Mówi: | Andrzej Pawłowski |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | PKP PLK SA |
PKP PLK inwestuje w bezpieczeństwo na kolei. M.in. w nowoczesne symulatory
PKP PLK S.A. inwestuje w poprawę bezpieczeństwa na kolei. Tylko na modernizację infrastruktury spółka wyda w tej perspektywie budżetowej 30 mld zł. Do tego dochodzą szkolenia dyżurnych ruchu oraz planowany zakup symulatorów. Pierwsze mają być dostępne już w przyszłym roku. Docelowo spółka chce z wykorzystaniem środków unijnych w nowej perspektywie utworzyć Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, które umożliwi szkolenia na większą skalę.
– Bezpieczeństwo jest priorytetem spółki i staramy się robić wszystko, by je poprawić – podkreśla Andrzej Pawłowski, wiceprezes spółki zarządzającej polskimi liniami kolejowymi.
Wylicza, że pierwszym obszarem inwestycji jest poprawa standardu infrastruktury, co zwiększa bezpieczeństwo na kolei. Równocześnie spółka szkoli pracowników – coraz więcej z tych zajęć to szkolenia praktyczne, a wkrótce PLK planuje zakup nowoczesnych symulatorów, które umożliwią doskonalenie pracy w różnych sytuacjach, także w eliminowanie zagrożeń.
– W tej chwili takich symulatorów nie mamy. Szkolenia w części teoretycznej i praktycznej odbywają się na posterunkach.. Dyżurni ruchu pod nadzorem wykonują czynności, które później będą wykonywać samodzielnie. Obecnie nie ma takich szkoleń na symulatorach i to chcemy uzupełnić – mówi Agencji Informacyjnjej Newseria Pawłowski.
Symulatory będą odwzorowaniem miejsca pracy dyżurnego. Pracownik będzie musiał prowadzić ruch tak, jak czyni to na rzeczywistym posterunku. W trakcie pracy będą „zadawane” różne sytuacje, tak aby doskonalił podejmowanie właściwych decyzji.
Obecnie szkolenia dla dyżurnych ruchu i innych osób związanych z bezpieczeństwem na kolei odbywają się dwa razy do roku i trwają za każdym razem osiem godzin. Odbywają się też szkolenia doraźne, które wykonują instruktorzy na posterunkach ruchu.
Przedstawiciele PLK oglądają rozwiązania stosowane w innych krajach, między innymi w Wielkiej Brytanii. Pierwsze symulatory w Polsce mają pojawić się już za rok, ale to dopiero początek zmian w szkoleniu naszych dyżurnych.
– W tej chwili jesteśmy na etapie opracowywania założeń. Na kolejną perspektywę chcielibyśmy wpisać duży projekt Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, w którym przewidziane jest szersze wykorzystanie symulatorów– ujawnia wiceprezes PLK.
Wdrożenie symulatorów będzie wymagało przeszkolenia nie tylko dyżurnych, ale i instruktorów. By zapewnić takie szkolenie każdemu z 9 tys. dyżurnych co najmniej raz do roku, PLK będzie potrzebowała około 20 urządzeń. Zakup jednego z nich to koszt ok. 2 mln zł.
Jednak nowy system szkolenia to nie tylko symulatory. Pawłowski podkreśla, że potrzeba nowych dyżurnych ruchu. Obecnie średni wiek pracowników na tym stanowisku to 48 lat, a wielu z nich zbliża się już do emerytury.
– Prowadzimy już konkretne działania w tym zakresie, żeby powstawały w szkołach klasy kolejowe i na miejsca ludzi odchodzących na emerytury przychodzili przygotowani młodzi ludzie. Podobnie, nawiązujemy kontakty z uczelniami, ze szkołami technicznymi – mówi Andrzej Pawłowski. – Z drugiej strony, wdrażamy też program automatyzacji prowadzenia ruchu, który wymaga mniejszej obsady niż część obecnych urządzeń.
Wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. podkreśla potrzebę odbudowania dawnego systemu szkolenia, opartego o szkoły zawodowe i technika kolejowe. Według Pawłowskiego jego zaletą było to, że nowi pracownicy lepiej znali sposób działania całej branży kolejowej. Dodaje, że system jest powoli odbudowywany.
Czytaj także
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
- 2023-08-04: Duże zainteresowanie przewozem psów koleją. W I półroczu br. w pociągach PKP Intercity podróżowało ponad 100 tys. czworonogów
- 2023-07-20: Do 2030 roku PKP Intercity chce wysyłać na tory dwa razy więcej pociągów. Szykują się wielomiliardowe inwestycje
- 2023-07-10: PKP Intercity zapowiada w tym roku nowy przetarg na pociągi dużych prędkości. Do 2030 roku spółka chce wozić 88 mln pasażerów rocznie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.