Newsy

Transakcje na kryptowalutach przestaną być anonimowe. Giełdy będą musiały udostępniać dane klientów

2019-07-02  |  06:15

Nowe zalecenia Financial Action Task Force obligują giełdy kryptowalut do ujawniania danych swoich klientów. Nie wiadomo jeszcze, kiedy ani w jakim kształcie nowe regulacje zostaną wdrożone przez 37 państw należących do organizacji. Branża obawia się, że zaszkodzą prywatności użytkowników, ale – jak ocenia CEO Tokeneo Tomasz Rozmus – zmiany wymusza rosnąca liczba ataków hakerskich i obawy rządów o pranie brudnych pieniędzy. – Anonimowość zniknie niedługo z giełd kryptowalutowych – podkreśla ekspert. 

– Nie ma jeszcze podanych dat, w których te przepisy zostaną wdrożone, i na jakich dokładnie zasadach. Myślę, że na pewno jeszcze nie w tym roku, ale już na początku 2020 takie przepisy powinny obowiązywać na całym świecie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Rozmus, prezes Tokeneo.

W ubiegłym tygodniu FATF (Financial Action Task Force) przedstawiła swoje zalecenia dotyczące dostawców usług wirtualnych, w tym m.in. giełd kryptowalutowych. Nowe standardy obligują je do wymieniania między sobą informacji o klientach. Jest to powszechna praktyka np. w bankach międzynarodowych, ale nowość dla branży kryptowalut, dotąd opartej na anonimowości. Zalecenia FATF obejmują 37 krajów członkowskich organizacji.

Świat idzie w kierunku tokenizacji i digitalizacji, natomiast takie przepisy, jakie obecnie funkcjonują w tradycyjnej wymianie pieniądza, będą obowiązywać również na rynku kryptowalutowym. Zmieni się tylko droga przekazywania tych pieniędzy – do tej pory to banki przyjmowały i wysyłały fizyczną gotówkę, a w tym momencie pieniądz jest cyfrowy. Natomiast uregulowanie tego rynku jest konieczne, a nowe przepisy wymuszą po prostu pełną weryfikację i będą dążyć do tego, żeby zlikwidować anonimowość – mówi Tomasz Rozmus.

Nowe zalecenia FATF wymagają, żeby każda transakcja rejestrowana na giełdzie kryptowalutowej zawierała szereg określonych informacji, w tym m.in. nazwę inicjatora transakcji, jego numer konta i fizyczny adres lub krajowy numer identyfikacyjny, nazwę beneficjenta oraz numer jego rachunku wykorzystywany do przetwarzania transakcji.

Część branży argumentuje, że wejście w życie nowych przepisów dotyczących giełd kryptowalutowych zaszkodzi prywatności ich użytkowników. Jednak – jak ocenia CEO Tokeneo – to coraz częstsze ataki hakerskie i rządy narodowe, które obawiają się procederu prania brudnych pieniędzy, zmuszają podmioty takie jak giełdy kryptowalutowe czy kantory do przedstawiania pełnych danych klientów będących uczestnikami tego rynku.

W tym momencie handel może nie jest jeszcze zupełnie uregulowany, ale poszczególne rządy bardzo jasno wypowiadają się w kwestii dokumentów, jakie musi przedstawić uczestnik tego rynku, który zakłada konto na giełdzie. Jest więc pełna weryfikacja danych. Już niedługo giełdy będą musiały się wymieniać także informacjami o tym, jakiej transakcji dokonał klient. Ten rynek kryptowalutowy, który z początku był tak atrakcyjny, bo anonimowy, w tym momencie już taki nie jest – podkreśla Tomasz Rozmus.

Jak podkreślają eksperci, ostateczny kształt nowych regulacji będzie zależny od tego, jak zostaną zinterpretowane i wdrożone przez poszczególne państwa członkowskie FATF. Natomiast przełożenie zasad obowiązujących od dawna w transferach narodowych na giełdy kryptowalut nie sprawi, że przejmą one choć w części rolę banków.

Giełdy kryptowalutowe będą działały po prostu tak, jak tradycyjne giełdy w tradycyjnym modelu finansowym, czyli będą notowały wycenę poszczególnych kryptowalut. Natomiast nie wydaje się, żeby zastąpiły banki, bo one nie oddadzą tego rynku. Jedyne, co branża kryptowalutowa może wymusić na bankach, to przyjmowanie depozytów w kryptowalutach – mówi Tomasz Rozmus.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Firma

Tylko 30 proc. zmian wdrażanych przez firmy kończy się sukcesem. Najlepiej wypadają branża finansowa, szkolnictwo i przemysł

Modyfikacja struktury, strategii oraz kultury organizacyjnej – to najczęściej wskazywane cele wprowadzania zmian w firmach i organizacjach. Wyniki V Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą pokazały, że proces ich wdrażania jest skuteczny tylko w co trzecim przypadku. Powody tak słabego wyniku to m.in. zbyt małe zaangażowanie zarządu w zmiany i niewystarczająca komunikacja z pracownikami. – Kolejnym istotnym czynnikiem sukcesu jest wykorzystanie odpowiedniej metodologii, czyli technik zwinnego zarządzania – przekonują twórcy badania.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Finanse

Technologie szansą na odbicie gospodarcze w czasie kryzysu. Tą drogą poszły też Chiny

W obszarze cyfryzacji Polska wciąż ma dużo do nadrobienia względem bardziej rozwiniętych zachodnich gospodarek. W ubiegłorocznym rankingu DESI zajęła dopiero 25. miejsce wśród 28 państw w Unii Europejskiej, a według raportu McKinsey gospodarka cyfrowa stanowi w niej tylko nieco ponad 6 proc. krajowego PKB. Prezes Fundacji Digital Poland podkreśla, że konieczne są wzrost wydatków w tym obszarze i większa adaptacja cyfrowych technologii w sektorze MŚP. W obliczu spodziewanego spowolnienia wywołanego pandemią koronawirusa to może być szansa na wzrost. Taki plan mają też Chiny.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

[DEPESZA] Sprzedaż bezpośrednia przechodzi w całości do internetu. Branża walczy też z nieuczciwymi sprzedawcami, którzy chcą zarobić na koronawirusie

Pandemia koronawirusa wymusiła na firmach zajmujących się sprzedażą bezpośrednią sporą zmianę trybu działania. W tej chwili wsparcie konsumenta odbywa się wyłącznie za pośrednictwem komunikatorów lub telefonicznie, a przedsiębiorstwa przyjmują zamówienia zdalnie i wysyłają je do paczkomatów. Pandemia i związane z nią ograniczenia tylko przyspieszają proces digitalizacji, który zachodzi w branży już od kilku lat, ale – jak podkreśla przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej – pojawiają się też nieuczciwe firmy, które chcą na niej zarobić, oferując klientom np. suplementy rzekomo pomocne w zwalczaniu COVID-19.