Newsy

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

2024-12-03  |  06:30
Mówi:Dariusz Joński, poseł do Parlamentu Europejskiego, Platforma Obywatelska
Bogdan Zdrojewski, poseł do Parlamentu Europejskiego, Platforma Obywatelska
  • MP4
  • Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

    – Faktycznie konkurencyjna Europa i konkurencyjność europejskich, w tym polskich, firm jest odmieniana przez wszystkie przypadki. Nie ma debaty w Strasburgu, żeby o tym nie mówić. Cieszę się, że Ursula von der Leyen zapowiedziała, że jednym z głównych programów będzie Kompas dla Konkurencyjności, który zakłada między innymi inwestycje w innowacyjność, inwestycje w małe i średnie przedsiębiorstwa – mówi agencji Newseria Dariusz Joński, poseł do Parlamentu Europejskiego z Platformy Obywatelskiej.

    Podczas ubiegłotygodniowej sesji plenarnej PE przewodnicząca Komisji Europejskiej przedstawiła eurodeputowanym swoją wizję Europy i plan działań na kolejnych pięć lat. Ogłosiła też pierwszą dużą inicjatywę nowej KE, czyli Kompas Konkurencyjności. Według zapowiedzi Ursuli von der Leyen ma się on opierać na trzech filarach z raportu Mario Draghiego, opublikowanego we wrześniu br., wskazującego na stan unijnej gospodarki. Te trzy filary to innowacje i zniwelowanie luki między Europą a Stanami Zjednoczonymi i Chinami, dekarbonizacja oraz bezpieczeństwo i zmniejszanie zależności Europy od innych państw.

    Świat ucieka do przodu, raport Draghiego nie pozostawia żadnych złudzeń, że musimy o to zadbać i cieszę się, że ten Parlament i nowo wybrana Komisja stawiają bardzo mocno na dwie rzeczy, po pierwsze bezpieczeństwo, a po drugie właśnie konkurencyjność – mówi Dariusz Joński.

    Jak podkreśla, wśród najpilniejszych spraw, którymi trzeba się zająć w tym kontekście, są ceny energii.

    – Mamy dzisiaj w Europie prawie najdroższą energię na świecie, kilka razy droższą niż Stany Zjednoczone. Jeśli chcemy w jakiś sposób konkurować ze światem, być konkurencyjni względem Chin czy Stanów Zjednoczonych, to musimy jak najszybciej zrobić wszystko, żeby mieć tanią energię – wskazuje europoseł.

    Szefowa KE zapowiada w tym celu utrzymywanie kursu wyznaczonego w Europejskim Zielonym Ładzie. Jak podkreśla, potrzeba jednak większej elastyczności w podejściu do zielonej transformacji. Nowa KE ma w ciągu pierwszych 100 dni urzędowania przedstawić porozumienie w sprawie czystego przemysłu (Clean Industrial Deal). Wśród priorytetów Dana Jørgensena, komisarza ds. energii, znajdą się właśnie obniżanie cen energii dla firm i odbiorców indywidualnych i inwestycje w czystą energię.

     Odwiedzają mnie przedstawiciel bardzo wielu branż, ostatnio była branża cementowa, wcześniej ceramiczna i kosmetyczna, w końcu wielki przemysł samochodowy, który w Polsce zatrudnia 200 tys. osób. Oni zwracają uwagę na to, że z jednej strony potrzebne są uproszczone procedury, z drugiej strony tańsza energia, a z trzeciej strony większe pieniądze na automatyzację, żeby Unia Europejska inwestowała w fabryki, by one były zautomatyzowane. Widzimy, jak amerykańska Tesla uciekła europejskim samochodom pod kątem innowacji, know-how, my musimy na to stawiać – mówi Dariusz Joński.

    Europosłowie z różnych partii zgodnie mówią o likwidacji poważnej bariery dla konkurencyjności europejskich firm, jaką jest nadmierna biurokracja. 

    – Kolejna rzecz, która najczęściej się pojawiała w wystąpieniach komisarzy na przesłuchaniach, to jest ograniczenie biurokracji, omnipotentnej biurokracji, która spowalnia decyzyjność, spowalnia pewne reakcje samej Unii Europejskiej, powoduje, że niektóre rzeczy dla Europejczyków nie są akceptowane, a przede wszystkim przeważnie są niezrozumiałe – mówi Bogdan Zdrojewski, europoseł z Koalicji Obywatelskiej.

    – Komisarz do spraw budżetu, Piotr Serafin, obiecywał, że pozyskiwanie środków z funduszy europejskich będzie uproszczone. Tych regulacji, zakazów jest absolutnie za dużo, jak się spotykamy z przedsiębiorcami, mówią: fajnie, że są pieniądze unijne, ale tego jest za dużo, my nie jesteśmy w stanie przejść przez gąszcz dokumentów. Europa musi więc te procedury pozmieniać w taki sposób, żeby one były dużo prostsze, żeby tych środków było więcej na innowacje – ocenia Dariusz Joński.

    – Zaczynamy negocjacje dotyczące następnej perspektywy finansowej. Ona jest pozornie odległa w czasie, bo to jest za trzy lata, ale ona będzie niezwykle ważna dla interesów tej części Europy, do której Polska przynależy. My powoli zbliżamy się do Europy Zachodniej, ale trochę nam jeszcze brakuje i bardzo liczymy na to, że właśnie Piotr Serafin, dbając też o nasze interesy grupowe, będzie skuteczny w walce o kolejną perspektywę finansową – podkreśla Bogdan Zdrojewski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.