Newsy

Tylko 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji. 75 tys. nauczycieli będzie się szkolić, jak lepiej wykorzystywać technologię w szkole

2019-08-30  |  06:30
Mówi:Rafał Lew-Starowicz, zca dyrektora Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej

Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa

Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange

Choć zdecydowana większość nauczycieli uważa, że nowe technologie pozwalają uatrakcyjnić edukację, to często nie potrafią w pełni wykorzystać możliwości, jakie one dają. Tylko ok. 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji, a 3 proc. komunikuje się online z nauczycielami – mówi Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange. Już 2 września rusza nabór grantów na szkolenia dla nauczycieli w ramach projektu Lekcja:Enter. Docelowo przez cztery lata z zakresu nowych technologii zostanie przeszkolonych 75 tys. nauczycieli.

W dużym stopniu jeszcze wciąż mamy problem z internetem w szkołach, mamy też cały czas braki w umiejętnościach cyfrowych nauczycieli. W związku z tym wyzwań jest jeszcze sporo, ale stopniowo szkoła się zmienia. Dość duże jest już nasycenie nowym sprzętem w postaci interaktywnych tablic i monitorów dzięki programowi Aktywna Tablica. Ruszają też programy, które mają na celu przygotowanie do korzystania z e-materiałów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Lew-Starowicz, zastępca dyrektora w Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Jeszcze do połowy 2018 roku tylko 10 proc. placówek miało dostęp do szybkiego internetu. Obecnie szerokopasmowy dostęp do sieci ma już 12 tysięcy placówek, czyli niemal połowa.

Nowoczesne technologie wchodzą dosyć szeroko do polskich szkół, głównie w postaci świetnej infrastruktury, dostępu do internetu, światłowodu, coraz lepiej wyposażonych sal lekcyjnych. Natomiast to, co wydaje się być barierą i wyzwaniem, to poziom przygotowania kadr, jej kompetencji cyfrowych i otwartości do pracy z technologiami – dodaje Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.

Choć ok. 80 proc. nauczycieli ocenia, że technologie pozwalają uatrakcyjnić i zwiększyć skuteczność edukacji, to – jak wynika z badań EU Kids Online 2018 – tylko ok. 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji. Z nauczycielami komunikuje się online zaledwie 3 proc. uczniów.

Aby zaktywizować nauczycieli, potrzebne są dobre programy edukacji cyfrowej. Przed taką szansą właśnie stajemy w Polsce. Rusza pierwszy na taką skalę ogólnopolski projekt cyfrowej edukacji Lekcja:Enter, w ramach którego przeszkolimy ponad 75 tys. nauczycieli w polskich szkołach na różnych poziomach – zapowiada Ewa Krupa.

Od 2 września publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli będą mogły składać wnioski o granty na realizację szkoleń. Skorzystają z nich nauczyciele szkół podstawowych i średnich, zarówno humaniści, jak i nauczyciele matematyki czy informatyki. 30 proc. uczestników będą stanowić nauczyciele z małych miejscowości i wsi.

W projekcie Lekcja:Enter chcemy nauczyć uczestników tworzenia e-zasobów edukacyjnych, wymieniania się tymi zasobami, bycia aktywnymi kreatorami materiałów edukacyjnych dla dzieci, ale też zależy nam, aby materiały odpowiadały temu, czego dzieci w tej chwili poszukują – podkreśla Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa.

Na etapie składania wniosku każda instytucja ubiegająca się o grant wyznaczy czterech trenerów regionalnych, którym zespół Lekcji:Enter zapewni szkolenia merytoryczne. Następnie grantobiorcy przeprowadzą rekrutację trenerów lokalnych, którzy w kolejnym etapie dotrą ze szkoleniami do nauczycieli z wybranych szkół. Docelowo projekt obejmie po 15 proc. pedagogów z każdego województwa.

– Pierwszy nabór potrwa do 23 września. Do składania wniosków zapraszamy ośrodki doskonalenia nauczycieli samodzielnie lub wspólnie z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, uczelniami wyższymi. Kolejne nabory planujemy na 2020 i 2021 rok – zapowiada Ewa Krupa.

Lekcja:Enter jest niesamowitą szansą dla szkół, ponieważ obejmie dużą liczbę nauczycieli. Jest to przełomowy projekt również, jeśli chodzi o zawartość merytoryczną – zaznacza Rafał Lew-Starowicz. – Włączenie w projekt Lekcja:Enter ośrodków doskonalenia nauczycieli powoduje, że nie jest to tylko incydentalna akcja szkoleniowa. Mamy tutaj pewien efekt trwałości i zmianę oblicza tych placówek.

