Mówi: | Janusz Malinowski |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity inwestuje w tabor. Nowe wagony, lokomotywy i zespoły trakcyjne będą kosztować ponad 4 mld złotych
PKP Intercity wyda ponad 4 miliardy złotych na modernizację i wymianę taboru kolejowego. Największy projekt to elektryczne zespoły trakcyjne, które będą wykorzystywane na trasach dalekobieżnych z Gdyni. Do tego spółka kupuje i modernizuje wagony oraz, po raz pierwszy w swojej historii, rozpisała przetarg na nowe lokomotywy spalinowe.
Jak podkreśla prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski, nowe wagony zapewnią znacznie większy komfort podróży dla pasażerów.
– Będą wyposażone w klimatyzację, w zamknięty system WC, wszystkie drzwi będą automatyczne, będą gniazdka, wzmacniany sygnał telefonii komórkowej, będzie tam internet. Wagony będą przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności, a także nart czy rowerów. To jest wszystko to, czego oczekują od nas pasażerowie – mówi Malinowski Agencji Informacyjnej Newseria. Zapewnia, że pomimo wyższego standardu podróży, bilety nie podrożeją.
Nowe wagony trafią na połączenia z Wrocławia przez Poznań do Gdyni. Na tej trasie dzięki przystosowanym do większej prędkości wagonom PKP Intercity może znacznie skrócić czas przejazdu. Równocześnie trwa modernizacja wagonów, które zostaną przeznaczone do obsługi linii z Przemyśla przez Kraków, Katowice i Wrocław do Szczecina. Do 2015 r. na te trasy trafi 220 zmodernizowanych wagonów – pierwsze spółka już je odebrała.
Równie ważny jest zakup nowych lokomotyw spalinowych. Będą one wykorzystywane do obsługi połączeń na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. W tej chwili PKP Intercity musi pożyczać lokomotywy spalinowe od innych przewoźników. Spółka dysponuje wprawdzie lokomotywami typów SM42 i SU45, jednak są one przestarzałe, wyeksploatowane i nie nadają się do prowadzenia pociągów z dużą prędkością.
– Chcąc wrócić z ofertą w niektóre rejony, musimy pozyskać lokomotywy, w związku z tym mamy projekt zakupu dziesięciu nowych lokomotyw oraz modernizujemy 20 lokomotyw, które również będą przeznaczone do ciągnięcia pociągów na liniach, gdzie nie ma trakcji elektrycznej – podkreśla Janusz Malinowski.
Na zakup nowych lokomotyw PKP Intercity wyda około 170 milionów złotych, na modernizację starych – 90 milionów złotych. Trwa postępowanie przetargowe, które wyłoni dostawców. Zgłosili się zarówno producenci krajowi, jak i jedna firma zagraniczna.
Największy projekt to jednak zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które trafią na linię z Gdyni przez Warszawę do Krakowa i Katowic, z odgałęzieniami do Bielska-Białej, Gliwic, Rzeszowa i Wrocławia.
– To jest nasz największy projekt i te pociągi planujemy wprowadzić do normalnej eksploatacji w grudniu 2014 – mówi prezes PKP Intercity. – Planujemy pozyskać 20 składów zespołowych o prędkości 160 km/h, to będą też pociągi jadące z Górnego Śląska i z Krakowa nad morze, do Trójmiasta i do Szczecina, oraz z Krakowa do Olsztyna i z Warszawy do Bydgoszczy.
Czytaj także
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.