Mówi: | Bartłomiej Sosna |
Funkcja: | ekspert ds. rynku budowlanego |
Firma: | Spectis |
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
– Budownictwo modułowe mocno się wybija na rynku nieruchomości. Nawet w okresie dekoniunktury w segmencie mieszkaniowym budownictwo modułowe poradziło sobie dużo lepiej niż szeroko rozumiany segment deweloperski czy domów jednorodzinnych budowanych technologią tradycyjną – mówi agencji Newseria Bartłomiej Sosna, ekspert rynku budowlanego w firmie Spectis.
Z opracowania Spectis wynika, że po przejściowym spowolnieniu w 2023 roku całkowite przychody 100 największych producentów budynków prefabrykowanych z drewna, stali, betonu i keramzytobetonu wyniosły 9,9 mld zł, z czego prawie połowa (4,8 mld) przypadała na segment budynków modułowych. Wstępne dane za 2024 rok mówiły o ponad 4-proc. wzroście do wartości 5,1 mld zł. Wzrost zainteresowania technologiami modułowymi widoczny jest wśród inwestorów indywidualnych, ale też instytucjonalnych, takich jak sieci hotelowe, deweloperzy mieszkaniowi czy instytucje rządowe i samorządowe, którzy generują popyt na budynki o większej kubaturze.
– Mamy oczywiście do wyboru trzy główne technologie, czyli prefabrykacja betonowa, konstrukcja drewniana lub stalowa. Te technologie w tym momencie aż tak bardzo pomiędzy sobą nie muszą konkurować, ponieważ jest to mały rynek, który cały czas rośnie. Producenci nie tyle muszą walczyć o podział tego tortu, ile bardziej wspólnie działać na rzecz możliwości jego powiększenia, ponieważ w tym momencie budownictwo modułowe to jest zaledwie kilka procent budowanych domów jednorodzinnych, a potencjał długoterminowo jest bardzo duży – ocenia Bartłomiej Sosna.
Analitycy Spectis oceniają, że 2025 rok przyniesie dalszy, bardziej dynamiczny wzrost wartości rynku. Przyczyni się do tego ożywienie na rynku budownictwa mieszkaniowego, a także realizacja inwestycji z Krajowego Planu Odbudowy przewidującego wsparcie dla sektora budownictwa, w tym także inwestycje w rozwiązania ekologiczne, nowoczesne i energooszczędne.
– Aczkolwiek będzie to wpływ krótkoterminowy, ponieważ do 2026 roku nie zostało tego czasu tak dużo. Natomiast nawet realizacja kilku spektakularnych inwestycji zrealizowanych z sukcesem w formie budownictwa modułowego na pewno przyłoży się do dobrego, pozytywnego PR-u i marketingu dla tej technologii – podkreśla ekspert Spectis. – Spodziewamy się, że oczekiwane obniżki stóp procentowych skłonią większą liczbę inwestorów indywidualnych do rozpoczęcia planowanych inwestycji mieszkaniowych w domy jednorodzinne, które pewnie częściowo były zamrożone. Chcąc oszczędzić swój czas i swoje zaangażowanie podczas budowy domu, oczekujemy, że większa liczba inwestorów skieruje się ku budownictwu modułowemu.
Z szacunków firmy wynika, że do 2030 roku wartość rynku wzrośnie do 7 mld zł. Na coraz większe zainteresowanie inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych wpływają m.in. ich otwartość na nowe technologie i presja na efektywność w procesach budowlanych, również kosztową i czasową. Rynek rozwija się także od strony podażowej – coraz większe jest zaplecze produkcyjne i wybór technologii prefabrykacji. Jak wskazuje Spectis, duża jest popularność produkowanych w Polsce budynków modułowych na rynku europejskim, choć eksport nie dominuje w strukturze sprzedaży.
– W dalszym ciągu większość rynku i popytu na te materiały jest kierowana ze strony rynku krajowego. Znaczenie segmentu eksportowego to dwadzieścia parę do 30 proc., a główni odbiorcy tych produktów to są Niemcy, Austria i szczególnie Skandynawia – wymienia Bartłomiej Sosna. – Prognozujemy, że udział eksportu będzie dość stabilny. Z uwagi na różnice kursowe czy też bardziej dynamicznie rosnące koszty robocizny w Polsce w niektórych aspektach ten rynek eksportowy jest nieco mniej atrakcyjny dla krajowych producentów. Natomiast widzimy, że bardzo mocno rośnie popyt ze strony segmentu krajowego. Widzimy nawet zwrot wśród kilku producentów domów modułowych, którzy pierwotnie byli bardziej skierowani na rynek zagraniczny, a teraz mocniej skłaniają się ku działalności na rynku polskim.
Czytaj także
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-15: 400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-09: Sejmowa Komisja Zdrowia ciągle czeka na projekt ustawy o reformie szpitali. Po raz trzeci nie został zatwierdzony przez rząd
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
Wojna handlowa i trudna sytuacja geopolityczna stanowią zagrożenie dla funkcjonowania firm. Niepewność sytuacji gospodarczej to obok wysokich kosztów pracowniczych najczęściej wskazywana bariera utrudniająca działalność. 60 proc. właścicieli i zarządzających firmami w Polsce uważa ją za największe zagrożenie. – Kryzysy są tyleż szokiem dla systemu, co szansą. Jeśli wykorzystamy nowo tworzące się sytuacje, mamy szansę wyjść wzmocnieni – ocenia Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan.
Transport
Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.
Edukacja
Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

– Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.