Lekcja:Enter to tyko jeden z elementów transformacji cyfrowej polskich szkół. W połączeniu z takimi projektami, jak Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, Program Aktywna Tablica, czy platformy z e-zasobami edukacyjnymi, ma zmienić oblicze szkół i zbudować kompetencje cyfrowe u nauczycieli i uczniów.

– Inwestujemy w kompetencje nauczycieli, uczymy ich podstaw programowania po to, żeby uczyli dzieci w klasach 1–3 i zarażali je pasją do nowoczesnych technologii. Uczymy, jak tworzyć e-zasoby edukacyjne. Inwestujemy w sprzęt, organizujemy projekt Centrum Mistrzostwa Informatycznego, w którym uczymy utalentowanych młodych ludzi ze szkół średnich podstaw algorytmiki – wymienia Wojciech Szajnar.

– Realizujemy programy edukacji cyfrowej już od kilkunastu lat. Nasze flagowe działania jak MegaMisja czy #SuperKoderzy pokazują, że nawet nie mając żadnej umiejętności korzystania z technologii, można uczyć dzieci w klasach 1–3 podstaw programowania i zrobić to po bardzo krótkim kursie. Wystarczy odwaga, otwartość na technologie i chęć spotkania się w tym świecie cyfrowym – mówi prezeska Fundacji Orange.

Czytaj także

Kalendarium

Ochrona środowiska

W 2020 roku do recyklingu powinna trafiać połowa odpadów komunalnych. Gminom grożą wysokie kary

Polacy deklarują, że segregują śmieci. Wiele odpadów trafia jednak do jednego kontenera, a gminy nie radzą sobie z ich przetwarzaniem. Tymczasem za nieosiągnięcie 50 proc. poziomu recyklingu odpadów komunalnych w 2020 roku grożą im wysokie kary. Przy obecnym stopniu przetwarzania odpadów kary wydają się nieuniknione – do recyklingu materiałowego plastiku, szkła, metali i papieru trafia blisko 15 proc. odpadów. Problemem jest niska jakość selektywnej zbiórki.

Patronaty Newserii

European Business & Investment Summit 2019 Warsaw

Finanse

Bez inwestycji ubezpieczyciele przegrają walkę o klientów. Branża musi radykalnie zmienić kanały kontaktu i dystrybucji polis

Dotychczasowe kanały kontaktu z klientami i dystrybucji polis ubezpieczeniowych są przestarzałe – branża ubezpieczeniowa musi je radykalnie zmienić, żeby utrzymać konkurencyjność. Ubezpieczycielom za wzór może posłużyć bankowość czy branża muzyczna, która przeszła od fizycznej sprzedaży płyt do cyfrowej dystrybucji – wskazują eksperci Sollers Consulting. Przystosowując się do cyfrowych zmian, firmy ubezpieczeniowe muszą też zadecydować, za którymi trendami podążyć. Najbardziej obiecującym jest w tej chwili wielokanałowa, zintegrowana sprzedaż w ramach cyfrowych platform łączących różne produkty i dostawców usług.

Farmacja

2 mln polskich dzieci cierpi na alergiczny nieżyt nosa. Nieleczony zwiększa o 80 proc. ryzyko rozwoju astmy oskrzelowej

Nieleczony alergiczny nieżyt nosa prowadzi do zaburzenia koncentracji i permanentnego zmęczenia, może mieć także bardzo negatywne skutki zdrowotne w przyszłości. Nawet o 80 proc. zwiększa ryzyko rozwoju astmy oskrzelowej, może też być przyczyną nadciśnienia tętniczego i udaru mózgu. Z problemem tym zmaga się ok. 2 mln dzieci. Najskuteczniejszą przyczynową metodą leczenia jest podjęzykowa immunoterapia alergenowa, która zastosowana odpowiednio wcześnie nawet trzykrotnie zmniejsza zagrożenie wystąpieniem astmy. W Polsce wciąż nie podlega jednak refundacji.

Problemy społeczne

Co roku dochodzi do 27 tys. pożarów budynków mieszkalnych. Dzięki biernej ochronie przeciwpożarowej mogłoby ich być zdecydowanie mniej

Strażacy w 2018 roku wyjeżdżali do 149 tys. pożarów. Prawie połowa z nich miała miejsce w obiektach handlowo-usługowych, coraz więcej jest też pożarów w budynkach mieszkalnych. Rocznie wybucha ich ok. 27 tysięcy. Przed pożarem można się jednak zabezpieczyć. Wdrożenie biernej ochrony przeciwpożarowej spowalnia rozprzestrzeniania się ognia, zapewnia trwałość konstrukcji i zwiększa bezpieczeństwo ludzi.