Newsy

Tylko 8 proc. Polaków realizuje postanowienia noworoczne. Przyczyną są zbyt ogólne cele i nierealne oczekiwania

2015-12-31  |  06:50

Zdecydowana większość Polaków nie jest w stanie wytrwać w noworocznych postanowieniach dłużej niż trzy miesiące. Przyczyną są zbyt ogólnie sformułowane cele i nierealistyczne oczekiwania. Eksperci radzą, by zmiany wprowadzać stopniowo, zaczynając od tych najłatwiejszych do zrealizowania. Dobrze też zapewnić sobie wsparcie znajomych lub osób, którym udało się osiągnąć podobny cel.

Według badań Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych w 2014 roku postanowienia noworoczne zrobiło blisko 80 proc. Polaków. Ankietowani planowali schudnąć, rzucić palenie, zadbać o zdrowie, żyć oszczędniej i spędzać więcej czasu z rodziną. Tylko 8 proc. Polaków zrealizowała jednak zamierzone cele, większość poddała się po trzech miesiącach. Zdaniem ekspertów tendencja do robienia noworocznych postanowień wynika z wiary w magiczną moc liczb. Większość ludzi wierzy, że 1 stycznia to najlepsza szansa na nowy początek, a wszystko, co przyniesie nowy rok, będzie dobre.

W naszej kulturze jest takie wymaganie, że od 1 stycznia magicznie ma się coś zmienić, czyli np. mamy rzucić palenie, rzucić pracę, zacząć ćwiczyć. Tylko to wszystko jest w kwestii marzeń, a nie realizacji. Czyli coś mówimy i uważamy, że jak będzie 1 stycznia, to to się jakoś samo zadzieje – mówi agencji informacyjnej Newseria Izabela Kielczyk, psycholog biznesu.

Zdaniem ekspertów niepowodzenie w realizacji noworocznych postanowień wynika przede wszystkim z braku motywacji. Dlatego warto nie ulegać modzie i zastanowić się, czy planowane działania wynikają rzeczywiście z własnych potrzeb. Poza tym winne są także nierealistyczne oczekiwania i zbyt ogólnie sformułowane cele. Noworoczne postanowienia powinny być przede wszystkim konkretne i możliwe do zrealizowania. Eksperci radzą, by podzielić każdy cel na mniejsze etapy radość z realizacji poszczególnych etapów będzie źródłem motywacji do dalszego działania.

Czasami ludzie chcą czegoś, ale np. nie mają czasu, żeby codziennie ćwiczyć. W związku z tym może lepiej sobie powiedzieć, że to będzie jeden dzień w tygodniu, godzina osiemnasta w środę, kiedy będę ćwiczyć. I taki cel bardziej nas motywuje, bo on jest konkretny – mówi Izabela Kielczyk.

Warto też wyznaczyć sobie konkretny termin wykonania zadania, a także opracować dokładny plan jego realizacji. Przy planowanej zmianie pracy warto jest wcześniej przygotować dobre CV, zorientować się w aktualnej sytuacji na rynku pracy, oszacować czy ma się środki finansowe na utrzymanie w razie konieczności szybkiego odejścia z pracy przed znalezieniem kolejnej. Warto też nagradzać się za każde pozytywne zrealizowanie kolejnego etapu. Zdaniem psychologów urzeczywistnianie noworocznych postanowień warto zacząć od najłatwiejszego z wyznaczonych sobie zadań. 

Człowiek psychologicznie boi się wyzwań, nie chce od razu trudności. A jak zobaczy, że mu z jednym wyszło, to się okazuje, że z drugim też. I tutaj bym też powiedziała, żebyśmy nie byli tacy rygorystyczni wobec siebie, jak nam coś nie wyjdzie czy przesunie się o tydzień czy dwa – mówi Izabela Kielczyk.

