Newsy

Trudności w łączeniu treningów i szkoły barierą w rozwoju kariery młodych sportowców. Oprócz stypendiów potrzebne jest im wsparcie psychologów

2017-10-30  |  06:35
Mówi:Aleksandra Żurada, dyrektor ds. komunikacji, Veolia Energia Warszawa

prof. Michał Lenartowicz, prorektor ds. studenckich i kształcenia, AWF w Warszawa

Kamila Lićwinko, lekkoatletka

  • MP4
  • Nie najlepsza baza treningowa i sprzęt, brak pomocy psychologicznej, trudności z pogodzeniem treningów i zajęć w szkole – to główne bariery, które napotykają młodzi sportowcy na początku swojej kariery. Mimo problemów dwie trzecie z nich planuje związać zawodową przyszłość ze sportem – wynika z badań przeprowadzonych przez agencję Star PR w ramach projektu Sportowa Akademia Veolii. Aż 9 na 10 zawodników może przy tym liczyć na oparcie w najbliższej rodzinie. Poza wsparciem i stypendiami dla młodych sportowców liczy się też pomoc w świadomym budowaniu przyszłej kariery.

     Pierwsza bariera, która utrudnia kształtowanie kariery młodym sportowcom, to niedostatek wsparcia psychologicznego. Druga to kłopoty z pogodzeniem planu treningów i szkoły, bo na początku kariery treningów jest faktycznie bardzo dużo. Nie chodzi tu o ulgowe traktowanie w szkole, ale elastyczne podejście do planowania zajęć. Relacja szkoła-klub-zawodnik jest kluczowa w budowaniu i świadomym rozwoju kariery młodych sportowców – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleksandra Żurada, dyrektor komunikacji w Veolia Energia Warszawa.

    Jak wskazuje badanie przeprowadzona grupie absolwentów i beneficjentów SAV, co piąty młody i utalentowany sportowiec wskazuje, że szkoła powinna wykazywać się wyrozumiałością i choć częściowo umożliwić zawodnikom indywidualny tryb nauki. Tylko 20 proc. twierdzi, że może liczyć na wsparcie swojej szkoły i nauczycieli.

    – Młodzi sportowcy nadal potrzebują wsparcia w przypadku rozwijania karier dwutorowych, czyli kariery sportowej i następującej po niej kariery zawodowej. Bardzo trudno jest też połączyć karierę edukacyjną z karierą wyczynową w sporcie. Najbardziej przeszkadzają im niedostatki w infrastrukturze oraz to, że ich szkolenie czasami nie obejmuje elementów, które według nich powinny się tam znaleźć, głównie opieki psychologicznej – mówi prof. Michał Lenartowicz, prorektor ds. studenckich i kształcenia warszawskiej AWF.

    Z badania wynika, że inne hamulce w rozwoju karier młodych sportowców to nie najlepsza baza treningowa i sprzęt, brak wystarczającej opieki lekarskiej i psychologicznej (70 proc.) oraz niedostateczne wsparcie ze strony działaczy sportowych (60 proc.). W mniej popularnych dyscyplinach indywidualnych barierą w rozwoju kariery często są też niskie zarobki sportowców. Blisko dwie trzecie (63 proc.) młodych i utalentowanych sportowców wskazuje też, że w początkowej fazie kariery demotywuje ich brak większych sukcesów.

     Najważniejszą rolę w kształtowaniu kariery młodych sportowców odgrywają rodzice oraz trenerzy i nauczyciele. Na początku są rodzice, którzy zachęcają i wspierają młodych sportowców, uczestniczą w tym sportowym życiu i pojawiają się na zawodach. Później ogromnym wsparciem są nauczyciele wychowania fizycznego i trenerzy, na których młody sportowiec może liczyć. W swojej karierze trafiłam na bardzo dobrych nauczycieli wychowania fizycznego i bardzo dobrych trenerów – to wpłynęło na to, jakim zawodnikiem jestem teraz – mówi Kamila Lićwinko, polska lekkoatletka i brązowa medalistka w skoku wzwyż na tegorocznych Mistrzostwach Świata w Lekkoatletyce w Londynie, olimpijka z Rio de Janeiro.

    Z ankiet przeprowadzonych wśród uczestników Sportowej Akademii Veolii wynika, że mimo wielu barier dwie trzecie nastoletnich zawodników wiąże swoją przyszłość z profesjonalnym sportem. 9 na 10 młodych sportowców deklaruje, że może liczyć na wsparcie swojej rodziny w rozwijaniu zawodowej kariery. W wielu przypadkach rodzice są też wzorem do naśladowania – co piąty młody sportowiec deklaruje, że bierze przykład z mamy bądź taty, którzy też zajmowali się sportem.

    – Jeżeli w domu nie ma zainteresowania sportem, to dziecko najprawdopodobniej w sporcie się nie znajdzie. A jeśli już, to jego zaangażowanie sportowe może stopniowo słabnąć i takie dzieci często odpadają, zwłaszcza w sytuacji nadmiernego obciążenia sportem i problemów w szkole, o ile nie mają wsparcia ze strony rodziny – mówi prof. Michał Lenartowicz.

