Mówi: | Bogusław Kowalski |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Zespół Doradców Gospodarczych TOR |
Rząd chce przyspieszyć inwestycje kolejowe. Dziś zajmie się zmianami w prawie o transporcie kolejowym
Dziś Rada Ministrów zajmie się projektem założeń do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, która ma ułatwić prowadzenie inwestycji torowych. Choć poszczególne zmiany są niewielkie, razem powinny znacznie uprościć przygotowanie prac. Łatwiej będzie m.in. uzyskać zgody i pozyskać grunty, zarówno państwowe, jak i prywatne.
– Ta nowelizacja jest prowadzona, aby jak najszybciej wdrożyć cały pakiet usprawnień proceduralnych w prowadzeniu i przygotowaniu inwestycji kolejowych. To są rzeczy drobne i każda z nich nie ma aż tak istotnego znaczenia. Natomiast w całości rzeczywiście dają pewną wartość dodaną polegającą na przyspieszeniu inwestycji – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bogusław Kowalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Projekt założeń autorstwa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zakłada m.in. skrócenie terminu na wydanie pozwolenia na budowę przy inwestycjach kolejowych do maksymalnie 45 dni. Nowelizacja ma też wprowadzić możliwość nieodpłatnego zajęcia terenu wód, lasów państwowych oraz pasów drogowych, ale i obowiązek wypłaty odszkodowań za ewentualne szkody.
Łatwiej ma też być koordynować inwestycje kolejowe z innymi projektami liniowymi, dotyczącymi np. linii energetycznych lub telefonicznych. Kowalski podkreśla, że wszystkie te zmiany ułatwią prace wykonawcom.
– Administracja rządowa bazuje na doświadczeniach z drogami. Jakiś czas temu wprowadzono podobne rozwiązania w prawie dotyczącym inwestycji drogowych i one rzeczywiście nieco usprawniły ten proces – przypomina Kowalski. – Można liczyć na usprawnienie, ale nie spodziewajmy się rewolucji. To są drobne rzeczy, które trzeba zrobić i bardzo dobrze, że one są prostowane, korygowane, natomiast to nie spowoduje przełomu.
Kowalski podkreśla, że zmiany nie tyle przyspieszą same prace budowlane, co ułatwią ich przygotowanie. To jednak ważne, bo uzyskanie niezbędnych zgód i wypełnienie wszystkich procedur administracyjnych, w tym związanych z ochroną środowiska, może czasem trwać nawet dłużej niż faktyczna realizacja inwestycji.
Ekspert zauważa jednak, że zmiany nie rozwiążą problemów z opóźnionymi inwestycjami, takimi jak ciągnąca się już od siedmiu lat modernizacja linii Warszawa – Gdynia. Dodaje, że choć wielkie inwestycje kolejowe trwają już od kilku lat, wcześniej zmiany nie były możliwe.
– Jest pewnie poczucie, że są to decyzje spóźnione. Ale też trzeba pamiętać o tym, że to jest zawsze powiązane z otoczeniem prawnym. To otoczenie prawne też się zmienia, chociażby prawo w zakresie ochrony środowiska czy przepisy związane z gospodarowaniem mieniem publicznym. Tutaj pojawiają się nowe rozstrzygnięcia i pewne rzeczy, które dzisiaj są wprowadzone, jakiś czas temu nie zawsze były możliwe – mówi Kowalski.
Zastrzega, że na razie MIR przedstawił jedynie projekt założeń, który dopiero dziś trafi pod obrady Rady Ministrów.
Czytaj także
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-06-04: Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.