Mówi: | Magdalena Gaj |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Urząd Komunikacji Elektronicznej |
UKE: Poczta Polska może dobrze zarobić na udostępnianiu swojej infrastruktury
Poczta Polska za kilka miesięcy przestanie być monopolistą, ale paradoksalnie może na tym skorzystać. Zgodnie z opracowywaną ustawą spółka będzie musiała udostępnić innym operatorom np. swoje sortownie czy skrzynki oddawcze. Będzie jednak mogła robić to na zasadach komercyjnych. - Jeśli Poczta dobrze to zorganizuje, to może na tym zarabiać - uważa Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Od 1 stycznia 2013 roku Poczta Polska straci monopol w niektórych segmentach rynku, m.in. w dostarczaniu listów ważących do 50 gramów.
- W nowej ustawie wprowadzamy zasady dostępu do elementów sieci pocztowej, czyli dostępu do np. sortowni, do skrzynek oddawczych, nawet do listonoszy, czyli do dostarczenia tego na ostatniej mili. Będzie można to kupić od Poczty Polskiej - mówi prezes UKE Magdalena Gaj.
I tu, w ocenie prezes UKE, jest szansa dla dotychczasowego monopolisty. Cała infrastruktura, którą dysponuje Poczta jest jej istotną siłą po uwolnieniu rynku
- Myślę, że jeśli Poczta dobrze to zorganizuje, to też może zarabiać na wprowadzeniu tego obowiązku udostępniania elementów sieci pocztowej - podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Magdalena Gaj.
Nowe regulacje będą wymagały od Poczty Polskiej skutecznego działania na rzecz ograniczenia zatrudnienia. Prezes UKE wyjaśnia jednak, że takie działania są oczywiste w każdym przypadku, gdy mamy do czynienia z nadmiernym, nieuzasadnionym ekonomicznie zatrudnieniem w przedsiębiorstwach.
- Każdy widzi, że wszędzie, nie tylko w Poczcie Polskiej, ale i w przewymiarowanych przedsiębiorstwach obecnie takie reorganizacje muszą następować - przekonuje Magdalena Gaj.
Prace nad ustawą Prawo pocztowe jeszcze trwają, ale jak zapowiada prezes Gaj wkrótce powinny trafić do Sejmu.
Urząd Komunikacji Elektronicznej pracuje również nad społeczną kampanią, która ma na celu poinformowanie wszystkich stron o podstawowych założeniach i celach uwolnienia rynku pocztowego w Polsce. W drugiej połowie roku, UKE chce w tym celu zorganizować serią konferencji i spotkań.
- Przygotowujemy taką rzetelną kampanię informacyjną, równo traktującą wszystkie strony tego procesu. Chcemy informować, że z dniem 1 stycznia ten rynek zostanie uwolniony i co to oznacza dla Poczty, dla konsumentów i dla operatorów alternatywnych - zaznacza prezes UKE.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.