Mówi: | Bożena Leśniewska |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Orange Polska |
Unijne przepisy i nowe cyberzagrożenia skłaniają firmy do większego zainteresowania ochroną danych. Rośnie popularność rozwiązań chmurowych
Cyberzagrożenia i rosnąca liczba ataków to, obok dyrektywy RODO, jeden z głównych powodów, który skłania firmy do większego zainteresowania się rozwiązaniami dotyczącymi bezpieczeństwa danych. Przekłada się to na rosnącą popularność chmury, która zapewnia wysoki poziom ochrony. Orange, największy w Polsce dostawca internetu, wprowadzi w tym roku na rynek Flexible Engine – autorskie rozwiązanie chmurowe. Obok internetu rzeczy ma to być jedno z głównych źródeł przychodów i rozwoju spółki w segmencie biznesowym.
– Najbliższe miesiące w biznesie na pewno przebiegną pod dużą presją wchodzących w życie regulacji związanych z ochroną danych osobowych. To czas, w którym polskie firmy będą się do niej przygotowywać. Dla większości z nich, jeżeli nie dla wszystkich, to potężna zmiana, która wymaga dużo większej czujności, roztropności i uwagi w podejściu do danych osobowych. Nakłada też bolesne i dotkliwe kary za nieprzestrzeganie przepisów, zatem większość firm bardzo poważnie o tym myśli – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu ds. rynku biznesowego Orange Polska.
RODO, czyli Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, wejdzie w życie 25 maja br. To unijna regulacja, która ujednolici przepisy w tym zakresie na terenie wszystkich 28 państw członkowskich UE. W Polsce zastąpi ustawę, która obowiązywała od 20 lat.
Nowe prawo nakłada szereg wyśrubowanych wymogów na wszystkie podmioty, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe. Obejmie zarówno duże korporacje, podmioty publiczne, jak i niewielkie przedsiębiorstwa. Będą one musiały wdrożyć takie rozwiązania i infrastrukturę IT, które zapewnią maksymalny poziom bezpieczeństwa danych osobowych. Na dostosowanie się do nowych przepisów zostało tylko kilka miesięcy. Tym, którzy nie zdążą, za wszelkie incydenty związane z naruszeniem bezpieczeństwa grożą wysokie kary finansowe, sięgające nawet 20 mln euro lub równowartości 4 proc. rocznych globalnych obrotów firmy.
– Spotykamy się ze wzrostem zainteresowania, z większą liczbą pytań dotyczących oferty, którą możemy zaproponować, żeby przygotować firmy do zmiany. Dotyczy to nie tylko RODO, lecz także ogólnie wzrastającej potrzeby zabezpieczania zarówno zasobów sieciowych, jak i infrastruktury IT przed cyberatakami oraz coraz silniej rozwijającą się przestępczością w przestrzeni internetowej – mówi Bożena Leśniewska.
Cyberzagrożenia i rosnąca z roku na rok liczba takich ataków to kolejny obok RODO powód, który skłania firmy do większego zainteresowania rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa. Eksperci Eset prognozują w 2018 roku wzrost liczby ataków ransomware (szkodliwe oprogramowanie, które szyfruje dane w celu wymuszenia okupu) oraz ataków na urządzenia internetu rzeczy (IoT).
– W tym zakresie możemy zaoferować klientom – zarówno przez Orange Polska, jak i naszą spółkę Integrated Solutions – całe spektrum rozwiązań, które pozwalają zabezpieczyć dane zarówno osobowe, jak i wszelkie dane firmy. Mamy własne security operation center zabezpieczające najpoważniejsze firmy w Polsce. Mamy CERT oraz najwyższą certyfikację we wszystkich możliwych technologiach, co zapewnia bezpieczeństwo zarówno infrastruktury, jak i sieci – podkreśla Bożena Leśniewska.
Oferta IS w zakresie bezpieczeństwa koncentruje się na dwóch obszarach. Po pierwsze, spółka kładzie nacisk na ochronę i zabezpieczenie każdego łącza internetowego, blokując szereg zagrożeń zanim dotrą one do klientów. Przykładem może być ubiegłoroczny cyberatak WannaCry, który objął zasięgiem ponad 200 tys. komputerów i 150 państw. Hakerzy wymusili ponad 50 tys. dol. okupu i wywołali paraliż międzynarodowych korporacji, szpitali, instytucji rządowych i transportu. Bożena Leśniewska podkreśla, że ubiegłoroczna fala ataków WannaCry nie dotknęła odbiorców internetu Orange.
