Newsy

Tylko 8 proc. Polaków realizuje postanowienia noworoczne. Przyczyną są zbyt ogólne cele i nierealne oczekiwania

2015-12-31  |  06:50

Zdecydowana większość Polaków nie jest w stanie wytrwać w noworocznych postanowieniach dłużej niż trzy miesiące. Przyczyną są zbyt ogólnie sformułowane cele i nierealistyczne oczekiwania. Eksperci radzą, by zmiany wprowadzać stopniowo, zaczynając od tych najłatwiejszych do zrealizowania. Dobrze też zapewnić sobie wsparcie znajomych lub osób, którym udało się osiągnąć podobny cel.

Według badań Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych w 2014 roku postanowienia noworoczne zrobiło blisko 80 proc. Polaków. Ankietowani planowali schudnąć, rzucić palenie, zadbać o zdrowie, żyć oszczędniej i spędzać więcej czasu z rodziną. Tylko 8 proc. Polaków zrealizowała jednak zamierzone cele, większość poddała się po trzech miesiącach. Zdaniem ekspertów tendencja do robienia noworocznych postanowień wynika z wiary w magiczną moc liczb. Większość ludzi wierzy, że 1 stycznia to najlepsza szansa na nowy początek, a wszystko, co przyniesie nowy rok, będzie dobre.

W naszej kulturze jest takie wymaganie, że od 1 stycznia magicznie ma się coś zmienić, czyli np. mamy rzucić palenie, rzucić pracę, zacząć ćwiczyć. Tylko to wszystko jest w kwestii marzeń, a nie realizacji. Czyli coś mówimy i uważamy, że jak będzie 1 stycznia, to to się jakoś samo zadzieje – mówi agencji informacyjnej Newseria Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.

Zdaniem ekspertów niepowodzenie w realizacji noworocznych postanowień wynika przede wszystkim z braku motywacji. Dlatego warto nie ulegać modzie i zastanowić się, czy planowane działania wynikają rzeczywiście z własnych potrzeb. Poza tym winne są także nierealistyczne oczekiwania i zbyt ogólnie sformułowane cele. Noworoczne postanowienia powinny być przede wszystkim konkretne i możliwe do zrealizowania. Eksperci radzą, by podzielić każdy cel na mniejsze etapy radość z realizacji poszczególnych etapów będzie źródłem motywacji do dalszego działania.

Czasami ludzie chcą czegoś, ale np. nie mają czasu, żeby codziennie ćwiczyć. W związku z tym może lepiej sobie powiedzieć, że to będzie jeden dzień w tygodniu, godzina osiemnasta w środę, kiedy będę ćwiczyć. I taki cel bardziej nas motywuje, bo on jest konkretny – mówi Izabela Kielczyk.

Warto też wyznaczyć sobie konkretny termin wykonania zadania, a także opracować dokładny plan jego realizacji. Przy planowanej zmianie pracy warto jest wcześniej przygotować dobre CV, zorientować się w aktualnej sytuacji na rynku pracy, oszacować czy ma się środki finansowe na utrzymanie w razie konieczności szybkiego odejścia z pracy przed znalezieniem kolejnej. Warto też nagradzać się za każde pozytywne zrealizowanie kolejnego etapu. Zdaniem psychologów urzeczywistnianie noworocznych postanowień warto zacząć od najłatwiejszego z wyznaczonych sobie zadań. 

Człowiek psychologicznie boi się wyzwań, nie chce od razu trudności. A jak zobaczy, że mu z jednym wyszło, to się okazuje, że z drugim też. I tutaj bym też powiedziała, żebyśmy nie byli tacy rygorystyczni wobec siebie, jak nam coś nie wyjdzie czy przesunie się o tydzień czy dwa – mówi Izabela Kielczyk.

