Mówi: | Tomasz Kloskowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Port Lotniczy Gdańsk |
Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
– Sezon letni lotniska regionalne mogą zaliczyć do rewelacyjnych – ocenia prezes gdańskiego portu lotniczego Tomasz Kloskowski. Siłą napędową wyników tego lotniska okazały się loty czarterowe, które zanotowały 45-proc. wzrost liczby podróżnych w porównaniu do ubiegłego roku. To ponad trzy razy więcej niż cały ruch pasażerski. Ekspert podkreśla, że podobnie jest w większości innych krajowych portów lotniczych, które zapewne ponownie pobiją w tym roku swoje rekordy.
Już wyniki pierwszej połowy roku były optymistyczne i wskazywały na dynamiczny rozwój ruchu lotniczego oraz rosnące znaczenie i atrakcyjność regionalnych portów lotniczych. Przez pierwsze sześć miesięcy 2024 roku obsłużyły one ponad 16 mln pasażerów. To o 13 proc., czyli ok. 2 mln więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej – podaje Związek Regionalnych Portów Lotniczych. W samym drugim kwartale wzrost w ujęciu rocznym był podobny, za to w stosunku do 2019 roku, ostatniego przed pandemią, liczba podróżnych wzrosła o ponad jedną czwartą (26 proc.).
– Lotniska regionalne generalnie są w znakomitej kondycji, natomiast oczywiście ta kondycja zależy, czy jest się dużym lotniskiem regionalnym, czy małym. I o ile te średnie i duże lotniska regionalne są w fantastycznej formie, o tyle są wybrane małe lotniska, które mają spadek ruchu lotniczego. Ale gdybyśmy chcieli powiedzieć generalnie o Polsce, to większość lotnisk regionalnych ma znakomite wyniki przewozowe, czyli bije swoje rekordy – mówi Tomasz Kloskowski.
Z danych ZRPL wynika, że w pierwszym półroczu liderami wzrostów były lotniska w Poznaniu (+28 proc.), w Łodzi (+27 proc.) i we Wrocławiu (+19 proc.). Największym portem jest Kraków, który obsłużył w tym okresie ponad 5 mln pasażerów, czyli ponad 30 proc. wszystkich podróżnych na lotniskach regionalnych. Dwa lotniska zanotowały spadki w stosunku do okresu styczeń–czerwiec 2023 roku i były to Olsztyn (-37 proc.) i Modlin (-16 proc.). Do ZRPL należy 11 spośród 14 portów regionalnych – poza nim są Lotnisko Chopina w Warszawie, lotniska w Szczecinie, Radomiu i Zielonej Górze.
– Zarówno dla Gdańska, jak i dla całej Polski jest to rewelacyjny sezon letni. Nie ukrywam, że się nie spodziewałem, że przy rosnących kosztach życia i wszędzie obecnym oszczędzaniu pasażerowie na rynku czarterowym tak nam dopiszą. My mamy w Gdańsku 45-proc. wzrost przy 15-proc. wzroście w ogóle ruchu pasażerskiego, tak że na czarterach mamy szaleństwo – podkreśla prezes lotniska im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. – Jak spojrzymy na inne lotniska w Polsce, również jest szaleństwo, tak że Polacy kochają odpoczywać za granicami. To widać też na rynku trójmiejskim, bo mamy mniej turystów krajowych. Stąd jest taki wniosek, że Polacy pokochali latanie do Turcji, Grecji i Egiptu przede wszystkim.
Ze statystyk prowadzonych przez lotnisko wynika, że najpopularniejszymi kierunkami regularnymi w sezonie wakacyjnym (czerwiec–sierpień) były Oslo (143,4 tys. obsłużonych pasażerów), Londyn (138,6 tys.), Sztokholm (108,2 tys.) i Kopenhaga (prawie 107 tys.). Wśród kierunków czarterowych zdecydowanie dominowała Turcja z wynikiem 127,6 tys. pasażerów, następne były Grecja (74,5 tys.) oraz Egipt (37 tys.). Wskaźnik wypełnienia na wszystkich trzech kierunkach był na poziomie ok. 95 proc.
Wynik gdańskiego lotniska z pierwszego półrocza był podobny do rynkowego, czyli 13-proc. wzrost liczby obsłużonych pasażerów – do poziomu blisko 3 mln pasażerów. Prezes spodziewa się przekroczenia na koniec roku liczby 6 mln podróżnych. Tym bardziej że już czerwiec wskazywał na dynamiczny – ponad 40-proc. wzrost w ruchu czarterowym. W podsumowaniu pierwszego półrocza prezes podkreślał, że bardzo istotny był też zanotowany wzrost w liczbie operacji (o ponad 16 proc.), co świadczy o tym, że linie lotnicze dodały nowe samoloty, a to może powodować dalszy wzrost ruchu pasażerskiego.
