny stworzony przez Google, który pozwala na bardzo wygodny dostęp do różnych serwisów multimedialnych i telewizji internetowej. Ten system jest już zainstalowany w wielu telewizorach dostępnych na rynku. Wkracza coraz mocniej do oferty operatorów, również komórkowych, którzy będą sprzedawać użytkownikom dekodery wyposażone właśnie w ten system – mówi Przemysław Frasunek.
Ekspert Atende Software podkreśla, że na rozwój internetowej telewizji mocno wpłynie upowszechnienie sieci 5G o przepustowości sięgającej 1 gigabita na sekundę. Taka przepustowość będzie dostępna dla zwykłych użytkowników – co oznacza, że osoby, które są poza zasięgiem sieci światłowodowej, będą mogły korzystać z interaktywnych usług i treści w dokładnie taki sam sposób jak użytkownicy światłowodu.
– Dzięki temu upowszechniać się będą dekodery wyposażone w system Android TV i mniejsze znaczenie będą mieć operatorzy tradycyjni, świadczący usługi telewizji kablowej czy satelitarnej. Większe znaczenie będą miały za to właśnie usługi interaktywne – podkreśla Przemysław Frasunek. – Drugi aspekt związany z 5G to upowszechnienie usług interaktywnych, takich jak gry, które w tej chwili są uruchamiane na lokalnym komputerze czy urządzeniu mobilnym. W przyszłości taka gra będzie uruchamiana w chmurze po stronie serwerowej, a my będziemy się bezpośrednio komunikować z tą chmurą i wpływać na przebieg rozgrywki. To będzie całkowita zmiana modelu rozrywki.
Coraz większe przełożenie na telewizję internetową będzie mieć też sztuczna inteligencja, która pozwoli na tworzenie nowych usług i lepsze dopasowywanie treści do profilu konkretnych użytkowników.
– Dzięki sztucznej inteligencji serwery czy dostawcy treści wideo będą mogli automatycznie analizować treść telewizyjną, rozumieć, jakie sceny się pojawiają w danym materiale, jaka jest dynamika i kolorystyka scen, jakie postacie się tam pojawiają. To oznacza, że będą mogli łatwiej i lepiej dostosowywać treści pod indywidualne preferencje użytkownika telewizji internetowej, czyli lepsze rekomendacje, ale także automatyczne targetowanie reklam pod profil użytkownika bądź pod to, co on w danym momencie ogląda – mówi Przemysław Frasunek.
Badanie przeprowadzone w ubiegłym roku przez dom mediowy Mindshare Polska pokazało, że 83 proc. internautów w Polsce ogląda materiały wideo w internecie co najmniej raz w tygodniu, a 40 proc. codziennie lub prawie codziennie. Domeną serwisów VoD są seriale, które przynajmniej raz w tygodniu ogląda 38 proc. użytkowników tych platform (darmowych i płatnych).
Atende Software to polska firma technologiczna dostarczająca oprogramowanie i usługi dla telewizji internetowej od 2007 roku. Jej flagowym rozwiązaniem jest platforma redGalaxy, czyli kompleksowe środowisko umożliwiające publikację treści multimedialnych w internecie. Platforma służy do budowy telewizji internetowej i umożliwia udostępnianie treści o bardzo wysokiej jakości praktycznie nieograniczonej liczbie widzów. Atende Software współpracuje z nadawcami i operatorami telekomunikacyjnymi, jest wiodącym dostawcą oprogramowania dla telewizji internetowych, takich jak Player.pl, Ipla, NC+ czy Play Now.
Czytaj także
- 2024-12-04: Europa przegrywa globalny wyścig gospodarczy. Nowa KE będzie musiała podjąć szybkie i zdecydowane działania
- 2024-12-10: Katarzyna Ankudowicz: Jak ludzie odbiorą moje rolki, to jest ich sprawa. Muszę stawić czoło krytyce
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-09-16: Konsumenci coraz częściej sięgają po ryby ze zrównoważonych połowów. Sprzedaż certyfikowanych produktów sięga 18 tys. t
- 2024-10-01: Monika Mrozowska: Wcieliłam się w rolę prowadzącej formatu youtubowo-instagramowego. Testuję menu w restauracjach i rozmawiam z ciekawymi gośćmi
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-08-05: Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.