Mówi: | Marek Zagórski, minister cyfryzacji Bartłomiej Klinger, zastępca dyrektora ds. projektów administracyjno-edukacyjnych, NASK Anna Chyżyńska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Żardenikach |
Szkoły coraz lepiej przygotowane na cyfrową edukację. Do szybkiego internetu podłączanych jest średnio 100 szkół dziennie
Projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej zakłada, że do końca 2019 roku blisko 11 tys. szkół zostanie podłączonych do światłowodu, a do końca 2020 roku w zasięgu szybkiego internetu znajdą się wszystkie szkoły w Polsce. – Projekt jest mocno rozkręcony, podłączamy do OSE ok. setki szkół dziennie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Jak podkreśla, OSE wraz z ekosystemem towarzyszącym – m.in. edukacją z zakresu cyberbezpieczeństwa, szkoleniami dla nauczycieli i materiałami do wykorzystania na lekcjach, które zapewni NASK – podniesie efektywność całego procesu edukacji.
– Do podpięcia zostało nam jeszcze trochę szkół, bo na ogólną liczbę około 19,5 tys. lokalizacji w tej chwili mamy instalacje w 6,4 tys. szkół (stan na 20.09.19 – red). Ten proces od trzech miesięcy jest już bardzo rozkręcony. Dziennie podłączanych jest około setki szkół, więc wszystko wskazuje na to, że zrobimy to zgodnie z założeniami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Zagórski, minister cyfryzacji.
W ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej do końca 2020 roku ponad 30,5 tys. szkół w 19,5 tys. lokalizacji w całej Polsce ma zostać podłączonych do szybkiego internetu światłowodowego. Dzięki temu lekcje będą prowadzone przy wykorzystaniu nowych technologii i internetu, a uczniowie i nauczyciele rozwiną cyfrowe kompetencje. Projekt ma całkowicie zmienić model kształcenia w polskich szkołach – z analogowego na cyfrowy.
– Realizujemy ten projekt przede wszystkim na obszarach białych plam, czyli wszędzie tam, gdzie inwestycje komercyjnie nie miałyby możliwości się pojawić – podkreśla Marek Zagórski. – OSE zapewni dostęp do najważniejszego miejsca, w którym mamy zasoby, treści i narzędzia, czyli do internetu, w sposób nieograniczony i nielimitowany, zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Pozwoli na korzystanie z tych wszystkich zasobów, a także wraz z dodatkowymi narzędziami, które chcemy stworzyć w ramach OSE, podniesie efektywność całego procesu nauczania, adaptując go do potrzeb i zmieniającej się percepcji uczniów.
– Polskie szkoły w wielu przypadkach są już gotowe na tę nowoczesną cyfrową edukację. Rzeczywiście mamy wielu nauczycieli mocno zaangażowanych, zainteresowanych takimi narzędziami i wprowadzających je praktycznie w proces nauczania. Dużo jest jeszcze do zrobienia i mamy nadzieję, że OSE wyrówna szanse, da wszystkim nauczycielom i uczniom dostęp do tych narzędzi cyfrowych – dodaje Bartłomiej Klinger, zastępca dyrektora ds. projektów administracyjno-edukacyjnych w NASK.
Państwowy Instytut Badawczy NASK jest odpowiedzialny za jej wdrożenie i utrzymanie OSE. Będzie także czuwać nad cyberbezpieczeństwem sieci oraz zapewni usługi towarzyszące, m.in. w zakresie edukacji dotyczącej bezpiecznego korzystania z internetu, szkoleń dla nauczycieli i gotowych materiałów – scenariuszy do wykorzystania w trakcie lekcji z uczniami.
W połowie tego roku NASK wystartował już z projektem OSEhero.pl, który promuje i nagradza aktywnych nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia kreatywnie z wykorzystaniem internetu i nowych technologii, motywując uczniów do większego zaangażowania.
– Chcemy, żeby nauczyciele inspirowali się nawzajem. Pokazywali sobie, co udało im się zrobić i co to dało uczniom. Z drugiej strony, jako NASK chcemy podpowiadać, co jest dobrego i fajnego w tym cyfrowym świecie, które technologie i w jaki sposób można wykorzystać. Będziemy też nauczycieli edukować, szczególnie w obszarze zagrożeń, nie tylko niebezpiecznych treści, ataków hakerskich, lecz także wielu zagrożeń emocjonalnych, z którymi dzieci się mierzą – wymienia Bartłomiej Klinger.
– To jest ogromne wyzwanie. Starsi nauczyciele nie potrafią się tak dobrze poruszać w świecie cyfrowym jak młodsze pokolenie. Ale nasi uczniowie posługują się komórkami, portalami społecznościowymi, wchodzą do miejsc nie zawsze dozwolonych, nie rozumieją zagrożeń. Dla nas największym zadaniem jest przygotować uczniów do tego, żeby sami umieli się obronić przed niebezpieczeństwami – mówi Anna Chyżyńska, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Żardenikach.
OSE ma wyrównać różnice pomiędzy szkołami z obszarów wiejskich a tymi w dużych miastach oraz umożliwić transfer wiedzy pomiędzy jednostkami edukacyjnymi. W tym celu NASK w całej Polsce organizuje też cykl konferencji OSEregio. Ostatnia odbyła się w Ostrołęce, kolejne są planowane w Białej Podlaskiej i Białymstoku (w końcówce września i na początku października).
Spotkania w ramach OSEregio są płaszczyzną współpracy i okazją do wymiany doświadczeń pomiędzy przedstawicielami lokalnych szkół, kuratoriów czy bibliotek. Udział w nich jest bezpłatny, a w trakcie konferencji szkoły mają szansę wygrać dla siebie nowoczesne, mobilne pracownie multimedialne.
– Mobilna pracownia multimedialna to zestaw 16 laptopów, które są umieszczone w szafie na kółkach, czyli można ją przemieścić do dowolnej klasy w szkole. Nie są związane z jednym miejscem, np. pracownią informatyczną, więc każdy nauczyciel, jeżeli ma pomysł na wykorzystanie narzędzi cyfrowych czy internetu w trakcie lekcji, może z takiej pracowni skorzystać. Mobilne pracownie multimedialne pozwolą uczniom wykorzystać świat cyfrowy praktycznie na każdej lekcji – wyjaśnia Bartłomiej Klinger.
– Mobilne pracownie umożliwią nam prowadzenie zajęć z wykorzystaniem internetu i laptopów na różnych lekcjach, w dowolnym momencie. To będzie coś, co zdecydowanie poszerzy możliwości szkoły – mówi Grzegorz Wyszogrodzki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 w Mińsku Mazowieckim.
Czytaj także
- 2025-07-25: M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
- 2025-07-09: Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
- 2025-08-13: Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-16: Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.