Mówi: | Karol Domżała |
Funkcja: | zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych |
Firma: | Compensa TU SA Vienna Insurance Group |
W grudniu czterokrotnie rośnie zainteresowanie polisami OC dla pojazdów klasycznych. Właściciele, mimo braku obowiązku, często wybierają ubezpieczenie na cały rok
Właścicieli tzw. oldtimerów, czyli klasycznych i zabytkowych samochodów, które są użytkowane okazjonalnie, nie obowiązuje ciągłość polisy OC. Mogą wykupić krótkoterminowe, np. 30-dniowe ubezpieczenie, na wakacyjny wyjazd czy zlot fanów motoryzacji. Wadą takiej polisy jest jednak konieczność pilnowania terminów, bo krótkoterminowe OC dla samochodów zabytkowych nie przedłuża się automatycznie i ochrona kończy się z ostatnim dniem ważności umowy. Posiadacz zabytkowego samochodu, który się zagapi i wyjedzie na drogę bez ważnej polisy, naraża się nie tylko na mandat, ale i konieczność pokrycia ewentualnych szkód z własnej kieszeni, jeśli spowoduje kolizję lub wypadek. Dlatego właśnie wielu z nich wybiera dłuższe polisy, zawierane na rok, jak w przypadku nowszych pojazdów.
– W grudniu i styczniu każdego roku obserwujemy szczyt pod względem liczby ubezpieczanych samochodów klasycznych. Wzrost jest czterokrotny w porównaniu z innymi miesiącami w ciągu roku – mówi agencji Newseria Biznes Karol Domżała, zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU SA Vienna Insurance Group. – Ta sytuacja ma swoje uwarunkowania historyczne, bo w latach 90. i później ubezpieczenia obowiązkowe były zawierane najczęściej na okres od 1 stycznia do 31 grudnia. Dlatego właściciele samochodów właśnie w grudniu zawierali nowe polisy. Takie auta rzadziej zmieniają swoich właścicieli, dlatego dla wielu z nich polisy kończą się właśnie w tym okresie.
Zabytkowych samochodów jest w Polsce ok. 50 tys. Ich właściciele mają szereg dodatkowych obowiązków, jak np. konieczność uzgadniania z konserwatorem zabytków każdej większej naprawy czy zmiany koloru nadwozia, ale i pewne przywileje. Należy do nich brak wymogu ciągłości ubezpieczenia OC. Taki samochód można bowiem ubezpieczyć tylko na czas, kiedy jest wykorzystywany na drodze. Z przywileju zawierania OC krótkoterminowego mogą korzystać właściciele samochodów zabytkowych, ale także historycznych, czyli takich, które mają co najmniej 40 lat. Wyjątek stanowią tu pojazdy, które zostały uznane przez rzeczoznawcę za unikatowe lub mają duże znaczenie historyczne – wtedy mogą to być również samochody mające 25 lat lub więcej.
Krótkoterminowe, 30-dniowe polisy można wykupić nawet kilka razy w ciągu danego roku. W okresie, gdy pojazd stoi w garażu, nie ma konieczności opłacania obowiązkowej polisy.
– Taka krótkoterminowa polisa jest tańsza niż standardowe ubezpieczenie zawierane na rok, ale wiąże się z pewnymi komplikacjami. Każdorazowo, kiedy chcemy wyjechać na drogę – czy to na zlot, czy to na jakąś imprezę okolicznościową – trzeba znaleźć agenta, który takie ubezpieczenie nam wystawi – przypomina Karol Domżała.
Wadą krótkoterminowych polis jest też konieczność pilnowania terminów. Jeśli posiadacz zabytkowego samochodu się zagapi, przekroczy 30-dniowy termin i wyjedzie na drogę bez ważnego OC, musi już się liczyć z mandatem.
– Wysokość kary zależy od kilku elementów. Pierwszy to rodzaj pojazdu, drugi – okres, w którym nastąpiła przerwa w ubezpieczeniu. Za przerwę trwającą od jednego do trzech dni ustawodawca przewidział karę w wysokości 20 proc. stawki podstawowej, przy przerwie trwającej 4–14 dni mówimy już o karze wynoszącej 50 proc. stawki podstawowej, natomiast dla przerwy przekraczającej 14 dni kara wynosi 100 proc. stawki podstawowej – wyjaśnia ekspert Compensy. – Stawka podstawowa stanowi dwukrotność minimalnego wynagrodzenia w gospodarce i w tym roku jej wysokość to 6020 zł. W przyszłym roku będziemy mieli wzrost minimalnego wynagrodzenia w gospodarce do 3,6 tys. zł, przez co maksymalna wysokość kary za brak ubezpieczenia obowiązkowego OC może wynieść nawet 7,2 tys. zł.
Aby uniknąć ryzyka przeoczenia terminu, w którym wygasa polisa OC, wielu właścicieli aut zabytkowych wybiera dłuższe umowy ubezpieczenia, które odnawia się raz w roku. Są na rynku oferty, w których składka z tytułu takiego ubezpieczenia zaczyna się już od 100 zł.
– To z pewnością jest kwota, którą dużo łatwiej zapłacić, niż ryzykować otrzymanie kary w pełnej wysokości – mówi Karol Domżała.
Kolejne ryzyko wiąże się z tym, że w razie spowodowania wypadku czy kolizji właściciel auta bez OC będzie musiał z własnej kieszeni pokryć szkody, które wyrządził – czy to majątkowe, związane z naprawą drugiego pojazdu, czy osobowe, czyli koszty leczenia lub rehabilitacji.
Korzyścią z posiadania rocznego ubezpieczenia – poza brakiem konieczności zawierania go za każdym razem, kiedy właściciel zabytkowego pojazdu chce wyjechać nim na drogę – jest też klauzula automatycznej prolongaty. Oznacza ona, że polisa automatycznie wznowi się na kolejny okres, o ile została opłacona.
– Dodatkowo ubezpieczyciele przy wycenie składki biorą pod uwagę naszą historię ubezpieczeniową, a umowa roczna jest z tego punktu widzenia dużo korzystniejsza niż krótkoterminowa – mówi ekspert Compensy.
W przypadku Compensy dodatkowe zniżki naliczane są np. za posiadanie OC innych pojazdów klasycznych czy dla członków różnych klubów zrzeszających fanów zabytkowych pojazdów. Poza tym im starszy pojazd, tym wyższa zniżka za jego wiek. Ubezpieczyciel umożliwia także, tak jak w przypadku polis dla nowych samochodów, także rozszerzenie OC np. o pakiet assistance, NNW czy ubezpieczenie opon.
Czytaj także
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-02-28: Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
- 2025-04-22: Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.