Mówi: | Tomasz Frączek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Mondial Assistance |
Blisko połowa Polaków planuje wyjazd wakacyjny. Dwie trzecie z nich spędzi urlop w kraju
47 proc. Polaków planuje w tym roku urlop na miesiące wakacyjne – wynika z badania Nielsen Polska przeprowadzonego na zlecenie Mondial Assistance. Co trzeci z nich wyjedzie za granicę, a zdecydowana większość zorganizuje wyjazd na własną rękę. Wraz ze wzrostem popularności wyjazdów niezorganizowanych rośnie również liczba sprzedawanych polis turystycznych. W tym roku zamiar wykupienia ubezpieczenia na wyjazd zadeklarowało 68 proc. wyjeżdżających – o 10 pkt proc. więcej niż przed rokiem.
– W 2014 roku około 15 mln Polaków skorzysta z wypoczynku wakacyjnego. To nieco mniej niż w zeszłym roku. Nasze badania, które trwają od trzech lat, pokazują, że ta liczba zwykle oscyluje koło 50 proc. całości – mówi agencji informacyjnej Newseria Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance. – W tym roku 47 proc. Polaków deklaruje, że na wakacje pojedzie.
Na wakacje wyjadą w tym roku głównie osoby z grupy wiekowej 30-39 lat, mieszkające w miastach i z wykształceniem średnim lub wyższym. Najczęściej plany wakacyjne deklarowali urzędnicy, pracownicy biurowi, wykwalifikowani pracownicy techniczni i specjaliści. 18 proc. osób planujących urlop zamierza go spędzić bez osób towarzyszących.
Z badania Nielsen Polska dla Mondial Assistance wynika, że spośród tych osób, które swój urlop zaplanowały na miesiące wakacyjne, więcej niż dwie trzecie spędzi go w kraju. Natomiast wśród zagranicznych kierunków wakacyjnych w tym roku ponownie najpopularniejsza jest Chorwacja. Urlop w tym kraju chce spędzić 14 proc. pytanych.
– Pozostałe kierunki to również są destynacje typowo wakacyjne, słoneczne, w zasadzie pierwsza czwórka jest taka sama jak przed rokiem, kraje zamieniły się tylko miejscami. W tym roku na drugie miejsce wskoczyła Grecja (12 proc.), na trzecim jest Hiszpania (10 proc.), a na czwartym – Włochy (7 proc.) – wymienia prezes Mondial Assistance.
Ci, którzy na urlop pojadą z biurem podróży (24 proc.), przy wyborze touroperatora najczęściej kierowali się opiniami znajomych i własnymi doświadczeniami, a dopiero w trzeciej kolejności – ceną wycieczki.
Z kolei 76 proc. badanych zamierza zorganizować swój wyjazd na własną rękę. Zwolennicy takiej formy wypoczynku cenią sobie swobodę decydowania o sposobie spędzania wolnego czasu (57 proc.) oraz możliwość dostosowania oferty do własnych potrzeb (28 proc.). Podkreślają również, że takie wyjazdy są tańsze niż zorganizowane (19 proc.).
Jak podkreśla prezes Mondial Assistance, coraz częściej Polacy planując wakacyjne wydatki, uwzględniają w nich zakup polisy turystycznej. W tym roku ponad dwie trzecie deklaruje, że zamierza kupić ubezpieczenie podróżne.
– Jest to bardzo istotny wzrost – 10 proc. punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem. To jest bardzo dobry wynik, a my, jako ubezpieczyciel bardzo się z tego cieszymy, bo może jest to pierwszy sygnał, iż ubezpieczenie stało się bardzo naturalnym wydatkiem wakacyjnym, pewnym bezpieczeństwem. Nie tylko nas interesuje hotel, widok na morze, na góry, ale chcemy kupić sobie ubezpieczenie i mieć święty spokój na wakacjach – podkreśla Frączek.
Spośród 32 proc. ankietowanych, którzy nie zamierzają wykupić polisy, co trzeci deklaruje, że z reguły nigdy się nie ubezpiecza. Tylko 1 proc. wskazał, że jest to niepotrzebny wydatek – jeszcze w ubiegłym roku taką opinię miał co piąty badany.
– Turystów przez zakupem ubezpieczenia nieco odstraszają koszty [17 proc. wskazań – red.]. Natomiast jak popatrzymy efektywne koszty ubezpieczenia, one nie przekraczają 10 złotych dziennie, biorąc pod uwagę średni koszt wyjazdu 2300 zł. Przy wydatku niższym niż 2 proc. średniego budżetu wakacyjnego można mieć bardzo przyzwoity pakiet ubezpieczeniowy, który pozwoli nam cieszyć się wszystkim i nie myśleć o możliwych złych komplikacjach urlopowych – dodaje prezes Mondial Assistance.
51 proc. badanych, którzy nie mają zamiaru w te wakacje wyjechać z domu, najczęściej tłumaczy tę decyzję względami finansowymi (41 proc.), co piąty podkreśla, że ma w tym czasie inne obowiązki.
– Zadaliśmy też pytanie: „kiedy ostatni raz byli Państwo na wakacjach”, i obraz jest smutny. Około 10 proc. nigdy nie było na wakacjach, a 22 proc. na wakacjach było pięć lat temu bądź jeszcze wcześniej. Sumując te dwa wyniki, to około 1/3 populacji w zasadzie z wakacji nie korzystała, i to nie incydentalnie, tylko dość strukturalnie. Dlaczego tak jest? Wydaje się, że względy ekonomiczne są tutaj podstawą – wyjaśnia Tomasz Frączek.
Czytaj także
- 2024-03-04: Dorota Szelągowska: Moje wymarzone wakacje zawsze są w Tajlandii. Staram się być tam na najmniejszej wyspie, jaką znam, i czuję się tam trochę jak na wsi
- 2024-01-17: Więcej rezerwacji na zimowy wypoczynek niż rok temu. Ponad połowa Polaków planuje zimą wyjazd
- 2024-01-10: Niskie temperatury to sezon na częste awarie akumulatorów. Ten problem to zmora także dla kierowców elektryków
- 2023-12-11: Rośnie zainteresowanie agrocasco. Koszt utraty maszyny rolniczej może przewyższać wartość domu
- 2023-12-04: W grudniu wielu rolnikom kończą się obowiązkowe ubezpieczenia. Większość z nich decyduje się na dobrowolne rozszerzenie polisy
- 2023-11-29: W branży budowlanej działa nawet pół miliona firm. Wiele z nich się ubezpiecza, choć nie ma takiego obowiązku
- 2023-09-29: Anita Sokołowska: W tym sezonie teatralnym podejmę się reżyserii. To dla mnie coś zupełnie nowego
- 2023-09-19: Polski system ochrony zdrowia w coraz większym stopniu wspierany przez medycynę prywatną. Eksperci: Trzeba usankcjonować tę współpracę
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-08-24: Sławomir i Kajra: Wakacje zawsze są bardzo pracowite, to jest u nas czas żniw. Odpoczniemy w styczniu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.