Osobom o niskiej motywacji lub mającym problemy z samodyscypliną eksperci radzą, by zapewniły sobie wsparcie z zewnątrz. Może to być pomoc bliskich, przyjaciół lub osób, które mają za sobą podobne doświadczenia, najlepiej zakończone sukcesem. Najważniejsza jest jednak wyrozumiałość dla samego siebie dążenie do realizacji celów za wszelką cenę może bowiem niekorzystnie odbić się na zdrowiu psychicznym. Może stać się powodem frustracji, agresji oraz obniżenia wiary we własne możliwości.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Finanse

Kobiety wciąż rzadko zasiadają we władzach spółek giełdowych. Celem jest podwojenie ich udziału do 2030 roku

Kobiety stanowią tylko 15,5 proc. członków zarządów i rad nadzorczych największych spółek giełdowych w Polsce. Co więcej, na koniec 2020 roku w ponad połowie spółek wchodzących w skład indeksu WIG20, mWIG40 i sWIG80 zarząd składał się wyłącznie z mężczyzn – wynika z danych 30% Club Poland. – Kompetentnych kobiet nie brakuje, tylko trzeba stworzyć równe szanse na to, aby mogły one awansować i pokazać swój potencjał – mówi Milena Olszewska-Miszuris, inicjatorka i Co-Chair klubu. Organizacja stawia sobie ambitny cel i chce, aby udział kobiet w najważniejszych organach spółek wynosił co najmniej 30 proc. do 2030 roku. Badania pokazują, że spółki, które mają więcej kobiet we władzach, działają lepiej.

Handel

Spożycie piwa najniższe od dekady, a udział w strukturze konsumpcji alkoholu najniższy od 2003 roku. Trend spadkowy kontynuowany w 2021 roku

W 2020 roku Polacy wypili najmniej piwa od dekady – wynika z najnowszych statystyk opublikowanych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. To m.in. skutek lockdownów i nieczynnej przez wiele miesięcy gastronomii. Trend spadkowy jest kontynuowany w 2021 roku. Spadła też całkowita ilość alkoholu spożywana w postaci piwa, a jego udział w strukturze spożycia alkoholu spadł do najniższego poziomu od 2003 roku. Wynika to m.in. ze spadku zainteresowania piwami mocnymi i szybkiego rozwoju segmentu piw bezalkoholowych.

Handel

Polskie firmy rzadko decydują się na zagraniczną ekspansję. Najłatwiej przychodzi to branży technologicznej

– Każda firma już na początku swojej działalności powinna myśleć o zagranicznej ekspansji – mówi Nobu Ota, partner w firmie konsultingowej Oxygy. Statystyki pokazują, że rodzime przedsiębiorstwa mają z tym jednak problem i choć relacja eksportu do PKB systematycznie rośnie, wciąż relatywnie niewiele firm myśli o sprzedaży swoich produktów i usług za granicę. Najłatwiej przychodzi to start-upom i przedsiębiorstwom z branży technologicznej, które już na starcie są gotowe na skalowanie swojego biznesu poza rodzimym rynkiem.

Handel

Na ponad tysiąc zielonych budynków w Polsce tylko 17 to hotele. Ekologia wchodzi jednak na stałe do hotelarstwa

W Polsce zielone budownictwo zyskuje na popularności z każdym rokiem. Odzwierciedlają to statystyki Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego, według których powierzchnia użytkowa budynków objętych zielonymi certyfikatami wzrosła aż o 35 proc. na przestrzeni ostatniego roku. Ten zielony trend widać już nie tylko w biurach, ale i innych segmentach rynku nieruchomości, także w hotelach. I choć na 1,1 tys. certyfikowanych budynków w Polsce tylko 17 to hotele, to z każdym rokiem ich przybywa. Najnowszą taką inwestycją jest hotel Mercure Katowice Centrum, którego fasadę pokrywa jedna z największych w Polsce, blisko 18-metrowa ściana z żywych roślin. Inwestorem nowego hotelu jest uznany austriacki deweloper, firma UBM Development.