Newsy

Maleją unijne dopłaty dla eksporterów

2012-03-20  |  06:35
Mówi:Lucjan Zwolak
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Agencja Rynku Rolnego
  • MP4

    W ubiegłym roku na refundacje wywozowe wydano blisko 60 mln zł. Korzystają z nich głównie producenci mięsa wieprzowego i wołowego. Do końca lutego ARR dofinansowała eksport kwotą ponad 11 mln zł.

    Refundacja wywozowa to jeden z instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej. Dzięki dopłatom z Komisji Europejskiej unijni eksporterzy mają szansę konkurować na światowych rynkach z tańszymi produktami z krajów spoza UE.

     - W okresie od akcesji wypłaciliśmy ponad 2 mld zł refundacji wywozowych. Obecnie, gdy UE odchodzi od finansowania refundacji wywozowych, ta kwota się zmniejszyła. W ubiegłym roku to było tylko ok. 60 mln zł, głównie dotyczy to eksportu wieprzowiny - mówi Lucjan Zwolak, wiceprezes Agencji Rynku Rolnego.

    Dofinansowanie było prawie o 1/4 większe niż w 2010 roku. Łącznie wpłynęło ponad 6,3 tys. wniosków o refundacje wywozowe.

    W tym roku większość refundacji dotyczy eksportu świeżej i mrożonej wołowiny oraz bydła hodowlanego. Do 24 lutego ARR wypłaciła z tego tytułu 8,5 mln zł. Do eksportu mięsa wieprzowego, drobiowego i jaj dopłaciła 2,5 mln zł.

    Zdaniem wiceprezesa ARR refundacje wywozowe to ważny aspekt sprawnego obsługiwania całości eksportu w zakresie, który podlega monitorowaniu i kontroli ze strony Komisji Europejskiej.

     - Refundację może otrzymać ten, który spełni warunki uprawniające go do refundacji, czyli wyeksportuje różnego rodzaju towary, ostatnio dotyczy to głównie wołowiny i wieprzowiny, w zakresie spełniającym wymogi UE - wyjaśnia Lucjan Zwolak.

    W 2011 roku wzrosły dopłaty do wywozu wołowiny głównie na rynek turecki. Było to związane z uchyleniem przez Turcję zakazu importu. W poprzednich latach ARR najwięcej dopłacała do wywozu cukru i mleka. Decyzją Komisji Europejskiej stawki refundacji tych produktów zostały zredukowane do zera.

    Od maja 2004 roku Agencja Rynku Rolnego wydała ok. 50 tys. pozwoleń na przywóz różnego rodzaju towarów do Polski. W ubiegłym roku było to ponad 6 tys. zgód.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.