Newsy

Umowy w biurach podróży pełne nadużyć

2013-08-14  |  06:35
Mówi:dr Jacek Olszewski
Funkcja:Katedra Turystyki i Rekreacji
Firma:Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
  • MP4
  • Umowy z biurami podróży często zawierają kruczki, które umykają uwadze klientów. Nie warto podpisywać ich w pośpiechu, bo niekorzystne klauzule dotyczą m.in. czasu na złożenie i rozpatrzenie reklamacji, a także informacji niezgodnych z ofertą katalogową. Większość biur to pośrednicy i agenci, którzy uciekają od odpowiedzialności za ofertę przygotowaną przez touroperatorów.

     Często klienci mają bardzo mało czasu na wypełnienie i zapoznanie się z zapisami w umowie. Będąc w przedwyjazdowej gorączce nie czytamy wszystkich klauzul, które w danej umowie się znajdują. Biura wykorzystują naszą opieszałość w tym zakresie i często umieszczają w umowach klauzule niedozwolone – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dr Jacek Olszewski z Katedry Turystyki i Rekreacji WSB w Gdańsku.

    Według Olszewskiego najczęstsze nadużycia ze strony biur podróży to skracanie czasu, jaki turysta ma na złożenie reklamacji, wydłużanie czasu rozpatrywania reklamacji klientów oraz kwestie dotyczące dodatkowych świadczeń podczas wyjazdu.

     – Biura często przekazują błędne informacje, które są niezgodne z katalogowymi: położenie hotelu, świadczenia dodatkowe, ubezpieczenia np. przy aktywnościach sportowych w trakcie wyjazdu. Zdarza się często przenoszenie godzin odlotu lub wylotu przez biura, co automatycznie skraca czas pobytu w danym miejscu – dodaje Olszewski.

    Przed podpisaniem umowy z biurem podróży należy ją uważnie przeczytać, a pomocne może być wcześniejsze zapoznanie się z przepisami ustawy o świadczeniu usług turystycznych. Dowiemy się z niej, jakie mamy prawa oraz jakie są obowiązki biura podróży. Olszewski dodaje, że warto także przeczytać opinie o danym biurze w internecie i na portalach społecznościowych.

     – Najlepszym sposobem wyboru kierunku jest rozmowa z pracownikiem biura, który może nam polecić wycieczkę, w której sam brał udział. Często biura wysyłają swoich pracowników w miejsca, które są potem sprzedawane. To jest najlepsza rekomendacja w wyborze danego kierunku – dodaje dr Jacek Olszewski.

    Podkreśla, że często niedozwolone postanowienia w umowie wynikają z tego, że większość z ponad 3,5 tys. biur podróży funkcjonujących na polskim rynku to agenci oraz pośrednicy turystyczni. Dużych touroperatorów przygotowujących własną ofertę jest w Polsce zaledwie kilku. Agenci zgodnie z ustawą nie odpowiadają za ofertę tworzoną przez touroperatorów, w związku z czym często tworzą nieprawidłowe umowy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.