Drugi obszar to stale rozwijana oferta usług i rozwiązań chroniących sieć wewnętrzną klientów we wszystkich jej warstwach, począwszy od infrastruktury serwerowej, na aplikacjach biznesowych kończąc.
Wiceprezes Orange zwraca też uwagę na rosnące zainteresowanie firm rozwiązaniami chmurowymi, które zapewniają wysoki poziom ochrony i bezpieczeństwa danych.
– Większość firm dopiero to testuje, ale badania pokazują, że w ciągu dwóch kolejnych lat ponad 30 proc. polskich przedsiębiorstw zdecyduje się na przeniesienie do chmury. To oznacza wielkie możliwości, dlatego w ostatnich latach przygotowywaliśmy się do udziału w rozwoju tej części biznesu – mówi Bożena Leśniewska.
Należąca do grupy Orange spółka Integrated Solutions jest w tej chwili partnerem wszystkich dostawców chmury publicznej w Polsce. W tym roku wprowadzi na rynek autorskie rozwiązanie chmurowe Orange – Flexible Engine, które będzie oferować wraz z usługami doradztwa i audytu.
– Dla klientów wymagających większej prywatności, bezpieczeństwa i nieco innych rozwiązań oferujemy własne data center w Warszawie i Łodzi, jedno z najlepszych w Europie. Możliwości, jakie daje przeniesienie biznesu do chmury, to m.in. zdjęcie z siebie wydatków inwestycyjnych w sprzęt i odpowiedzialności za niego, a przeniesienie wszystkiego na naszych pracowników, którzy w formie serwisu mogą dostarczyć zarówno infrastrukturę, platformę, jak i usługi. To powoduje, że jest to rozwiązanie, które będzie się cieszyć coraz większą popularnością. W tym kierunku idzie nasza strategia –przekonuje Bożena Leśniewska.
Kolejny, perspektywiczny obszar to internet rzeczy (IoT), który rozwija się dynamicznie na całym świecie. Globalna firma doradcza Gartner szacuje, że w tym roku do inteligentnej sieci będzie już podłączonych ponad 11 mld urządzeń, a do końca dekady ta liczba przekroczy 20 mld dol.
– IoT kiełkuje w Polsce, stwarzając cały szereg możliwości. W perspektywie kolejnych trzech lat przewidujemy, że będzie to nowa linia przychodowa dla Orange. Stworzyliśmy własną platformę API IoT, pod którą jednym kliknięciem można podłączyć dowolnych partnerów, usługi i rozwiązania. Daje to dużą elastyczność i spektrum możliwości dla różnego rodzaju usług i biznesów. Zaczęliśmy testować już rozwiązanie z gminami i miastami, budując smart cities – mówi Bożena Leśniewska.
Przykładem wykorzystania jest np. system inteligentnego oświetlenia ulic, który powstał w podwarszawskim Piastowie we współpracy z firmami Quantron, BioSolution i JT Weston. Umożliwi on miastu oszczędność kosztów energii elektrycznej na poziomie co najmniej 60 proc., a w dalszej perspektywie można go rozbudować również o kolejne elementy, jak czujniki dymu czy kamery monitoringu.
Czytaj także
- 2025-08-18: Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
- 2025-08-11: Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-08-07: W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-08-11: A. Bryłka: Ograniczenie emisyjności nie musi się odbywać za pomocą celów klimatycznych. Są absurdalne, nierealne i niszczące europejską gospodarkę
- 2025-07-25: M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wzrost sprzedaży piw bezalkoholowych idzie w parze z inwestycjami w zieloną energię. Kompania Piwowarska ogranicza ślad węglowy i wspiera lokalne inicjatywy
Kompania Piwowarska kontynuuję realizację strategii „Lepsza Przyszłość 2030”, w której łączy ambitne cele środowiskowe, edukacja konsumentów oraz rozwój segmentu piw bezalkoholowych z realnym wsparciem dla lokalnych społeczności. Firma, będąca liderem polskiego rynku piwa, ogranicza emisję CO₂, zwiększa udział opakowań zwrotnych i angażuje pracowników w wolontariat, w tym m.in. w pomoc dla ofiar powodzi na Dolnym Śląsku.
Handel
D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.
Handel
Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

Ekspertki i eksperci z Deloitte’a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.