Mówi: | Katarzyna Fatyga |
Funkcja: | dyrektor generalna |
Firma: | Diners Club Polska |
Podróże służbowe nieodłącznym elementem pracy ponad połowy mikro-, małych i średnich firm. To sposób na pozyskiwanie nowych klientów
Ponad 60 proc. mikro-, małych i średnich firm jako najważniejsze wyzwanie na 2016 rok wskazuje zdobywanie nowych klientów – wynika z badania Diners Club Polska. Podróże służbowe są w tym pomocne – regularnie wyjazdy organizuje ponad połowa firm. Co trzeci przedsiębiorca podróżuje raz w tygodniu lub częściej. W delegacje najczęściej jeżdżą samochodem, a pobyt opłacają gotówką. Jedynie 10 proc. wyjazdów rozlicza się w ramach karty służbowej.
– Ponad 60 proc. przedsiębiorców uważa, że priorytetem będzie zdobywanie nowych klientów. 23 proc. z nich chciałoby się skoncentrować na utrzymaniu dotychczasowego portfela swoich klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Katarzyna Fatyga, dyrektor generalny Diners Club Polska.
Zdobywanie nowych rynków jest kluczowe dla 58 proc. firm małych i 54 proc. średnich. Takie starania deklaruje prawie połowa przedsiębiorców z branży produkcyjnej i usługowej. Te plany mogą się przełożyć na rynek podróży służbowych. Prognozy mówią o 5-proc. wzroście w przyszłym roku.
Dziś w podróże służbowe udaje się ponad połowa przedsiębiorców z sektora MŚP. Wśród reprezentantów firm średnich odsetek ten wynosi 92 proc., a w mikrofirmach – ok. 25 proc.
– W jednej trzeciej firm wyjazdy służbowe zdarzają się raz na tydzień lub częściej, a w co czwartej kilka razy w miesiącu – mówi Katarzyna Fatyga.
35 proc. organizuje wyjazdy służbowe raz w miesiącu, a tylko 10 proc. rzadziej. Częstotliwość wyjazdów zależy głównie od wielkości firmy i branży, w której działa.
Ponad 50 proc. badanych firm z sektora MŚP zatrudnia pracownika, którego zadaniem jest organizacja podróży służbowych. W 45 proc. firm każdy pracownik organizuje swój wyjazd samodzielnie. Na rynku pojawia się więc coraz więcej narzędzi do samodzielnej rezerwacji podróży służbowych.
Dominującą formą rozliczenia kosztów delegacji pozostaje gotówka.
– Ponad 80 proc. ankietowanych przez nas firm deklaruje, że koszty podróży służbowych opłaca pracownik z prywatnych środków lub z pobranej zaliczki, które następnie są rozliczane – tłumaczy Katarzyna Fatyga.
Tylko 10 proc. wyjazdów opłacane jest za pomocą karty służbowej. Najczęściej z tej opcji korzystają małe i średnie przedsiębiorstwa. Wśród poszczególnych sektorów gospodarki z karty najczęściej korzystają firmy związane z handlem (40 proc. ogółu) oraz produkcją i przemysłem (29 proc. badanych). Jak podkreśla dyrektor Diners Club Polska, niewielka skala wykorzystania takiej formy rozliczeń może dziwić, bo to wygodniejszy sposób niż gotówka, pozwalający zaoszczędzić czas i biurokrację. Tym bardziej w firmach, gdzie jest duża częstotliwość wyjazdów.
– 75 proc. wyjazdów służbowych to podróże samochodem firmowym bądź prywatnym, 15 proc. to podróże koleją i tylko 5 proc. to podróże lotnicze – wylicza dyrektor generalny Diners Club Polska.
Biznesowe wyjazdy MŚP trwają średnio do dwóch dni. Długość wyjazdów nie zależy od branży, w której działa firma, ale koreluje z wielkością przedsiębiorstw – w małych i średnich firmach średni czas podróży służbowej jest dłuższy (dwa dni) niż w mikrofirmach, w których wyjazdy trwają zwykle jeden dzień.
Badanie „Podróże służbowe i kondycja polskich firm” zostało przeprowadzone na grupie 500 mikro-, małych i średnich firm z obszaru całej Polski. Raport na zlecenie Diners Club Polska został zrealizowany przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych.
Czytaj także
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-03-15: Joanna Liszowska: W zeszłym roku zaplanowałam dużo wyjazdów, żeby zrealizować pewne swoje podróżnicze marzenia. Niestety rzadko dochodziły do skutku
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-08-21: Polska turystyka rośnie pomimo inflacji. W tym roku tradycyjnie największą popularnością cieszy się Bałtyk
- 2023-09-13: Adam Woronowicz: Wolę podróż pociągiem niż samolotem. Jest mniej formalności, a więcej czasu na odpoczynek
- 2021-12-08: Stan czytelnictwa w Polsce się poprawia. Rośnie zainteresowanie literaturą dziecięcą
- 2022-01-13: Specjalna aplikacja rozpoznaje frustrację u użytkownika strony internetowej. Narzędzia do analizy zachowań będą coraz istotniejsze w e-handlu
- 2021-07-14: Pobyt w domku letniskowym hitem tegorocznych wakacji. Polacy szukają miejsc w odosobnieniu i na wyłączność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.