Mówi: | Marek Staszek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | DB Schenker Rail Polska |
DB Schenker Rail Polska: W Polsce brakuje długofalowej strategii inwestycji kolejowych. Wysokie stawki dostępu i słabo skoordynowany proces remontowy infrastruktury szkodzą branży
W Polsce brakuje całościowego planu rozwoju kolei – ocenia Marek Staszek, prezes DB Schenker Rail Polska. Brak długofalowego planowania utrudnia wykorzystanie środków na poprawę infrastruktury, w którą Polska inwestuje wciąż mniej niż kraje zachodniej Europy. To właśnie słaby stan techniczny linii kolejowych i równocześnie wysokie stawki dostępu są największym problemem branży.
‒ Mamy w Polsce infrastrukturę, która jest w złym stanie i która jest jedną z najdroższych pod względem stawek dostępu, co powoduje pogorszenie naszej konkurencyjności wobec transportu drogowego. W ostatnich latach stale obserwujemy ucieczkę ładunków z kolei na drogi i to jest zjawisko bardzo niekorzystne dla nas wszystkich – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Staszek, prezes DB Schenker Rail Polska.
Dodaje, że choć dzięki unijnym funduszom w ostatnich latach zdecydowanie wzrósł poziom inwestycji w infrastrukturę kolejową, wydatki wciąż są zbyt małe. Brakuje przede wszystkim wieloletniego planu, który pozwoliłby na skuteczne inwestycje realizowane w taki sposób, aby nie paraliżować jednocześnie przewozów. Jak przekonuje Staszek, choć kolejne rządy przeznaczają środki na kolej, to są problemy z ich wykorzystaniem.
To prowadzi z kolei do wydłużenia niezbędnych inwestycji. Choć branża czeka na ich efekty, szczególnie na podniesienie prędkości handlowej na głównych liniach kolejowych, na razie prace powodują pogorszenie sytuacji.
‒ Trwające remonty pogarszają nasze warunki funkcjonowania. Oczywiście w trakcie remontów konieczne są objazdy, które są kosztowne, za które klienci nie chcą płacić, ale ciągle żyjemy w przekonaniu, że zaowocują one poprawą stanu infrastruktury i naszej konkurencyjności w przyszłości – podkreśla Staszek. ‒ Inwestycje, które są dzisiaj realizowane, poprawią warunki realizacji transportu. Natomiast sposób, w jaki one są realizowane, pozostawia wiele do życzenia.
Bardziej systemowe podejście do rozwoju infrastruktury kolejowej może wymusić na Polsce Unia Europejska. Tzw. czwarty pakiet kolejowy ma doprowadzić zarówno do dalszej liberalizacji rynku, jak i wesprzeć tę gałąź transportu jako ekologiczną i bezpieczną. Nad ostatecznym kształtem regulacji wciąż trwają dyskusje w Brukseli.
Do tego unijna polityka transportowa zakłada inwestycje w transeuropejskie korytarze (TEN-T), czyli ciągi komunikacyjne łączące kluczowe porty, miasta, centra przeładunkowe i lotniska.
‒ Wierzymy w to, że rząd polski w końcu znajdzie sposób na wykorzystanie tych środków i wdrożenie polityki Unii Europejskiej również w Polsce – mówi Staszek. ‒ Jeżeli będziemy mieli sprawnie funkcjonujące korytarze paneuropejskie, to kolej będzie w stanie konkurować już nie tylko z transportem drogowym, lecz także z transportem morskim. Myślę, że to będzie istotny czynnik, który przyczyni się w przyszłości do zwiększenia rynku przewozów kolejowych.
Poza ciągnącymi się uciążliwymi remontami na spowolnienie w Polsce wpływa również kryzys górnictwa. Z uwagi na łagodną poprzednią zimę i obecną fatalną sytuację polskich kopalń spadają przewozy węgla. A to ponad 50 proc. wszystkich przewozów kolejowych w Polsce – przypomina Staszek. Zgodnie z danymi Urzędu Transportu Kolejowego w okresie od stycznia do sierpnia masa przewiezionych ładunków była o 1,6 proc. niższa niż w tym samym okresie 2013 r. Miesięczne spadki pogłębiają się – o ile w pierwszych miesiącach roku notowano nawet wzrosty, to zarówno w czerwcu, jak i w sierpniu spadek rok do roku sięgnął niemal 6 proc.
Prezes Staszek zauważa jednak, że DB Schenker Rail Polska, jako spółka należąca do koncernu Deutsche Bahn, może nadrobić te straty w przewozach transgranicznych. Udział DB Schenker Rail Polska pod względem przewiezionej masy towarów w okresie od stycznia do sierpnia wyniósł 18,6 proc., co dawało spółce drugie miejsce w kraju po PKP Cargo. Było to jednak o 0,6 pkt proc. mniej niż w całym 2013 r.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.