Newsy

Umowy w biurach podróży pełne nadużyć

2013-08-14  |  06:35
Mówi:dr Jacek Olszewski
Funkcja:Katedra Turystyki i Rekreacji
Firma:Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • MP4
  • Umowy z biurami podróży często zawierają kruczki, które umykają uwadze klientów. Nie warto podpisywać ich w pośpiechu, bo niekorzystne klauzule dotyczą m.in. czasu na złożenie i rozpatrzenie reklamacji, a także informacji niezgodnych z ofertą katalogową. Większość biur to pośrednicy i agenci, którzy uciekają od odpowiedzialności za ofertę przygotowaną przez touroperatorów.

     Często klienci mają bardzo mało czasu na wypełnienie i zapoznanie się z zapisami w umowie. Będąc w przedwyjazdowej gorączce nie czytamy wszystkich klauzul, które w danej umowie się znajdują. Biura wykorzystują naszą opieszałość w tym zakresie i często umieszczają w umowach klauzule niedozwolone – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dr Jacek Olszewski z Katedry Turystyki i Rekreacji WSB w Gdańsku.

    Według Olszewskiego najczęstsze nadużycia ze strony biur podróży to skracanie czasu, jaki turysta ma na złożenie reklamacji, wydłużanie czasu rozpatrywania reklamacji klientów oraz kwestie dotyczące dodatkowych świadczeń podczas wyjazdu.

     – Biura często przekazują błędne informacje, które są niezgodne z katalogowymi: położenie hotelu, świadczenia dodatkowe, ubezpieczenia np. przy aktywnościach sportowych w trakcie wyjazdu. Zdarza się często przenoszenie godzin odlotu lub wylotu przez biura, co automatycznie skraca czas pobytu w danym miejscu – dodaje Olszewski.

    Przed podpisaniem umowy z biurem podróży należy ją uważnie przeczytać, a pomocne może być wcześniejsze zapoznanie się z przepisami ustawy o świadczeniu usług turystycznych. Dowiemy się z niej, jakie mamy prawa oraz jakie są obowiązki biura podróży. Olszewski dodaje, że warto także przeczytać opinie o danym biurze w internecie i na portalach społecznościowych.

     – Najlepszym sposobem wyboru kierunku jest rozmowa z pracownikiem biura, który może nam polecić wycieczkę, w której sam brał udział. Często biura wysyłają swoich pracowników w miejsca, które są potem sprzedawane. To jest najlepsza rekomendacja w wyborze danego kierunku – dodaje dr Jacek Olszewski.

    Podkreśla, że często niedozwolone postanowienia w umowie wynikają z tego, że większość z ponad 3,5 tys. biur podróży funkcjonujących na polskim rynku to agenci oraz pośrednicy turystyczni. Dużych touroperatorów przygotowujących własną ofertę jest w Polsce zaledwie kilku. Agenci zgodnie z ustawą nie odpowiadają za ofertę tworzoną przez touroperatorów, w związku z czym często tworzą nieprawidłowe umowy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.