Mówi: | Przemysław Gorgol |
Funkcja: | p.o. dyrektora |
Firma: | Centrum Unijnych Projektów Transportowych |
Setki milionów złotych z unijnych funduszy na modernizację kolei. Pasażerowie muszą się liczyć z ograniczeniami w komunikacji
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zarządza portfelem europejskich funduszy w wysokości 25 mld euro. Pieniądze do 2023 roku zostaną przeznaczone na projekty infrastrukturalne. Ten rok rozpoczął się podpisaniem czterech kolejnych umów o dofinansowanie inwestycji drogowych o wartości prawie 210 mln zł. Jednym z największych beneficjentów będą PKP Polskie Linie Kolejowe, które dzięki unijnym środkom przejdą w najbliższych latach szereg modernizacji.
– W tej perspektywie unijnej największy nacisk położono na kolej. Polskie Linie Kolejowe są drugim największym beneficjentem, zaraz za Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Infrastrukturę kolejową czekają największe zmiany, z którymi niestety wiążą się pewne utrudnienia dla pasażerów. Z tym należy się liczyć, jednak nie da się zrealizować inwestycji bez pewnych wyrzeczeń – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych
2017 rok Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozpoczęło podpisaniem na początku lutego czterech umów na dofinansowanie projektów drogowych o łącznej wartości 208 mln zł. Środki trafią do Częstochowy, Zamościa, Łomży i Rybnika i zostaną przeznaczone na kluczowe inwestycje drogowe, które usprawnią komunikację w tych czterech miastach. Unijne dofinansowanie sięga 85 proc., reszta ma pochodzić z pieniędzy samorządowych. To kolejna transza, po zawarciu w grudniu ubiegłego roku umów o unijne dofinansowanie dla pięciu projektów transportowych na łączną kwotę 710 mln zł. W najbliższym czasie CUPT zapowiada podpisanie umów na dofinansowanie kolejnych projektów infrastrukturalnych.
– To największy w kraju potencjał środków na inwestycje infrastrukturalne w transporcie. Te fundusze będą stopniowo wykorzystywane i wpuszczane na rynek poprzez kontrakty z naszymi beneficjentami – mówi Przemysław Gorgol. – Wszystkie inwestycje, które teraz realizujemy, oparte są głównie na działaniach modernizacyjnych. Mamy bardzo mało inwestycji typowo nowych.
Największy kontrakt z Polskimi Liniami Kolejowymi został podpisany w połowie ubiegłego roku i dotyczył umowy na realizację dwóch projektów kolejowych o łącznej wartości ponad 4,6 mld zł. Pierwszy z nich dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock–Lublin, która ma zostać ukończona do 2020 roku. Drugi projekt to budowa łącznicy kolejowej Zabłocie–Kraków Krzemionki, która jest strategiczną inwestycją PKP PLK na terenie aglomeracji krakowskiej, która umożliwi bezpośrednie połączenie z Zakopanem i skróci czas podróży o 15 min. To największe, ale nie jedyne projekty modernizacyjne, na które Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy w ciągu minionych miesięcy.
– Modernizacje istniejących linii i dróg to zmiany dla wielu pasażerów, którzy korzystają z kolei czy dróg. Jeżeli chcemy podwyższyć ich standard, to musimy się przyszykować na pewne ograniczenia. W tej perspektywie bardzo duży nacisk jest położony na tworzenie alternatywnych możliwości dojazdu i transportu. Zarówno my, jak i inwestorzy nie chcemy zostawiać pasażerów z utrudnieniami czy z zamykanymi liniami. Dlatego tworzone są linie objazdowe, gdzie trochę wolniej, ale jednak komunikacja będzie zapewniona – mówi Przemysław Gorgol.
Zdaniem p.o. dyrektora CUPT na widoczne efekty modernizacji infrastruktury kolejowej trzeba będzie poczekać i pasażerowie raczej nie odczują ich jeszcze w tym roku. Zauważalne będą natomiast efekty prowadzonych w tym roku inwestycji drogowych.
– W drugiej połowie tego roku będzie otwieranych wiele inwestycji. Droga krajowa numer osiem oraz droga krajowa numer siedem – tam kolejne odcinki dróg zostaną wprowadzone do użytkowania. W przypadku pozostałych projektów, które są objęte dofinansowaniem, rozpoczną się fizycznie widoczne inwestycje, np. na drodze krajowej z Warszawy do Lublina. Oczekujemy, że w tym roku na drodze krajowej 17. wykonawcy wejdą w teren i zaczną prace, czyli będzie widać, że faktycznie coś się dzieje – mówi Przemysław Gorgol.
Czytaj także
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-06-13: 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.