Mówi: | Bogusław Kowalski |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Zespół Doradców Gospodarczych TOR |
Rząd chce przyspieszyć inwestycje kolejowe. Dziś zajmie się zmianami w prawie o transporcie kolejowym
Dziś Rada Ministrów zajmie się projektem założeń do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, która ma ułatwić prowadzenie inwestycji torowych. Choć poszczególne zmiany są niewielkie, razem powinny znacznie uprościć przygotowanie prac. Łatwiej będzie m.in. uzyskać zgody i pozyskać grunty, zarówno państwowe, jak i prywatne.
– Ta nowelizacja jest prowadzona, aby jak najszybciej wdrożyć cały pakiet usprawnień proceduralnych w prowadzeniu i przygotowaniu inwestycji kolejowych. To są rzeczy drobne i każda z nich nie ma aż tak istotnego znaczenia. Natomiast w całości rzeczywiście dają pewną wartość dodaną polegającą na przyspieszeniu inwestycji – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bogusław Kowalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Projekt założeń autorstwa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zakłada m.in. skrócenie terminu na wydanie pozwolenia na budowę przy inwestycjach kolejowych do maksymalnie 45 dni. Nowelizacja ma też wprowadzić możliwość nieodpłatnego zajęcia terenu wód, lasów państwowych oraz pasów drogowych, ale i obowiązek wypłaty odszkodowań za ewentualne szkody.
Łatwiej ma też być koordynować inwestycje kolejowe z innymi projektami liniowymi, dotyczącymi np. linii energetycznych lub telefonicznych. Kowalski podkreśla, że wszystkie te zmiany ułatwią prace wykonawcom.
– Administracja rządowa bazuje na doświadczeniach z drogami. Jakiś czas temu wprowadzono podobne rozwiązania w prawie dotyczącym inwestycji drogowych i one rzeczywiście nieco usprawniły ten proces – przypomina Kowalski. – Można liczyć na usprawnienie, ale nie spodziewajmy się rewolucji. To są drobne rzeczy, które trzeba zrobić i bardzo dobrze, że one są prostowane, korygowane, natomiast to nie spowoduje przełomu.
Kowalski podkreśla, że zmiany nie tyle przyspieszą same prace budowlane, co ułatwią ich przygotowanie. To jednak ważne, bo uzyskanie niezbędnych zgód i wypełnienie wszystkich procedur administracyjnych, w tym związanych z ochroną środowiska, może czasem trwać nawet dłużej niż faktyczna realizacja inwestycji.
Ekspert zauważa jednak, że zmiany nie rozwiążą problemów z opóźnionymi inwestycjami, takimi jak ciągnąca się już od siedmiu lat modernizacja linii Warszawa – Gdynia. Dodaje, że choć wielkie inwestycje kolejowe trwają już od kilku lat, wcześniej zmiany nie były możliwe.
– Jest pewnie poczucie, że są to decyzje spóźnione. Ale też trzeba pamiętać o tym, że to jest zawsze powiązane z otoczeniem prawnym. To otoczenie prawne też się zmienia, chociażby prawo w zakresie ochrony środowiska czy przepisy związane z gospodarowaniem mieniem publicznym. Tutaj pojawiają się nowe rozstrzygnięcia i pewne rzeczy, które dzisiaj są wprowadzone, jakiś czas temu nie zawsze były możliwe – mówi Kowalski.
Zastrzega, że na razie MIR przedstawił jedynie projekt założeń, który dopiero dziś trafi pod obrady Rady Ministrów.
Czytaj także
- 2025-08-01: M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu
- 2025-07-29: Dobrobyt Polski uzależniony od wiedzy społeczeństwa o ekonomii i finansach. Takiej edukacji wciąż za mało jest w szkołach
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-28: Liczba związków nieformalnych w Polsce przekracza pół miliona. W Sejmie trwają prace nad przepisami dla nich
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.
Ochrona środowiska
KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.
Handel
Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.