Newsy

Inwestycje w paliwa alternatywne koniecznością. Do 2040 r. zapotrzebowanie na energię wzrośnie o 30 proc.

2019-06-12  |  06:25

– Świat będzie potrzebował więcej czystszej energii, również w transporcie, więc inwestowanie w paliwa alternatywne jest koniecznością tu i teraz – przekonuje Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci Shell Polska. Benzynę i diesla już stopniowo wypierają biopaliwa, gaz, energia elektryczna oraz wodór. W przybliżaniu nowej ery zasilania w transporcie mają pomagać takie inicjatywy jak Shell Eco-marathon. W tegorocznej edycji konkursu na opracowanie pojazdu najbardziej wydajnego energetycznie weźmie udział sześć drużyn z Polski.

Konkurs wspiera młodych inżynierów w ich odkryciach w zakresie technologii i motoryzacji, a zadaniem uczestników jest opracowanie pojazdu jak najbardziej wydajnego energetycznie. Zwycięża drużyna, której bolid pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra dowolnego paliwa, jednego m3 lub jednej kWH. W tegorocznej edycji konkursu, która odbędzie się 2–5 lipca w Londynie, weźmie udział sześć drużyn z Polski.

– W 1939 roku pracownicy Shell w Stanach Zjednoczonych zawarli przyjacielski zakład, postanowili się przekonać, kto z nich przejedzie najdalej na jednym litrze paliwa. Wygrała osoba, która w tamtym czasie przejechała 6 kilometrów. 71 lat później, w 2010 roku, francuski zespół studentów przejechał na jednym litrze 3 771 kilometrów. To jest odległość jak stąd do Rzymu i z powrotem. Tym właśnie jest Shell Eco-marathon. To dążenie do jak najwyższej efektywności energetycznej, to studenci i uczniowie szkół średnich, którzy tworzą nowe, ekologiczne i efektywne rozwiązania dla motoryzacji – tłumaczy Rafał Molenda.

– Szacuje się, że zapotrzebowanie na energię do 2040 roku wzrośnie o 30 proc., już w tej chwili transport stanowi prawie 1/3 zużycia energii światowej. Świat będzie potrzebował więcej i czystszej energii, również w transporcie – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci Shell Polska.

Z danych United Nations wynika, że liczba ludności w 2030 roku wzrośnie z obecnych 7,6 mld do 8,6 mld. W 2050 roku na świecie będzie żyło już 9,8 mld ludzi, a w 2100 aż 11,2 mld. Spowoduje to zwiększenie zapotrzebowania na paliwa i energię. Szacuje się, że globalne zapotrzebowanie na energię w 2050 roku może się podwoić w porównaniu do poziomu z 2000 roku. Nawet za jedną trzecią tego zapotrzebowania odpowiada transport.

– W tej chwili dominują dwa paliwa: benzyna i diesel, niemniej jednak już teraz widzimy wzrost różnorodności napędów, napędów na gaz takich jak wodór, skroplony gaz ziemny – LNG, sprężony gaz ziemny, elektromobilności, więc aut elektrycznych, a także hybrydowych, a dodatkowo aut napędzanych na LPG czy biopaliwa. Świat stoi przed ogromnymi wyzwaniami, wśród nich są przede wszystkim zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, poprawa jakości powietrza. Te wszystkie przyczyny powodują, że inwestowanie w paliwa alternatywne jest koniecznością tu i teraz – podkreśla Rafał Molenda.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) w opracowaniu „Global Energy & CO2 Status Report” podaje, że tylko w 2018 roku zapotrzebowanie na energię ogółem na całym świecie wzrosło o 2,3 proc., niemal dwukrotnie więcej (o 4 proc) na energię elektryczną. Paliwem, które najbardziej zyskało na światowym rynku energii, był gaz ziemny, który zaspokoił 45 proc. dodatkowego popytu. Łącznie w 2018 roku wykorzystanie gazu wzrosło o 170 mld m3.

–  Szacuje się, że dominacja benzyny i diesla utrzyma się jeszcze przez jakieś 20 lat, ale już teraz widzimy wzrost różnorodności napędów. Świat dąży do mniejszej emisyjności, trudno powiedzieć, jakie paliwo będzie dominujące za 5, 10, 15, czy 20 lat. W Shell wierzymy, że inwestowanie w paliwa alternatywne pomoże w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a także wpłynie na poprawę jakości powietrza, dlatego inwestujemy w wiele paliw alternatywnych równocześnie – wskazuje Molenda.

Shell zapowiada, że do 2025 roku 20 proc. przychodów z biznesu paliwowego firmy na świecie będzie pochodziło z paliw niskoemisyjnych, jak gaz, biopaliwa, energia elektryczna czy wodór. Globalne inwestycje Shell w biznes nowych energii cel to 1–2 mld dol. rocznie. Gaz ziemny – najczystszy w spalaniu węglowodór – już teraz stanowi ponad połowę produkcji Shell.

– Transport już teraz stanowi prawie 1/3 zużycia energii globalnej. W Polsce inwestujemy zarówno w elektromobilność, jak i w rozwiązania związane z skroplonym gazem ziemnym. Bierzemy udział w projekcie europejskim, w którym w Polsce planujemy w najbliższych latach otworzyć 10 stacji oferujących skroplony gaz ziemny, paliwo przeznaczone przede wszystkim do samochodów ciężkich, ciężarówek i transportu – zaznacza przedstawiciel Shell Polska.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.