Newsy

PKP Intercity inwestuje w tabor. Nowe wagony, lokomotywy i zespoły trakcyjne będą kosztować ponad 4 mld złotych

2013-05-22  |  06:10
Mówi:Janusz Malinowski
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:PKP Intercity
  • MP4
  • PKP Intercity wyda ponad 4 miliardy złotych na modernizację i wymianę taboru kolejowego. Największy projekt to elektryczne zespoły trakcyjne, które będą wykorzystywane na trasach dalekobieżnych z Gdyni. Do tego spółka kupuje i modernizuje wagony oraz, po raz pierwszy w swojej historii, rozpisała przetarg na nowe lokomotywy spalinowe.

    Jak podkreśla prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski, nowe wagony zapewnią znacznie większy komfort podróży dla pasażerów.

     – Będą wyposażone w klimatyzację, w zamknięty system WC, wszystkie drzwi będą automatyczne, będą gniazdka, wzmacniany sygnał telefonii komórkowej, będzie tam internet. Wagony będą przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności, a także nart czy rowerów. To jest wszystko to, czego oczekują od nas pasażerowie – mówi Malinowski Agencji Informacyjnej Newseria. Zapewnia, że pomimo wyższego standardu podróży, bilety nie podrożeją.

    Nowe wagony trafią na połączenia z Wrocławia przez Poznań do Gdyni. Na tej trasie dzięki przystosowanym do większej prędkości wagonom PKP Intercity może znacznie skrócić czas przejazdu. Równocześnie trwa modernizacja wagonów, które zostaną przeznaczone do obsługi linii z Przemyśla przez Kraków, Katowice i Wrocław do Szczecina. Do 2015 r. na te trasy trafi 220 zmodernizowanych wagonów – pierwsze spółka już je odebrała.

    Równie ważny jest zakup nowych lokomotyw spalinowych. Będą one wykorzystywane do obsługi połączeń na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. W tej chwili PKP Intercity musi pożyczać lokomotywy spalinowe od innych przewoźników. Spółka dysponuje wprawdzie lokomotywami typów SM42 i SU45, jednak są one przestarzałe, wyeksploatowane i nie nadają się do prowadzenia pociągów z dużą prędkością.

     – Chcąc wrócić z ofertą w niektóre rejony, musimy pozyskać lokomotywy, w związku z tym mamy projekt zakupu dziesięciu nowych lokomotyw oraz modernizujemy 20 lokomotyw, które również będą przeznaczone do ciągnięcia pociągów na liniach, gdzie nie ma trakcji elektrycznej – podkreśla Janusz Malinowski.

    Na zakup nowych lokomotyw PKP Intercity wyda około 170 milionów złotych, na modernizację starych – 90 milionów złotych. Trwa postępowanie przetargowe, które wyłoni dostawców. Zgłosili się zarówno producenci krajowi, jak i jedna firma zagraniczna.

    Największy projekt to jednak zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które trafią na linię z Gdyni przez Warszawę do Krakowa i Katowic, z odgałęzieniami do Bielska-Białej, Gliwic, Rzeszowa i Wrocławia.

     – To jest nasz największy projekt i te pociągi planujemy wprowadzić do normalnej eksploatacji w grudniu 2014 – mówi prezes PKP Intercity. – Planujemy pozyskać 20 składów zespołowych o prędkości 160 km/h, to będą też pociągi jadące z Górnego Śląska i z Krakowa nad morze, do Trójmiasta i do Szczecina, oraz z Krakowa do Olsztyna i z Warszawy do Bydgoszczy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Ochrona środowiska

    Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji

    Jedną z pierwszych decyzji drugiej kadencji Donalda Trumpa było wycofanie się Stanów Zjednoczonych z porozumienia paryskiego. Oficjalnie nastąpi to 27 stycznia 2026 roku. Eksperci oceniają, że decyzja ta może pozostać w sferze negatywnej narracji politycznej, ponieważ względy ekonomiczne będą jednak wskazywać na wprowadzanie zielonych rozwiązań, a Trump i jego otoczenie to przede wszystkim biznesmeni. Negatywne stanowisko USA wobec walki z kryzysem klimatycznym może się jednak przełożyć na globalną debatę publiczną.

    Media i PR

    Europosłowie PiS i Konfederacji ostrzegają przed europejską cenzurą. Blokowanie treści w sieci zagraża wolności słowa

    Akt o usługach cyfrowych (DSA) – przez nałożenie obowiązków na platformy mediowe – ma co do zasady ograniczyć rozprzestrzenianie nielegalnych treści w sieci, fake newsów i mowy nienawiści. To istotne, zwłaszcza w kontekście agresywnej rosyjskiej dezinformacji w social mediach. Nowe przepisy budzą jednak wątpliwości w zakresie cenzury i ograniczania wolności słowa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.