Newsy

W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji

2025-04-04  |  06:15
Mówi:Tomasz Mucha, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej i produktowej, Mercedes-Benz Polska
Paulina Grzywacz, menedżerka ds. produktu, Mercedes-Benz Polska

Mercedes-Benz wprowadza na rynek nowy model CLA. Określany jest jako najbardziej inteligentny samochód wyprodukowany kiedykolwiek w fabrykach koncernu dzięki nowemu systemowi operacyjnemu. To też pierwszy model z całkiem nowej rodziny samochodów dostępnych zarówno z napędem elektrycznym, jak i zaawansowanym technicznie napędem hybrydowym. Jako pierwszy na rynku zadebiutował całkowicie elektryczny CLA. To krok w kierunku dalszej dekarbonizacji produkcji. Do 2039 roku firma chce osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2.

Nowe CLA to kompletnie nowa era wśród najnowszych modeli Mercedes-Benz. To jest pierwszy samochód w gamie Mercedesa. Przypomnijmy, że chcemy zaproponować samochód wejścia, który będzie lepiej zaadaptowany do naszego DNA, według nas sylwetka typu coupé dużo lepiej wyraża takie aspiracje – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Tomasz Mucha, menedżer ds. komunikacji korporacyjnej i produktowej w Mercedes-Benz Polska.

– Przyzwyczailiśmy się do tego, że Mercedes-Benz wprowadzał swoje najnowsze technologie, tzw. kamienie milowe, zwykle w topowych modelach, zazwyczaj w klasie S. W tym wypadku w nowym CLA znajdziemy bardzo dużo przełomowych technologii i rozwiązań, które potem będą wprowadzane w kolejnych modelach – mówi Paulina Grzywacz, menedżerka ds. produktu w Mercedes-Benz Polska.

Mercedes-Benz CLA 2025 to pierwszy model oparty na nowej platformie Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) stworzonej z myślą o modelach kompaktowych. Samochód w pełni korzysta z wewnętrznie opracowanego systemu operacyjnego Mercedes-Benz (MB.OS), co czyni go najinteligentniejszym autem w historii marki. Wspomagany sztuczną inteligencją system umożliwia wyposażenie każdego pojazdu w superkomputer podłączony do inteligentnej chmury Mercedes-Benz.

 System MB.OS jest odpowiedzialny nie tylko za poprawę komunikacji czy rozrywki w samochodzie. Dostajemy tutaj między innymi nowego wirtualnego asystenta MBUX-a, dzięki któremu możemy się w sposób naturalny porozumiewać z samochodem. Ponadto dzięki temu systemowi możemy też wprowadzać dodatkowe funkcjonalności do samochodu, tak jak po raz pierwszy w historii systemy asystujące, za pośrednictwem bezprzewodowych aktualizacji nawet kilka lat po wyprodukowaniu samochodu – tłumaczy przedstawicielka Mercedes-Benz Polska.

Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji nowy wirtualny asystent MBUX rewolucjonizuje relację między samochodem a kierowcą. Dostęp do informacji z platformy Google Maps zapewnia użytkownikom spersonalizowane odpowiedzi na pytania dotyczące nawigacji.

W drugiej połowie tego roku jako pierwsze na rynku zadebiutują modele w pełni elektryczne: CLA 250+ oraz CLA 350 4MATIC, oba z technologią EQ.

 To wynik naszej strategii, czyli electric first. Pierwszy pojawi się model CLA w wersji nadwozia typu coupé. Z końcem roku spodziewamy się uzupełnienia oferty o wersje spalinowe, a dokładniej hybrydowe. W kolejnym etapie będzie to wersja Shooting Brake, czyli kombi z opadającym dachem – zapowiada Tomasz Mucha. – Rozwiązania, które pokazujemy w CLA: zasięg, technologie, system operacyjny i gama, będą dużo bardziej referencyjne do naszych ambicji i do tego, co planujemy.

Firma zakłada, że 80 proc. sprzedaży wygeneruje na wariantach elektrycznych. CLA 250+ i CLA 350 4MATIC mają zasięg do 792 km, a elektryczna architektura sprawia, że ładowanie może być niemal tak szybkie jak tankowanie.

 Ten zasięg jest możliwy dzięki zużyciu energii na poziomie 12,2 kWh na 100 km. Zostało to osiągnięte wieloma czynnikami, między innymi dzięki bardzo dobremu współczynnikowi oporu powietrza, który wynosi 0,21. Dodatkowo mamy nową technologię baterii i nowy, opracowany przez Mercedesa układ napędowy o bardzo wysokiej efektywności, bo 93 proc. tej energii przechodzi nam bezpośrednio z jednostki napędowej na oś tylną pojazdu – wyjaśnia Paulina Grzywacz.

Nowy model CLA to kolejny krok w dekarbonizacji Mercedesa. Fabryka w Rastatt w Niemczech, gdzie powstaje nowy model, jest w pełni zasilana zieloną energią elektryczną pochodzącą z lokalnych instalacji solarnych i zewnętrznego źródła.

– Nowy Mercedes CLA jest samochodem, który w stosunku do poprzednika zredukował aż o 40 proc. ślad węglowy na etapie produkcji samochodu. Sama linia produkcyjna to oszczędności i redukcja rzędu 15 proc. w stosunku do poprzedniej wersji, oczywiście mamy na myśli wersję spalinową – wskazuje Tomasz Mucha.

Obecnie już 50 proc. zapotrzebowania na energię we własnych zakładach pokrywane jest ze źródeł odnawialnych. W 2024 roku emisja dwutlenku węgla koncernu względem 2018 roku zmniejszyła się o 75 proc. Cel na 2030 rok to redukcja o 80 proc.

– Naszą ambicją jest, żeby w 2039 roku Mercedes-Benz był neutralny pod względem emisji CO2. Mamy na myśli kwestie związane z kompensacją wszystkich procesów i produkcją samochodów, recyklingiem i dostarczaniem usług – podkreśla menedżer ds. komunikacji korporacyjnej i produktowej w Mercedes-Benz Polska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność

Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.

Polityka

Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.

Transport

Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.