Newsy

Transport i logistyka dotkliwie odczuły globalną pandemię SARS-CoV-2. Nie wszystkie firmy transportowe przejdą przez kryzys suchą stopą

2020-06-22  |  06:20
Wszystkie newsy

Wśród sektorów, których działalność zweryfikowała pandemia, jest transport i logistyka. Niektóre mniejsze firmy transportowe już ogłosiły bankructwo, większe przedsiębiorstwa mogą jednak paradoksalnie na tej sytuacji skorzystać. Branża operatorów logistycznych może zyskać dzięki ponownemu docenieniu korzyści wynikających ze współpracy z zewnętrznym dostawcą. Międzynarodowy koncern FM Logistic opublikował dane, które pokazują, że pandemia miała jak dotąd niewielki wpływ na jego wyniki finansowe, przynajmniej w zakończonym roku obrotowym. Firma obchodzi właśnie 25-lecie działalności w Polsce i zapowiada kolejne projekty na tutejszym rynku.

– Wybuch pandemii SARS-CoV-2 miał niewielki wpływ na wyniki w roku finansowym, który zakończył się w marcu br. Większe wyzwania postawił przed nami początek nowego roku obrotowego. W kwietniu i maju zaobserwowaliśmy spadek przychodów o 9 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem oraz znaczny wzrost kosztów operacyjnych związany z wprowadzaniem odpowiednich środków bezpieczeństwa w związku z pandemią koronawirusa. W dalszym ciągu podejmujemy działania, aby chronić naszych pracowników, zaspokajać potrzeby klientów i jednocześnie wypracować wysokie wyniki bilansowe. W niemal wszystkich naszych jednostkach prowadzona jest obecnie działalność – wskazuje Jean-Christophe Machet, CEO FM Logistic.

Koncern logistyczny, który prowadzi działalność w 14 krajach Europy, Azji i Ameryki Południowej, przedstawił właśnie swoje wyniki finansowe. Pokazały one, że globalna pandemia SARS-CoV-2 miała niewielki wpływ na miniony rok obrotowy. Spółka FM Logistic zanotowała przychody w wysokości 1,43 mld euro (wzrost o 8,7 proc.), natomiast zysk przed odliczeniem odsetek i podatków (EBIT) wyniósł 42,5 mln euro, czyli aż o 21 proc. więcej niż w roku ubiegłym.

Ponad 1/3 łącznych przychodów grupy (36 proc., ponad 500 mln euro) wypracował segment transportowy, głównie dzięki rozwojowi usług LTL (ładunki mniejsze niż samochody ciężarowe) oraz logistyce miejskiej. Oferowana przez FM Logistic usługa CityLogin, która łączy dostawy ostatniej mili i małe miejskie huby logistyczne, jest obecnie dostępna w 30 miastach Europy.

Dobre wyniki to również efekt m.in. poprawy efektywności operacyjnej i wprowadzenia nowych usług, które odpowiadają na trendy konsumenckie takie jak szybki wzrost znaczenia e-commerce i ekologii. Spółka wprowadziła m.in. usługi dropshippingu dla producentów, którzy sprzedają swoje produkty bezpośrednio do klienta. Uruchomiła też pomiar emisji gazów cieplarnianych z usług transportowych i logistycznych świadczonych na rzecz konkretnych klientów oraz nowy projekt „zero waste”. W ubiegłym roku finansowym kontynuowała też inwestycje w innowacje oraz automatyzację procesów biurowych i magazynów, w części z nich wdrożono roboty służące do przenoszenia palet i ciężkich ładunków.

– Jesteśmy świadomi ewolucji, która zachodzi w ostatnim czasie – nie tylko dzięki nowym technologiom i analizie danych, ale także dzięki rosnącemu zrozumieniu dla konieczności zrównoważonego rozwoju i ogromnej dbałości o bezpieczeństwo naszego środowiska. Wkrótce poinformujemy o naszych kolejnych inwestycjach w tym obszarze – zapowiada Daniel Franke, Managing Director FM Logistic CE.

Na polskim rynku operuje należąca do międzynarodowej grupy spółka córka, czyli FM Logistic Centralna Europa. Prowadzi ona działalność również w Czechach, Słowacji i na Węgrzech. W roku finansowym 2019/2020 uzyskała przychód w wysokości 322 mln euro i pozyskała kilku dużych klientów, w tym Lorenz Bahlsen Snack-World, czyli światowego producenta słonych przekąsek, i Polpharmę, polskiego producenta leków. Specjalnie na jej potrzeby został rozbudowany magazyn w podwarszawskim Błoniu, gdzie pod nazwą FM Health działa największe centrum logistyczne dla farmacji w Europie Środkowej.

FM Logistic CE prowadzi też w regionie m.in dedykowany start-upom program FM OpenLab, który ma wspierać młodych przedsiębiorców, oraz stawia mocny akcent na ekologię. Ma w swojej flocie pojazdy elektryczne, w tym samochód z agregatem chłodniczym, który prowadzi dystrybucję paczek dla sektora farmaceutycznego FM Health. Operator stara się budować magazyny w sposób maksymalnie neutralny dla środowiska, z uwzględnieniem energooszczędnych i ekologicznych rozwiązań. Firma planuje też w Polsce kolejne inwestycje: z początkiem nowego roku zamierza rozpocząć budowę nowej platformy logistycznej między Łodzią a Warszawą.

– Zaczynaliśmy 25 lat temu od jednej palety pod Warszawą, dziś w regionie Europy Środkowej działamy na czterech rynkach, realizując operacje logistyczne dla wszystkich branż gospodarki. Jesteśmy dumni z naszej historii, naszych wartości i naszych pracowników – mówi Daniel Franke. – Są to solidne i stabilne fundamenty do dalszego rozwoju, którego tempo chcemy utrzymać. Jesteśmy firmą zorientowaną na przyszłość, mamy dużą świadomość zmian, jakie dokonują się nie tylko poprzez nowe technologie i cyfryzację, ale też przez dbanie o środowisko naturalne. W dalszym ciągu będziemy koncentrować się na tych obszarach.

Są też i pozytywne zmiany spowodowane przez pandemię. Rośnie liczba przetargów w sektorze  e-commerce, co wymusza zintensyfikowanie działań w tym obszarze. Firmy muszą przyspieszyć digitalizację procesów nie tylko operacyjnych, ale również sprzedażowych i HR. Branża stawia też na automatyzację procesów magazynowych. Dla firmy wielkości FM Logistic, która zatrudnia ponad 5500 pracowników rozproszonych na region Europy Środkowej, wprowadzenie systemu obsługi pracowników Workday to ogromne udogodnienie oraz budowa przewagi konkurencyjnej. 

Klienci, szczególnie w obecnej niepewnej sytuacji gospodarczej, doceniają korzyści płynące ze współpracy z zewnętrznym operatorem logistycznym. Szczególne znaczenie ma tu elastyczność, jaką na co dzień takie firmy mogą zaoferować, czy to w kontekście automatyzacji, czy błyskawicznej możliwości dostosowania się do wykorzystywanych kanałów dystrybucji wynikającego z gwałtownych zmian zachowań konsumentów mówi dyrektor zarządzający FM Logistic CE.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.