Mówi: | Grzegorz Podleśny |
Funkcja: | Partner |
Firma: | Sollers Consulting |
Ubezpieczyciele szukają nowych dróg rozwoju. Nie uciekną od współpracy z młodymi, innowacyjnymi firmami
Innowacje w ubezpieczeniach nabierają tempa. Technologie takie jak uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja, big data i zaawansowana analiza danych mają coraz większy wpływ na branżę. Liderami w ich wykorzystaniu są szybko rozwijające się insurtechy. Współpraca z takimi podmiotami jest nieunikniona i może przynieść ubezpieczycielom ogromne korzyści – podkreślali eksperci podczas konferencji „Innovation in Insurance”, która jest jednym z największych w Polsce wydarzeń poświęconych ubezpieczeniom. O przyszłości sektora w Warszawie dyskutowali przedstawiciele branży z 14 krajów świata.
W raporcie Deloitte „A catalyst for change: How fintech has sparked a revolution in insurance” eksperci podkreślają, że firmy ubezpieczeniowe szukają dziś nowych możliwości wzrostu, ale z każdym rokiem jest to coraz trudniejsze. Chcąc utrzymać dotychczasowych klientów i pozyskać nowych, branża musi przejść rewolucję, uprościć i uelastycznić swoje produkty oraz inwestować w nowe technologie.
– Żyjemy w niepewnych politycznie czasach. Druga kwestia to nacisk ze strony rynków rozwijających się. Pojawiają się nowe podmioty, a partnerstwo jest jednym z najlepszych sposobów osiągnięcia sukcesu. Tacy gracze, jak Airbnb czy Uber, z których usług korzystamy codziennie, bazują na technologiach swoich partnerów. Firmy ubezpieczeniowe powinny robić to samo, np. łącząc się z platformami gromadzącymi dane pojazdów uszkodzonych lub uzyskując dostęp do nowych źródeł danych. Nie poradzimy sobie sami – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Grzegorz Podleśny, Partner w Sollers Consulting.
Eksperci oceniają, że w przyszłości coraz ważniejsza będzie współpraca partnerska w ramach strategii dystrybucji. Ubezpieczyciele powinni oferować swoje produkty poprzez międzybranżowe łańcuchy wartości, współpracując m.in. z bankami, rynkiem nieruchomości, liniami lotniczymi czy producentami samochodów.
Podczas konferencji „Innovation in Insurance” w warszawskim Centrum Nauki Kopernik Michał Trochimczuk, partner zarządzający w Sollers Consulting, podkreślił, że branża ubezpieczeń jest dziś mocno skoncentrowana na problemach związanych z cyfryzacją. Ubezpieczyciele mają dziś do wyboru dwa modele rozwijania działalności biznesowej: transformację cyfrową organizacji albo inicjowanie nowych przedsięwzięć, które pozwolą jak najszybciej wykorzystać zalety cyfryzacji. Grzegorz Podleśny ocenia, że przygotowania do transformacji powinno poprzedzić zdefiniowanie docelowego modelu działalności, zidentyfikowanie plusów i mocnych stron obecnych procesów oraz ich wad. Dopiero w oparciu o takie dane można nakreślić przyszły model firmy i zarządzania prowadzeniem klienta.
– Należy się skupić na wysokiej jakości i wyznaczyć sobie krótkie terminy, ponieważ tylko w ten sposób można się zabezpieczyć przed próbą zrealizowania wszystkiego jednocześnie. Powinniśmy się koncentrować przede wszystkim na aspektach kluczowych z punktu widzenia wartości i dopiero po ich osiągnięciu omawiać te aspekty, które mają mniejsze znaczenie dla organizacji – mówi Grzegorz Podleśny.
W obliczu cyfrowej transformacji nowoczesne systemy centralne stają się czynnikiem decydującym o sukcesie w branży ubezpieczeniowej. Ubezpieczycielowi, który ma przestarzały system, trudno jest modyfikować procesy i udoskonalać produkty i obsługę klientów. Dlatego w 2018 roku wiele firm ubezpieczeniowych rozpoczęło przekształcanie swoich podstawowych systemów IT.
