Mówi: | Jerzy Jóźkowiak |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Poczta Polska S.A. |
Poczta Polska: nie potrzebujemy kredytów czy pieniędzy państwa
– Nie sięgamy do pieniędzy podatników, ani nigdzie się nie zadłużamy – mówi prezes Poczty Polskiej SA, Jerzy Jóźkowiak na temat dalszych planów restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Ten zakłada m.in. szereg inwestycji w modernizację placówek pocztowych oraz unowocześnienie modelu działania. Proces reorganizacji rozpoczął się pod koniec 2011 roku i potrwa pięć lat. Jego wartość to prawie miliard złotych.
W opinii prezesa Poczty Polskiej, jest to wzorcowy model restrukturyzacji.
– To, co Poczta robi, robi własnymi siłami. Sama się restrukturyzuje, sama wypracowuje pieniądze na inwestycje i sama wypracowuje 700-900 mln złotych potrzebnych na sprawy pracownicze – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Jóźkowiak.
I dodaje, że spółka nie zamierza sięgać po kredyty czy pieniądze państwa, aby zrealizować pięcioletni plan reorganizacji o wartości ok. 900 mln zł.
Jak podkreśla Jóźkowiak, dobry plan zmian to tylko połowa sukcesu. Drugą jest przekonanie do tego pracowników Poczty Polskiej, czyli ok. 93 tysięcy osób.
– Mamy ogromny program wewnętrzny przekonywania pocztowców, że te zmiany są nieuchronne i konieczne – mówi prezes spółki. – Dotąd zawsze było przekonanie, że nikt nie da Poczcie zginąć, zawsze było rzucane jakieś koło ratunkowe. A ja powtarzam, że to ostatnie koło ratunkowe czasami trafia w głowę i może utopić tego, kto tego koła ratunkowego potrzebuje.
Nowy zarząd działający od zeszłego roku ma dużą determinację, by w ciągu 5 lat z Poczty Polskiej zrobić nowoczesne przedsiębiorstwo. Tym bardziej, że – jak podkreśla Jerzy Jóźkowiak – to dla spółki ostatni dzwonek na przeprowadzenie reform.
Konkurencja rośnie w siłę i zdobywa nowych klientów, a dodatkowo za kilka miesięcy zdobędzie również dostęp do kolejnego zastrzeżonego dotychczas dla Poczty segmentu rynku, czyli dostarczania najlżejszych listów do 50 gramów.
– Nie widzę żadnego powodu, dla którego Poczta Polska o własnych siłach nie może się zrestrukturyzować. Dzisiaj jestem pewien, że możemy to zrobić – stanowczo podkreśla prezes spółki.
Głównym zadaniem, jakie przed rokiem postawił sobie zarząd spółki, a jakie dziś znalazło się w fazie realizacji jest unowocześnienie firmy.
– Jak państwo idziecie na pocztę, to widzicie w jakim stanie jest sprzęt komputerowy, widzicie odrapane ściany, ale są pewne rzeczy, których nie widzicie – mówi szef pocztowego giganta, Jerzy Jóźkowiak. – Nie widzicie, że sieć między jednostkami poczty też musi być unowocześniona. W ciągu najbliższych kilku miesięcy musi zacząć spełniać parametry do obsługi klienta w zupełnie innym czasie i w zupełnie innych ramach niż to było do tej pory.
Dla Poczty to dziś działanie priorytetowe. Nad projektem w dalszym ciągu pracują specjaliści, którzy zajmowali się restrukturyzacją i przygotowaniem do prywatyzacji innych przedsiębiorstw państwowych.
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-02-14: Spływające resztki nawozów największym zagrożeniem dla Bałtyku. Pojawiają się nowe wyzwania związane z energetyką wiatrową
- 2025-02-12: Jakub Rzeźniczak: Chciałbym wrócić do piłki nożnej. Teraz jednak widzę siebie już nie na boisku, ale na szczeblach zarządzających
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.