Newsy

Interesy ubezpieczonych będą lepiej chronione. Rozwiązywanie sporów stanie się łatwiejsze

2015-02-06  |  06:35

W 2015 roku wejdzie w życie szereg przepisów i zmian, które będą lepiej chroniły interesy ubezpieczonych. Trwają prace m.in. nad wprowadzeniem bezpośredniej likwidacji szkód, dzięki której poszkodowany w wypadku będzie mógł dochodzić swoich roszczeń od swojego ubezpieczyciela, a nie firmy ubezpieczającej sprawcę. Łatwiej będzie również rozwiązywać ewentualne spory z ubezpieczycielem na drodze pozasądowej.

Od kilku lat widać, że konsumenci na rynku usług finansowych, w tym ubezpieczeń, mają coraz mocniejszą pozycję, co nie znaczy, że dobrą. Tak jest zresztą w całej Europie – wszystkie wdrażane regulacje mają wzmocnić tę pozycję i działania instytucji, które się tym zajmują, zmierzają ku temu. Intensywnie włączył się do tego UOKiK – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. Aleksandra Wiktorow, Rzecznik Ubezpieczonych.

Trwają prace nad dwoma istotnymi dla ubezpieczonych regulacjami. Pierwsza z nich dotyczy ADR-ów, czyli alternatywnych sposobów rozwiązania sporów. W razie sporu z firmą ubezpieczeniową klient będzie mógł zwrócić się o pomoc do podmiotu oferującego pozasądowe formy sporów konsumenckich. Sąd w tym przypadku zastąpi mediator lub arbiter. W przeciwieństwie do spraw sądowych te metody mają być znacznie tańsze i szybsze, nie będą także wymagać pomocy wyspecjalizowanego prawnika.

Unia Europejska dąży do tego, żeby coraz więcej ludzi taką mediacyjną metodą załatwiało swoje sprawy. Przy czym w swoich rekomendacjach pokazuje, że to również powinno się odbywać niekoniecznie bezpośrednio, ale za pomocą internetu – mówi prof. Wiktorow. – Nie wiemy, czy na pewno w 2015 roku wejdzie to w życie, ale to by było z korzyścią dla klientów, bo rzeczywiście w sądach wszystko trwa latami. Rzecznik Ubezpieczonych jest w tych propozycjach przewidziany jako jeden z podmiotów, który również miałby się tym zajmować.

Kolejna istotną regulacją będzie zmiana ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Założenia do ustawy na początku stycznia przyjął rząd. Zmiany mają przyczynić się do uporządkowania rynku polisolokat. Wprowadzą one możliwość odstępowania od umów ubezpieczenia na życie o charakterze inwestycyjnym, a opłata likwidacyjna ma być nie wyższa niż 4 proc. wartości ubezpieczenia.

Tam również jest przewidziana pomoc mediacyjna. Rzecznik Ubezpieczonych został wyznaczony jako podmiot, który będzie prowadził medjacje między ubezpieczycielem a zainteresowanym. Co ważne, będzie dotyczyło to nie tylko tych, którzy dopiero kupili polisolokatę i jeszcze mogą się wycofać, bo ustawa na to pozwala, lecz także tych, którzy w przeszłości sobie na to pozwolili – mówi Aleksandra Wiktorow.

W tym roku, w ślad za PZU i UNIQA, inne towarzystwa ubezpieczeniowe przymierzają się do wprowadzenia do swej oferty bezpośredniej likwidacji szkody. Takie rozwiązanie oznacza, że właściciel polisy OC, poszkodowany w wypadku, odszkodowanie może uzyskać we własnej firmie ubezpieczeniowej, która potem rozliczy się z towarzystwem sprawcy. To rozwiązanie jest korzystne dla klientów, bo szkody nie likwiduje firma, która za to płaci i jest zainteresowana cięciem kosztów. Ta opcja może jednak wymagać wykupienia nieco droższej polisy.

Nie tylko składka jest ważna – zwraca uwagę Rzecznik Ubezpieczonych. – My się cieszymy, jak płacimy małą składkę, ale potem, jak staramy się odszkodowanie, to okazuje się, że to sprawność procesu likwidacji jest dużo ważniejsza niż niska składka. Wtedy klienci sobie myślą, że wolelibyśmy zapłacić więcej o te 100 zł, a mieć możliwość rzeczywiście dobrego załatwienia wszystkich swoich spraw.

Rzecznik Ubezpieczonych chce też, by Sąd Najwyższy rozstrzygnął, czy ubezpieczyciele mają płacić za prywatną rehabilitację lub leczenie ofiar wypadków. Sądy niższych instancji wydają bowiem różne orzeczenia w podobnych sprawach. Trzeba też – zdaniem prof. Wiktorow – ostatecznie rozstrzygnąć, jakie zadośćuczynienie przysługuje za szkody na osobie, czyli np. przy inwalidztwie ofiary wypadku. Dziś bywa, że towarzystwa proponują ułamki kwot orzekanych przez sądy.

Bardzo ważne jest to, jak miarkować i badać – ocenia prof. Aleksandra Wiktorow. – Myślę, że należy dojść do porozumienia we wspólnym interesie zarówno ubezpieczonych, jak i ubezpieczycieli. Chodzi szczególnie o te zdarzenia, które wydarzyły się w przeszłości. Po kilku latach trudno ocenić, kto i ile wówczas stracił.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.