Newsy

Tylko 8 proc. Polaków realizuje postanowienia noworoczne. Przyczyną są zbyt ogólne cele i nierealne oczekiwania

2015-12-31  |  06:50

Zdecydowana większość Polaków nie jest w stanie wytrwać w noworocznych postanowieniach dłużej niż trzy miesiące. Przyczyną są zbyt ogólnie sformułowane cele i nierealistyczne oczekiwania. Eksperci radzą, by zmiany wprowadzać stopniowo, zaczynając od tych najłatwiejszych do zrealizowania. Dobrze też zapewnić sobie wsparcie znajomych lub osób, którym udało się osiągnąć podobny cel.

Według badań Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych w 2014 roku postanowienia noworoczne zrobiło blisko 80 proc. Polaków. Ankietowani planowali schudnąć, rzucić palenie, zadbać o zdrowie, żyć oszczędniej i spędzać więcej czasu z rodziną. Tylko 8 proc. Polaków zrealizowała jednak zamierzone cele, większość poddała się po trzech miesiącach. Zdaniem ekspertów tendencja do robienia noworocznych postanowień wynika z wiary w magiczną moc liczb. Większość ludzi wierzy, że 1 stycznia to najlepsza szansa na nowy początek, a wszystko, co przyniesie nowy rok, będzie dobre.

W naszej kulturze jest takie wymaganie, że od 1 stycznia magicznie ma się coś zmienić, czyli np. mamy rzucić palenie, rzucić pracę, zacząć ćwiczyć. Tylko to wszystko jest w kwestii marzeń, a nie realizacji. Czyli coś mówimy i uważamy, że jak będzie 1 stycznia, to to się jakoś samo zadzieje – mówi agencji informacyjnej Newseria Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.

Zdaniem ekspertów niepowodzenie w realizacji noworocznych postanowień wynika przede wszystkim z braku motywacji. Dlatego warto nie ulegać modzie i zastanowić się, czy planowane działania wynikają rzeczywiście z własnych potrzeb. Poza tym winne są także nierealistyczne oczekiwania i zbyt ogólnie sformułowane cele. Noworoczne postanowienia powinny być przede wszystkim konkretne i możliwe do zrealizowania. Eksperci radzą, by podzielić każdy cel na mniejsze etapy radość z realizacji poszczególnych etapów będzie źródłem motywacji do dalszego działania.

Czasami ludzie chcą czegoś, ale np. nie mają czasu, żeby codziennie ćwiczyć. W związku z tym może lepiej sobie powiedzieć, że to będzie jeden dzień w tygodniu, godzina osiemnasta w środę, kiedy będę ćwiczyć. I taki cel bardziej nas motywuje, bo on jest konkretny – mówi Izabela Kielczyk.

Warto też wyznaczyć sobie konkretny termin wykonania zadania, a także opracować dokładny plan jego realizacji. Przy planowanej zmianie pracy warto jest wcześniej przygotować dobre CV, zorientować się w aktualnej sytuacji na rynku pracy, oszacować czy ma się środki finansowe na utrzymanie w razie konieczności szybkiego odejścia z pracy przed znalezieniem kolejnej. Warto też nagradzać się za każde pozytywne zrealizowanie kolejnego etapu. Zdaniem psychologów urzeczywistnianie noworocznych postanowień warto zacząć od najłatwiejszego z wyznaczonych sobie zadań. 

Człowiek psychologicznie boi się wyzwań, nie chce od razu trudności. A jak zobaczy, że mu z jednym wyszło, to się okazuje, że z drugim też. I tutaj bym też powiedziała, żebyśmy nie byli tacy rygorystyczni wobec siebie, jak nam coś nie wyjdzie czy przesunie się o tydzień czy dwa – mówi Izabela Kielczyk.

Osobom o niskiej motywacji lub mającym problemy z samodyscypliną eksperci radzą, by zapewniły sobie wsparcie z zewnątrz. Może to być pomoc bliskich, przyjaciół lub osób, które mają za sobą podobne doświadczenia, najlepiej zakończone sukcesem. Najważniejsza jest jednak wyrozumiałość dla samego siebie dążenie do realizacji celów za wszelką cenę może bowiem niekorzystnie odbić się na zdrowiu psychicznym. Może stać się powodem frustracji, agresji oraz obniżenia wiary we własne możliwości.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości

– Kiedy my będziemy gasić światło w naszych firmach, czarny rynek będzie otwierał szampana – mówi Przemysław Jaskóła, członek zarządu Fusion Labs. Producenci liquidów do e-papierosów ostro sprzeciwiają się planowanym przez Ministerstwo Finansów podwyżkom akcyzy na te produkty, które już w przyszłym roku mają sięgnąć aż 75 proc. Jak wskazują, spowoduje to skokowy rozrost szarej strefy i uderzy w legalnie działającą część rynku, zwłaszcza krajowe MŚP. Na przygotowanie się do skokowego wzrostu obciążeń rząd zostawił im bardzo mało czasu, raptem kilka miesięcy.

Prawo

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowuje się do nowych obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Ma czas do grudnia na wdrożenie procedur

Część przepisów związanych z ochroną sygnalistów – czyli osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa UE – zacznie obowiązywać już 25 września br. Do zmian przygotowują się tysiące firm i organizacji, które muszą wdrożyć u siebie odpowiednie, związane z tym procedury. Kolejne przepisy, w obszarze zgłoszeń zewnętrznych, wejdą w życie 25 grudnia br. Wsparcia sygnalistom udzielać będzie Rzecznik Praw Obywatelskich, który zajmie się zarówno przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, jak i poradnictwem w zakresie praw i obowiązków wynikających z nowych przepisów.

Handel

Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.