     Najlepiej motywować młodych, dodając im otuchy w trudnych chwilach, gdy coś nie wyjdzie. Trzeba uczyć ich tego, żeby się nie poddawali, że droga do celu może być różna, ale jeśli będą konsekwentni, to uda się ten cel zrealizować – dodaje Kamila Lićwinko.

    Od ośmiu lat Grupa Veolia prowadzi program dla młodych sportowców, który ma pomóc im w świadomym budowaniu swojej kariery zawodowej. W trakcie dwunastu miesięcy młodzi zawodnicy biorą udział w szkoleniach z profesjonalistami, które dotyczą m.in. marketingu sportowego, public relations, psychologii sportu czy social mediów, coachingu i prawa. Sportowa Akademia Veolii działa w pięciu polskich miastach (Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Chrzanowie i Tarnowskich Górach).

     To program szkoleniowo-stypendialny, w którym poza stypendiami i wsparciem finansowym młodych sportowców proponujemy im również cały wachlarz zajęć dodatkowych z zakresu psychologii sportu, prawa sportowego, dietetyki czy wystąpień publicznych. W rocznym programie bierze udział 20 młodych sportowców między 14 a 18 rokiem życia, którzy reprezentują olimpijskie i indywidualne dyscypliny sportowe – mówi Aleksandra Żurada, dyrektor komunikacji w Veolia Energia Warszawa.

    Do tej pory Sportowa Akademia Veolii wykształciła 140 absolwentów w różnych dyscyplinach, m.in. w pływaniu, kajakarstwie, lekkiej atletyce, skokach do wody i szermierce. Wśród jej wychowanków są m.in. Gerard Kurniczak – mistrz świata kadetów w zapasach (2016), pływak Kacper Majchrzak – olimpijczyk z Londynu (2012) i Rio de Janeiro (2016), oraz Marta Lubos – zdobywczyni 13 złotych, 14 srebrnych i 14 brązowych medali w zawodach międzynarodowych i krajowych seniorów i juniorów w karate.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Patronaty Newserii

    MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce
    XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

    Polityka

    Baltic Pipe zgodnie z planem w 2022 roku. Pierwsza umowa z amerykańską firmą już podpisana

    Projekt Baltic Pipe jest realizowany zgodnie z harmonogramem, a termin 2022 roku zostanie dotrzymany – poinformował pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Piotr Naimski. Gaz-System zawarł już pierwszy, wart ponad 0,5 mld zł kontrakt inwestorki w ramach tego projektu. Umowa z amerykańską firmą Solar Turbines jest jednocześnie jednym z największych w Polsce kontraktów w sektorze gazu. Jak podkreśla Naimski, współpraca polsko-amerykańska w sektorze energetycznym się zacieśnia, a stanowiska USA, m.in. w sprawie gazociągu North Stream 2, są zbieżne z polskimi.

    Prawo

    Nowa matryca VAT ułatwi życie przedsiębiorcom, ale ceny niektórych towarów mogą wzrosnąć

    W kwietniu 2020 roku ma wejść w życie nowa matryca stawek VAT. Celem zmian jest uporządkowanie obecnej sytuacji, która powoduje wśród przedsiębiorców kłopoty interpretacyjne. Nowym i korzystnym dla nich rozwiązaniem ma być tzw. wiążąca informacja stawkowa, która ma zapewnić podatnikom większą ochronę na wypadek kontroli organów podatkowych. Będzie można się ubiegać o nią wcześniej, już w listopadzie br. Jednocześnie konsumenci muszą być przygotowani na to, że w przypadku niektórych towarów i usług stawki VAT zostaną podwyższone, co może się wiązać ze wzrostem cen.

    IFA 2019 Berlin

    Przemysł

    Katowice z roku na rok tracą mieszkańców. Miasto chce zahamować ten trend poprzez ulgi i zniżki dla zameldowanych

    Tylko w ubiegłym roku stolica aglomeracji śląskiej skurczyła się o 3,2 tys. mieszkańców. Ich liczba ostatni raz przekroczyła 300 tys. ponad siedem lat temu, od tego czasu katowiczan systematycznie ubywa. Przyczyną nie jest już emigracja zarobkowa, lecz rosnące ceny nieruchomości i powroty emerytów w rodzinne strony. Odwrócenie tego trendu to jeden z priorytetów władz miasta, które chcą to robić poprzez inwestycje w infrastrukturę kulturalno-sportową, bazę dydaktyczną i przyciąganie inwestorów. 

    Złote Spinacze 2019

    Handel

    Osoby kupujące w sieci to przeważnie zadowoleni klienci. Doceniają głównie szeroki wybór produktów i szybkie płatności

    W skali od 0 do 10 średni poziom satysfakcji klienta kupującego w internecie wynosi 7,8 – wynika z raportu Mobile Institute „Customer Happiness Index”. Kluczowym elementem, który buduje to zadowolenie, a często też warunkuje zakup, jest system płatności. Brak odpowiedniej dla klienta formy płatności może zdecydować o porzuceniu koszyka. Kupujący coraz chętniej dzielą się z innymi swoimi doświadczeniami z zakupów, a opinie innych internautów są często przy wyborze produktu ważniejsze niż samodzielnie wyszukane informacje.