– W Gdańsku od sezonu zimowego wchodzi Madera, więc wszyscy w Trójmieście są szczęśliwi, że mamy loty na Maderę. Ale to będzie działać w dwie strony – przewoźnicy jednak często wycinają połączenia, często ustanawiają nowe, i tutaj stale się coś dzieje – mówi Tomasz Kloskowski.
Jak podkreśliła w podsumowaniu półrocza dr Anna Midera, prezeska Związku Regionalnych Portów Lotniczych, chętnych na latanie z lotnisk regionalnych z roku na rok przybywa, m.in. dzięki coraz bogatszej ofercie dla pasażerów i dbałości o nich.
– Oczywiście zima jest zawsze trudniejsza i będzie spadek w stosunku do letnich okresów, natomiast uważam, że dalej 80 proc. portów lotniczych będzie na zielono, czyli większość portów lotniczych na pewno pobije swoje rekordy obsłużonych pasażerów – ocenia prezes gdańskiego lotniska.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy spółka Port Lotniczy Gdańsk wypracowała blisko 36 mln zł zysku ze sprzedaży i 26,2 mln zł zysku netto. W tym samym okresie roku 2023 było to odpowiednio ponad 13 mln zł i ponad 3 mln zł.
– Inwestycyjnie u nas teraz cisza na morzu. Pijemy szampana, jemy truskawki i świętujemy to, że zaryzykowaliśmy w pandemii – przypomnę, że myśmy w pandemii rozbudowali swój terminal, myśmy prowadzili proces inwestycyjny właśnie w latach pandemicznych, kiedy pasażerów nie było, i dzięki temu w tej chwili mamy infrastrukturę przygotowaną na zwiększony ruch. Natomiast w pozostałych portach lotniczych w Polsce niewątpliwie będzie olbrzymi proces inwestycyjny – podkreśla Tomasz Kloskowski.
W czerwcu 2022 roku oddano do użytku rozbudowaną część terminalu pasażerskiego w Gdańsku. Dzięki trwającej trzy lata inwestycji lotnisko zyskało 16 tys. mkw. nowej powierzchni do obsługi podróżnych, więcej gate’ów odlotowych oraz punktów odprawy odlotowej i przylotowej. W trakcie kwietniowych uroczystości obchodów 50. urodzin lotniska i 30-lecia spółki Port Lotniczy Gdańsk zapowiedziano, że w dalszych planach jest m.in. budowa płyty postojowej wraz z płytami odladzania samolotów. W ramach tego projektu powstanie kilkanaście miejsc postojowych, w tym dla dużych jednostek takich jak Dreamlinery czy Airbusy A380. Rozbudowywana ma być także baza dla agentów obsługi naziemnej i infrastruktura służąca do serwisowania i napraw samolotów. Docelowo zmieni się lokalizacja wieży kontroli lotów i rozebrany zostanie Terminal 1, a w jego miejsce powstanie nowy budynek.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-03: 40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Firma
Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
Prologis, światowy lider rynku nieruchomości logistycznych, rozpoczął budowę nowego centrum logistycznego dla łódzkiej fabryki Dell Technologies o powierzchni 41,5 tys. mkw. Jego operatorem logistycznym będzie firma DP World. Magazyn ma być gotowy w II połowie 2025 roku. Zapewni obsługę logistyczną 25 krajów. To kolejna duża inwestycja w sektor logistyczny w Łodzi, która dzięki centralnemu położeniu i dobrej infrastrukturze zyskuje na znaczeniu w całym regionie Europy Środkowej.
Infrastruktura
Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
Unijny system EU ETS to jeden z największych rynków uprawnień do emisji CO2 na świecie, ale także jeden ze skuteczniejszych. Według danych Komisji Europejskiej w latach 2005–2023 redukcja emisji w objętych nim sektorach wyniosła 47,6 proc. – Potrzebne są jednak drastyczne zmiany i zwiększenie możliwości działania tego systemu po 2030 roku – mówi Robert Jeszke z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego, który proponuje włączenie do EU ETS mechanizmów pochłaniania dwutlenku węgla. Eksperci wskazują, że takie technologie mogą się stać kluczowe na drodze do neutralności klimatycznej do 2050 roku.
Prawo
Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
Już nie wysoka inflacja, ale dług publiczny szybko zbliżający się do konstytucyjnego progu 60 proc. PKB zagraża finansom państwa i jego stabilności ekonomicznej – wskazują ekonomiści ankietowani przez Europejski Kongres Finansowy. Nowy raport wskazuje na potrzebę stworzenia jasnej strategii gospodarczej oraz konsolidację finansów publicznych. W przeciwnym razie koszty odsetek płaconych od obligacji pochłaniać będą coraz większą część budżetu. Z drugiej strony wzrost PKB będzie niższy, niż wydawało się jeszcze w czerwcu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.