Mówi: | Katarzyna Fatyga |
Funkcja: | dyrektor generalna |
Firma: | Diners Club Polska |
Podróże służbowe nieodłącznym elementem pracy ponad połowy mikro-, małych i średnich firm. To sposób na pozyskiwanie nowych klientów
Ponad 60 proc. mikro-, małych i średnich firm jako najważniejsze wyzwanie na 2016 rok wskazuje zdobywanie nowych klientów – wynika z badania Diners Club Polska. Podróże służbowe są w tym pomocne – regularnie wyjazdy organizuje ponad połowa firm. Co trzeci przedsiębiorca podróżuje raz w tygodniu lub częściej. W delegacje najczęściej jeżdżą samochodem, a pobyt opłacają gotówką. Jedynie 10 proc. wyjazdów rozlicza się w ramach karty służbowej.
– Ponad 60 proc. przedsiębiorców uważa, że priorytetem będzie zdobywanie nowych klientów. 23 proc. z nich chciałoby się skoncentrować na utrzymaniu dotychczasowego portfela swoich klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Fatyga, dyrektor generalny Diners Club Polska.
Zdobywanie nowych rynków jest kluczowe dla 58 proc. firm małych i 54 proc. średnich. Takie starania deklaruje prawie połowa przedsiębiorców z branży produkcyjnej i usługowej. Te plany mogą się przełożyć na rynek podróży służbowych. Prognozy mówią o 5-proc. wzroście w przyszłym roku.
Dziś w podróże służbowe udaje się ponad połowa przedsiębiorców z sektora MŚP. Wśród reprezentantów firm średnich odsetek ten wynosi 92 proc., a w mikrofirmach – ok. 25 proc.
– W jednej trzeciej firm wyjazdy służbowe zdarzają się raz na tydzień lub częściej, a w co czwartej kilka razy w miesiącu – mówi Katarzyna Fatyga.
35 proc. organizuje wyjazdy służbowe raz w miesiącu, a tylko 10 proc. rzadziej. Częstotliwość wyjazdów zależy głównie od wielkości firmy i branży, w której działa.
Ponad 50 proc. badanych firm z sektora MŚP zatrudnia pracownika, którego zadaniem jest organizacja podróży służbowych. W 45 proc. firm każdy pracownik organizuje swój wyjazd samodzielnie. Na rynku pojawia się więc coraz więcej narzędzi do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych.
Dominującą formą rozliczenia kosztów delegacji pozostaje gotówka.
– Ponad 80 proc. ankietowanych przez nas firm deklaruje, że koszty podróży służbowych opłaca pracownik z prywatnych środków lub z pobranej zaliczki, które następnie są rozliczane – tłumaczy Katarzyna Fatyga.
Tylko 10 proc. wyjazdów opłacane jest za pomocą karty służbowej. Najczęściej z tej opcji korzystają małe i średnie przedsiębiorstwa. Wśród poszczególnych sektorów gospodarki z karty najczęściej korzystają firmy związane z handlem (40 proc. ogółu) oraz produkcją i przemysłem (29 proc. badanych). Jak podkreśla dyrektor Diners Club Polska, niewielka skala wykorzystania takiej formy rozliczeń może dziwić, bo to wygodniejszy sposób niż gotówka, pozwalający zaoszczędzić czas i biurokrację. Tym bardziej w firmach, gdzie jest duża częstotliwość wyjazdów.
– 75 proc. wyjazdów służbowych to podróże samochodem firmowym bądź prywatnym, 15 proc. to podróże koleją i tylko 5 proc. to podróże lotnicze – wylicza dyrektor generalny Diners Club Polska.
Biznesowe wyjazdy MŚP trwają średnio do dwóch dni. Długość wyjazdów nie zależy od branży, w której działa firma, ale koreluje z wielkością przedsiębiorstw – w małych i średnich firmach średni czas podróży służbowej jest dłuższy (dwa dni) niż w mikrofirmach, w których wyjazdy trwają zwykle jeden dzień.
Badanie „Podróże służbowe i kondycja polskich firm” zostało przeprowadzone na grupie 500 mikro-, małych i średnich firm z obszaru całej Polski. Raport na zlecenie Diners Club Polska został zrealizowany przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych.
Czytaj także
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-03-15: Joanna Liszowska: W zeszłym roku zaplanowałam dużo wyjazdów, żeby zrealizować pewne swoje podróżnicze marzenia. Niestety rzadko dochodziły do skutku
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-08-21: Polska turystyka rośnie pomimo inflacji. W tym roku tradycyjnie największą popularnością cieszy się Bałtyk
- 2023-09-13: Adam Woronowicz: Wolę podróż pociągiem niż samolotem. Jest mniej formalności, a więcej czasu na odpoczynek
- 2021-12-08: Stan czytelnictwa w Polsce się poprawia. Rośnie zainteresowanie literaturą dziecięcą
- 2022-01-13: Specjalna aplikacja rozpoznaje frustrację u użytkownika strony internetowej. Narzędzia do analizy zachowań będą coraz istotniejsze w e-handlu
- 2021-07-14: Pobyt w domku letniskowym hitem tegorocznych wakacji. Polacy szukają miejsc w odosobnieniu i na wyłączność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.