Partner w Sollers Consulting podkreśla, że przygotowując się do zmian w organizacji, warto skorzystać z doradztwa i pomocy podmiotów zewnętrznych.
– Firmy mogą oczywiście korzystać z własnej wiedzy, ale także z zasobów innych firm konsultingowych bądź skupionych wokół rynku ubezpieczeń i finansów. Następnie należy dokonać wstępnej selekcji. Kiedy już uda się znaleźć 2–3 najlepszych partnerów, należy przygotować tzw. proof of concept, czyli model koncepcyjny. To pozwala zobaczyć, czy rzeczywiście możliwe jest osiągnięcie oferowanych celów. Dopiero w oparciu o te wyniki należy podjąć ostateczną decyzję o wyborze partnera – mówi Grzegorz Podleśny.
Eksperci są zgodni, że innowacyjność w instytucjach finansowych nabiera tempa. Liderami w wykorzystaniu nowych technologii są start-upy i szybko rozwijające się insurtechy. Dlatego współpraca z takimi podmiotami może przynieść ubezpieczycielom ogrom korzyści.
– Dużą zaletą insurtechów jest wprowadzanie nowych pomysłów i rozwiązań, które mogą stanowić źródło nowych produktów dla firm ubezpieczeniowych. Po drugie, insurtechy zwykle są w stanie pracować szybciej niż firmy ubezpieczeniowe. To małe podmioty, gdzie czas od decyzji do realizacji jest bardzo krótki i zupełnie nie przypomina długotrwałego procesu decyzyjnego typowego dla dużej spółki. Po trzecie, insurtechy wspierają firmy ubezpieczeniowe poprzez pobudzenie ich przedsiębiorczości i wskazywanie nowych form działania. Ubezpieczyciele uczą się więc nowych rzeczy i korzystają nie tylko na samych rozwiązaniach, lecz także mogą zmieniać swoją strukturę wewnętrzną – podkreśla Grzegorz Podleśny.
Podczas konferencji „Innovation in Insurance” w warszawskim Centrum Nauki Kopernik swoje rozwiązania technologiczne prezentowały cztery insurtechy, bazujące na sztucznej inteligencji i przetwarzaniu danych. Smabbler pokazał, w jaki sposób używa AI do interpretacji tekstów. SpaceKnow wykorzystuje sztuczną inteligencję do rozpoznawania obrazów w oparciu o zdjęcia satelitarne. Runvido zaprezentował rozwiązanie w zakresie zdjęć interaktywnych, oparte na rzeczywistości rozszerzonej, natomiast Boomerun – narzędzie do zbierania danych przez urządzenia typu wearables, które można wykorzystać do obliczania stawek ubezpieczeniowych oraz rabatów na zakupy.
Większość przedstawicieli branży jest zgodna, że współpraca tradycyjnych ubezpieczycieli i insurtechów jest nieunikniona, a skala inwestycji w takie podmioty rośnie. Według danych Deloitte w 2017 roku sięgnęła 1,8 mld dol., a w pierwszej połowie 2018 roku – 869 mln dol.
Siódma edycja konferencji „Innovation in Insurance”, która zgromadziła w Warszawie ponad 300 ekspertów z branży ubezpieczeniowej z Polski, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Danii, Szwajcarii, Rosji i wielu innych krajów, odbyła 14 stycznia br. Jest to obecnie jedna z największych w Polsce, międzynarodowa konferencja, poświęcona ubezpieczeniom. Celem wydarzenia było omówienie największych wyzwań związanych z cyfryzacją, przed którymi stoi sektor ubezpieczeń.
Czytaj także
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-20: Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-12: Wdrażanie GenAI może oznaczać nasilenie stresu wśród pracowników. Firmy potrzebują odpowiedniej strategii komunikacyjnej
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.