Mówi: | Dorota Sokołowska, mazowiecki kurator oświaty Elżbieta Rutka-Wierzejska, nauczyciel podstaw przedsiębiorczości w VII Liceum im. Juliusza Słowackiego |
Funkcja: | Aleksandra Kowalska, Zuzanna Kostecka, Agata Werezińska, uczennice VII Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie |
ZUS edukuje młodzież na temat ubezpieczeń społecznych. Rozpoczęła się druga edycja programu „Lekcje z ZUS”
Ruszyła druga edycja projektu edukacyjnego „Lekcje z ZUS”. Specjalnie przygotowany program zajęć w szkołach pozwala uczniom zyskać wiedzę na temat systemu ubezpieczeń społecznych. Dzięki temu będą bardziej świadomi, wchodząc na rynek pracy. Podczas zajęć uczniowie szkół ponadgimnazjalnych dowiadują się m.in., jakie obowiązki ma pracownik i pracodawca oraz po co nam solidaryzm społeczny.
Badania pokazują, że młodzi ludzie niewiele wiedzą o zasadach funkcjonowania systemu ubezpieczeń społecznych. Projekt edukacyjny „Lekcje z ZUS” to szansa, by zmienić ten stan i sprawić, by ludzie, którzy dopiero wkraczają na rynek pracy, świadomie podejmowali związane z tym decyzje.
– Młode pokolenie jest w innej sytuacji niż starsi. W naszym przypadku pewna umowa o pracę i związane z nią obowiązki pracodawcy załatwiają za nas pewne rzeczy. Młodzi dzisiaj borykają się z inną rzeczywistością: samozatrudnieniem, prowadzeniem działalności gospodarczej, również z umowami śmieciowymi. Wszystkie decyzje czymś skutkują. Uczniowie na zajęciach zyskują praktyczną wiedzę na temat tego, czym skutkuje podjęcie danej decyzji, a czym jej niepodjęcie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Dorota Sokołowska, mazowiecki kurator oświaty.
„Lekcje z ZUS” są autorskim projektem Zakładu prowadzonym pod patronatem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Podczas zajęć uczeń poznaje korzyści płynące z systemu ubezpieczeń oraz uświadamia sobie konsekwencje wykluczenia się z niego.
– Uczniowie pozyskują informacje na temat ubezpieczeń społecznych, ich rodzaju, od czego zależy wysokość przyszłej emerytury, czym skutkują zaniedbania związane z brakiem wpływu składek, czym skutkują umowy śmieciowe – tłumaczy Dorota Sokołowska. – W programie są również kwestie związane z ryzykiem gospodarczym, prowadzeniem działalności gospodarczej i solidaryzmem społecznym, bo jak wiadomo, ubezpieczenia społeczne to są także świadczenia wypłacane w przypadku różnych zdarzeń, jak np. renty.
Elżbieta Rutka-Wierzejska, nauczycielka podstaw przedsiębiorczości w VII Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Warszawie, ocenia, że uczniowie, którzy brali udział w tym projekcie, chętnie pracowali na tych lekcjach.
– Młodzi ludzie stawiają przede wszystkim na praktyczność i użyteczność danego projektu. Jeśli wiedzą, że zdobywaną wiedzę będą mogli wykorzystać w życiu dorosłym, to nie trzeba im więcej zachęt. To jest najlepsza zachęta, którą młodzieży możemy zaproponować – mówi Rutka-Wierzejska.
Zainteresowanie szkół jest bardzo duże. W samym tylko konkursie wiedzy „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”, organizowanym w ramach programu, wystartowało ponad 320 placówek i 11 tysięcy uczniów.
Sami uczniowie potwierdzają te opinie.
– Na temat ZUS-u krąży wiele mitów. Te lekcje pomogły mi dowiedzieć się wielu praktycznych rzeczy, chociaż nie ze wszystkich świadczeń mogę teraz korzystać, to jednak wiedza ta przyda się w przyszłości. Wolę być świadoma tego, na co przeznaczane są moje składki i jak w przyszłości będę mogła z tego korzystać – mówi Aleksandra Kwiatkowska, uczennica VII Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Warszawie.
– Lekcje są prowadzone w bardzo przejrzysty sposób, pani nie goni z tematem, możemy pytać. Wszystkie nasze pytania są rozpatrzone i dowiadujemy się dużo ciekawych rzeczy. Wiem już, że kiedy będę przyjmowana do pracy, muszę zwrócić uwagę na umowę, jaką będę podpisywać – dodaje Zuzanna Kostecka.
Z obserwacji ZUS wynika, że wiedza Polaków na temat ubezpieczeń społecznych wciąż jest niewystarczająca. Zajęcia edukacyjne dla najmłodszych mają to zmienić.
Czytaj także
- 2025-07-03: Seniorzy zyskają na rencie wdowiej średnio 350 zł miesięcznie. Od 2027 roku świadczenie jeszcze wzrośnie
- 2025-07-09: Dorota Szelągowska: W moim rodzinnym domu się nie przelewało. Od mamy i babci się nauczyłam, jak ugotować coś z niczego
- 2025-07-22: Dog parenting jest skutkiem szerszych zmian społecznych. U źródeł rosnąca samotność i trudności w budowaniu relacji [DEPESZA]
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-16: Dostępność antykoncepcji awaryjnej wzrosła, ale wiedza o niej nadal jest niewystarczająca. To w Polsce wciąż temat tabu
- 2025-07-15: Magdalena Lamparska: Napisałam książkę „Babka w formie”. Można w niej znaleźć przepis na sernik Lamparski, który pochwalił zdobywca Oscara Wiliam Hurt
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-18: Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-06-11: ZUS zatwierdził standardy dofinansowania posiłków dla pracowników. To nowy rozdział w firmowych benefitach
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.