Osobom o niskiej motywacji lub mającym problemy z samodyscypliną eksperci radzą, by zapewniły sobie wsparcie z zewnątrz. Może to być pomoc bliskich, przyjaciół lub osób, które mają za sobą podobne doświadczenia, najlepiej zakończone sukcesem. Najważniejsza jest jednak wyrozumiałość dla samego siebie dążenie do realizacji celów za wszelką cenę może bowiem niekorzystnie odbić się na zdrowiu psychicznym. Może stać się powodem frustracji, agresji oraz obniżenia wiary we własne możliwości.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Wypłaty za odwołane wycieczki pochłonęły 225 mln zł z Turystycznego Funduszu Zwrotów. Zgłoszono ok. 90 tys. wniosków

– Ze wsparcia Turystycznego Funduszu Zwrotów w rozliczeniach z klientami skorzystało prawie 300 touroperatorów i przedsiębiorstw turystycznych – informuje Marek Niechciał z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Po zwrot pieniędzy za odwołane wycieczki zgłosiło się ok. 90 tys. Polaków, ale ze względu na to, że podpisywane przez nich umowy dotyczyły zwykle kilku osób, lista beneficjentów jest kilkukrotnie większa. Do końca marca wykorzystano łącznie 225 z zaplanowanych 300 mln zł środków zgromadzonych w TFZ. Kolejną formą wsparcia dla branży jest też działający od początku tego roku Turystyczny Fundusz Pomocowy, który stanowi zabezpieczenie na wypadek kolejnych nadzwyczajnych okoliczności. Na jego koncie jest 2 mln zł składek.

Prawo

Samorządy krytykują Krajowy Plan Odbudowy. Chcą większego udziału w dysponowaniu unijnymi środkami

Samorządy oceniają, że władze lokalne i regionalne zostały pominięte w pracach nad Krajowym Planem Odbudowy. Dokument pomija też ich rolę w dysponowaniu unijnymi środkami – pieniądze mają być dzielone centralnie i według mało klarownych, nieprecyzyjnych kryteriów. Dlatego samorządy domagają się wprowadzenia jasnych zasad i większego udziału w podziale funduszy. Na uwzględnienie ich postulatów rząd ma stosunkowo niewiele czasu, bo ostateczną wersję KPO musi przekazać Komisji Europejskiej do końca kwietnia.

Farmacja

Naukowcy ostrzegają przed kolejnymi groźnymi wirusami odzwierzęcymi. Już teraz stanowią przyczynę wielu nowo pojawiających się chorób

Naukowcy z Kanady i USA przygotowali zestawienie prawie 900 najgroźniejszych wirusów odzwierzęcych. O części z nich już wiadomo, że są niebezpieczne dla ludzi i mogą prowadzić do poważnych chorób. Wśród nich jest SARS-CoV-2, sklasyfikowany na drugiej pozycji miedzy wirusem Lassa a ebolą. Zoonozy już dziś stanowią ok. 70 proc. nowo pojawiających się chorób, a w przyszłości może być ich coraz więcej. Eksperci ostrzegają, że to w dużej mierze efekt działalności człowieka, m.in. masowego stosowania antybiotyków w hodowli zwierząt i rolnictwie czy degradacji środowiska naturalnego.

Konsument

Treści i reklamy audio zyskują na znaczeniu. Przyszłością rynku będą reklamy interaktywne

W ubiegłym roku wydatki na reklamę poza internetem wzrosły jedynie w radiu, które mimo pandemii obroniło swoją pozycję. W I półroczu ub.r. codziennie włączało je ponad 69 proc. Polaków, czyli ok. 21 mln osób. Pandemia przyspieszyła także rozwój podcastów i muzycznych serwisów streamingowych, dzięki czemu zarówno treści, jak i reklama audio zyskują na znaczeniu jako nowy sposób przyciągania uwagi odbiorców i dostarczania angażujących treści. – W nadchodzącym roku reklama audio ma być jednym z najgorętszych trendów na rynku reklamowym – prognozują eksperci. Tym bardziej że testowane są już także technologie umożliwiające odbiorcom interakcję z reklamą.