Newsy

UKE: Poczta Polska może dobrze zarobić na udostępnianiu swojej infrastruktury

2012-06-27  |  06:55
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    Poczta Polska za kilka miesięcy przestanie być monopolistą, ale paradoksalnie może na tym skorzystać. Zgodnie z opracowywaną ustawą spółka będzie musiała udostępnić innym operatorom np. swoje sortownie czy skrzynki oddawcze. Będzie jednak mogła robić to na zasadach komercyjnych. - Jeśli Poczta dobrze to zorganizuje, to może na tym zarabiać - uważa Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    Od 1 stycznia 2013 roku Poczta Polska straci monopol w niektórych segmentach rynku, m.in. w dostarczaniu listów ważących do 50 gramów.

     - W nowej ustawie wprowadzamy zasady dostępu do elementów sieci pocztowej, czyli dostępu do np. sortowni, do skrzynek oddawczych, nawet do listonoszy, czyli do dostarczenia tego na ostatniej mili. Będzie można to kupić od Poczty Polskiej - mówi prezes UKE Magdalena Gaj.

    I tu, w ocenie prezes UKE, jest szansa dla dotychczasowego monopolisty. Cała infrastruktura, którą dysponuje Poczta jest jej istotną siłą po uwolnieniu rynku

     - Myślę, że jeśli Poczta dobrze to zorganizuje, to też może zarabiać na wprowadzeniu tego obowiązku udostępniania elementów sieci pocztowej - podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Magdalena Gaj.

    Nowe regulacje będą wymagały od Poczty Polskiej skutecznego działania na rzecz ograniczenia zatrudnienia. Prezes UKE wyjaśnia jednak, że takie działania są oczywiste w każdym przypadku, gdy mamy do czynienia z nadmiernym, nieuzasadnionym ekonomicznie zatrudnieniem w przedsiębiorstwach.

     - Każdy widzi, że wszędzie, nie tylko w Poczcie Polskiej, ale i w przewymiarowanych przedsiębiorstwach obecnie takie reorganizacje muszą następować - przekonuje Magdalena Gaj.

    Prace nad ustawą Prawo pocztowe jeszcze trwają, ale jak zapowiada prezes Gaj wkrótce powinny trafić do Sejmu.

    Urząd Komunikacji Elektronicznej pracuje również nad społeczną kampanią, która ma na celu poinformowanie wszystkich stron o podstawowych założeniach i celach uwolnienia rynku pocztowego w Polsce. W drugiej połowie roku, UKE chce w tym celu zorganizować serią konferencji i spotkań.

     - Przygotowujemy taką rzetelną kampanię informacyjną, równo traktującą wszystkie strony tego procesu. Chcemy informować, że z dniem 1 stycznia ten rynek zostanie uwolniony i co to oznacza dla Poczty, dla konsumentów i dla operatorów alternatywnych - zaznacza prezes UKE.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.