Mówi: | Rafał Lew-Starowicz, zca dyrektora Departamentu Podręczników, Programów i Innowacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange |
Tylko 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji. 75 tys. nauczycieli będzie się szkolić, jak lepiej wykorzystywać technologię w szkole
Choć zdecydowana większość nauczycieli uważa, że nowe technologie pozwalają uatrakcyjnić edukację, to często nie potrafią w pełni wykorzystać możliwości, jakie one dają. Tylko ok. 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji, a 3 proc. komunikuje się online z nauczycielami – mówi Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange. Już 2 września rusza nabór grantów na szkolenia dla nauczycieli w ramach projektu Lekcja:Enter. Docelowo przez cztery lata z zakresu nowych technologii zostanie przeszkolonych 75 tys. nauczycieli.
– W dużym stopniu jeszcze wciąż mamy problem z internetem w szkołach, mamy też cały czas braki w umiejętnościach cyfrowych nauczycieli. W związku z tym wyzwań jest jeszcze sporo, ale stopniowo szkoła się zmienia. Dość duże jest już nasycenie nowym sprzętem w postaci interaktywnych tablic i monitorów dzięki programowi Aktywna Tablica. Ruszają też programy, które mają na celu przygotowanie do korzystania z e-materiałów – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Lew-Starowicz, zastępca dyrektora w Ministerstwie Edukacji Narodowej.
Jeszcze do połowy 2018 roku tylko 10 proc. placówek miało dostęp do szybkiego internetu. Obecnie szerokopasmowy dostęp do sieci ma już 12 tysięcy placówek, czyli niemal połowa.
– Nowoczesne technologie wchodzą dosyć szeroko do polskich szkół, głównie w postaci świetnej infrastruktury, dostępu do internetu, światłowodu, coraz lepiej wyposażonych sal lekcyjnych. Natomiast to, co wydaje się być barierą i wyzwaniem, to poziom przygotowania kadr, jej kompetencji cyfrowych i otwartości do pracy z technologiami – dodaje Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.
Choć ok. 80 proc. nauczycieli ocenia, że technologie pozwalają uatrakcyjnić i zwiększyć skuteczność edukacji, to – jak wynika z badań EU Kids Online 2018 – tylko ok. 12 proc. uczniów korzysta z internetu podczas lekcji. Z nauczycielami komunikuje się online zaledwie 3 proc. uczniów.
– Aby zaktywizować nauczycieli, potrzebne są dobre programy edukacji cyfrowej. Przed taką szansą właśnie stajemy w Polsce. Rusza pierwszy na taką skalę ogólnopolski projekt cyfrowej edukacji Lekcja:Enter, w ramach którego przeszkolimy ponad 75 tys. nauczycieli w polskich szkołach na różnych poziomach – zapowiada Ewa Krupa.
Od 2 września publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli będą mogły składać wnioski o granty na realizację szkoleń. Skorzystają z nich nauczyciele szkół podstawowych i średnich, zarówno humaniści, jak i nauczyciele matematyki czy informatyki. 30 proc. uczestników będą stanowić nauczyciele z małych miejscowości i wsi.
– W projekcie Lekcja:Enter chcemy nauczyć uczestników tworzenia e-zasobów edukacyjnych, wymieniania się tymi zasobami, bycia aktywnymi kreatorami materiałów edukacyjnych dla dzieci, ale też zależy nam, aby materiały odpowiadały temu, czego dzieci w tej chwili poszukują – podkreśla Wojciech Szajnar, dyrektor Centrum Projektów Polska Cyfrowa.
Na etapie składania wniosku każda instytucja ubiegająca się o grant wyznaczy czterech trenerów regionalnych, którym zespół Lekcji:Enter zapewni szkolenia merytoryczne. Następnie grantobiorcy przeprowadzą rekrutację trenerów lokalnych, którzy w kolejnym etapie dotrą ze szkoleniami do nauczycieli z wybranych szkół. Docelowo projekt obejmie po 15 proc. pedagogów z każdego województwa.
– Pierwszy nabór potrwa do 23 września. Do składania wniosków zapraszamy ośrodki doskonalenia nauczycieli samodzielnie lub wspólnie z organizacjami pozarządowymi, jednostkami samorządu terytorialnego, uczelniami wyższymi. Kolejne nabory planujemy na 2020 i 2021 rok – zapowiada Ewa Krupa.
– Lekcja:Enter jest niesamowitą szansą dla szkół, ponieważ obejmie dużą liczbę nauczycieli. Jest to przełomowy projekt również, jeśli chodzi o zawartość merytoryczną – zaznacza Rafał Lew-Starowicz. – Włączenie w projekt Lekcja:Enter ośrodków doskonalenia nauczycieli powoduje, że nie jest to tylko incydentalna akcja szkoleniowa. Mamy tutaj pewien efekt trwałości i zmianę oblicza tych placówek.
Lekcja:Enter to tyko jeden z elementów transformacji cyfrowej polskich szkół. W połączeniu z takimi projektami, jak Ogólnopolska Sieć Edukacyjna, Program Aktywna Tablica, czy platformy z e-zasobami edukacyjnymi, ma zmienić oblicze szkół i zbudować kompetencje cyfrowe u nauczycieli i uczniów.
– Inwestujemy w kompetencje nauczycieli, uczymy ich podstaw programowania po to, żeby uczyli dzieci w klasach 1–3 i zarażali je pasją do nowoczesnych technologii. Uczymy, jak tworzyć e-zasoby edukacyjne. Inwestujemy w sprzęt, organizujemy projekt Centrum Mistrzostwa Informatycznego, w którym uczymy utalentowanych młodych ludzi ze szkół średnich podstaw algorytmiki – wymienia Wojciech Szajnar.
– Realizujemy programy edukacji cyfrowej już od kilkunastu lat. Nasze flagowe działania jak MegaMisja czy #SuperKoderzy pokazują, że nawet nie mając żadnej umiejętności korzystania z technologii, można uczyć dzieci w klasach 1–3 podstaw programowania i zrobić to po bardzo krótkim kursie. Wystarczy odwaga, otwartość na technologie i chęć spotkania się w tym świecie cyfrowym – mówi prezeska Fundacji Orange.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-23: Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-05-27: Po debacie prezydenckiej wzrosło zainteresowanie woreczkami nikotynowymi. Niesłusznie mylone są z nielegalnymi w Polsce snusami
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-15: Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.