Newsy

PKP Cargo chce przejąć CTL Logistics. Spółka czeka na zgodę UOKiK

2014-09-04  |  06:50

CTL Logistics to kolejna po czeskim przewoźniku AWT spółka, którą chce kupić PKP Cargo. We wtorek polski przewoźnik podpisał z European Rail Freight II S.à r.l, większościowym właścicielem CTL, list intencyjny dotyczący potencjalnego nabycia 100 proc. udziałów w tej spółce. Teraz czeka na zgodę prezesa UOKiK.

Jesteśmy zainteresowani głównie tymi obszarami działalności CTL, w których PKP Cargo nie jest tak silnie reprezentowane. Liczymy na realizację synergii wynikających z możliwości lepszego wykorzystania taboru. Wydaje się, że to – w obecnej złej sytuacji na polskiej sieci przewozowej, gdzie średnia prędkość handlowa wynosi zaledwie 20 km/h, a dojście do prędkości handlowej trochę potrwa – najlepsze rozwiązanie na najbliższe 2-3 lata, które dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu taboru pozwoli osiągnąć dobre wyniki w zakresie optymalizacji operacyjnej tego biznesu – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

CTL Logistics to drugi największy przewoźnik w Polsce. We wtorek PKP Cargo podpisało list intencyjny ws. potencjalnego przejęcia 100 proc. akcji tej spółki. Po przejęciu CTL PKP Cargo zyska bardzo silną pozycję na polskim rynku przewozów towarowych. Przeprowadzenie transakcji wymaga więc m.in. zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jako największy przewoźnik w kraju obsługujemy około 60 proc. rynku w pracy przewozowej. Duzi gracze na innych rynkach, np. w Niemczech, obsługują 70-90 proc. rynku. Na pewno naszym celem jest nie tylko zdobywanie udziałów rynkowych, lecz także prowadzenie dobrego, rentownego biznesu w oparciu o dobrą obsługę naszych klientów – powiedział Adam Purwin w czasie XXIV Forum Ekonomicznego w Krynicy.

To już drugi list intencyjny podpisany w ostatnich dniach. 1 września spółka podpisała porozumienie z czeskim przewoźnikiem AWT.

Jesteśmy na początku drogi, która może nam umożliwić przejęcie dwóch znaczących przewoźników i operatorów logistycznych – mówi Adam Purwin. – W sprawie AWT uzyskaliśmy wyłączność na negocjacje i na due diligence tej spółki. W ciągu dziesięciu tygodni będziemy wiedzieć, jak ta ewentualna transakcja może się rozwinąć.

Spółka podkreśla, że realizuje w ten sposób swoją strategię rozwoju: z jednej strony pozyskuje licencje przewozowe na kluczowych rynkach, z drugiej szuka okazji do fuzji i przejęć.

To jest wszystko konsekwentne wzmacnianie pozycji PKP Cargo w Polsce i regionie. Zawsze powtarzaliśmy: naszą ambicją jest drugie silne miejsce w Unii Europejskiej – tłumaczy prezes Purwin.

CTL ma do dyspozycji blisko 200 lokomotyw, ponad 4,8 tys. wagonów  oraz dysponuje siecią 29 bocznic. Posiada też własne warsztaty naprawy taboru. Zatrudnia ponad 1,8 tys. pracowników.  W 2013 roku Grupa CTL przewiozła 12,6 mln ton towarów, wypracowując 726,6 mln zł przychodów ze sprzedaży.

Adam Purwin podkreśla, że PKP Cargo w dalszym ciągu będzie koncentrować się na transporcie paliw stałych.

Uważamy, że ten rynek, zwłaszcza w sytuacji geopolitycznej, którą obserwujemy, będzie częścią gospodarki, która ma nam zapewnić bezpieczeństwo energetyczne – zaznacza prezes spółki. – PKP Cargo jest krwiobiegiem polskiej energetyki i polskiego górnictwa. W związku z tym na pewno nie odwrócimy się od rynku węgla.

Spółka chce jednocześnie zwiększać zaangażowanie w transporcie intermodalnym (czyli łączonym). Przewoźnik kupił m.in. 330 platform kontenerowych za 100 mln zł. Przymierza się też do zakupu lokomotyw wielosystemowych, dzięki którym kontenerowe transporty z Polski będą mogły wjeżdżać na inne rynki bez konieczności zmiany lokomotywy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Rolnictwo

Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

Prawo

Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów

Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.

Ochrona środowiska

Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru

Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.