Newsy

W centrach usług dla biznesu codziennie powstaje 90 nowych miejsc pracy. Coraz częściej zatrudniani są specjaliści

2018-09-11  |  06:15

W ciągu dwóch lat w sektorze usług dla biznesu zatrudnienie wzrosło o 30 proc. do blisko 280 tys. osób. W 2020 roku może w nim pracować już 340 tys. – wynika z danych ABSL. Aby przyciągnąć i zatrzymać u siebie najlepszych pracowników, firmy walczą nie tylko atrakcyjnymi warunkami zatrudnienia i benefitami, lecz także możliwościami rozwoju zawodowego i osobistego. Taką możliwość daje praca w różnorodnym, międzynarodowym środowisku. Na różnorodności w zatrudnieniu korzystają także same firmy.

 Na przestrzeni ostatnich lat bezrobocie spadło z 19 proc. do 6 proc., więc jest olbrzymi głód pracowników. Patrząc na firmy z branży nowoczesnych usług biznesowych, zatrudnienie bardzo gwałtownie rośnie – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Dziwok, prezes Shell Polska, będący jednocześnie prezesem ABSL, organizacji zrzeszającej centra nowoczesnych usług biznesowych.

Z raportu ABSL pt. „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2018” wynika, że obecnie w naszym kraju działa ponad 1,2 tys. centrów usług dla biznesu. W ciągu roku działalność rozpoczęło ok. 90. Obecnie pracuje w nich w sumie 279 tys. osób. To o 13 proc. więcej niż jeszcze rok temu, w ciągu dwóch lat wzrost sięgnął już 30 proc. Przy tym tempie w I kwartale 2020 roku zatrudnienie może przekroczyć 340 tys. Średnio dziennie w centrach generowanych jest 90 nowych miejsc pracy.

 Shell w Polsce rozwija się bardzo szybko. W naszym biurze Shell Business Operations w Krakowie zatrudniamy już 3 400 pracowników. Tylko w zeszłym roku zatrudniliśmy 1 100 osób, w tym roku już 800. W grudniu tego roku oddamy do użytku nowy budynek, gdzie będzie tysiąc biurek. Zaczęliśmy rekrutację od osób z branży finansów, zasobów ludzkich, ale też IT. W tej chwili rekrutujemy prawników, ludzi, którzy znają się na logistyce, zakupach, marketingu –wymienia prezes Shell Polska.

Uwaga rekrutujących w Shell, a też w całej branży usług dla biznesu, skoncentrowana jest przede wszystkim na dotarciu do kandydatów o pożądanych umiejętnościach, a nie na zapełnieniu etatów przypadkowymi pracownikami.

– W przeszłości zatrudnialiśmy głównie studentów. Dzisiaj są to specjaliści, eksperci. 80 proc. zatrudnianych osób to ludzie, które mają już doświadczenie zawodowe albo są wysokiej klasy ekspertami. Szukamy osób, które mają odpowiednie umiejętności, również interpersonalne, znają języki, mają zdolności analityczne, potrafią samodzielnie podejmować decyzje – wskazuje Piotr Dziwok.

Centra usług wspólnych ze względu na dynamiczny rozwój oferują bardzo dobre warunki pracy, dodatki socjalne i szybką ścieżkę rozwoju kariery. Jak wynika z danych ABSL, 78 proc. pracowników sektora SSC jest zadowolonych i poleciłoby tę pracę innym osobom, a ponad 80 proc. wiąże swoją dalszą karierę zawodową z tą branżą. Pracownicy doceniają dodatkowe bonusy, opiekę medyczną, elastyczny czas pracy i możliwość pracy zdalnej, a także fundusze socjalne.

– Jak popatrzymy na listę potrzeb pracowników, to na jej szczycie znajduje się także możliwość dalszego rozwoju. To świetnie się wiąże z tym, czego potrzebujemy. Świat biznesu cały czas się zmienia, zmieniają się procesy i sposób wykonywania pracy, a to oznacza konieczność ciągłego uczenia się –mówi Piotr Dziwok.

Firmy, które chcą pozyskać talenty, muszą zadbać o stworzenie inspirującego środowiska pracy. To oznacza także różnorodność w zatrudnieniu, zwłaszcza że przekłada się to na konkretne korzyści biznesowe. Raport „Diversity Matters”, opracowany przez McKinsey, wskazuje, że firmy, które w takim samym stopniu zatrudniają kobiety i mężczyzn, notują o 15 proc. większe przychody niż wynosi średnia, a te, w których są zespoły złożone z przedstawicieli różnych narodowości – nawet o 35 proc. wyższe.

– W Shell Polska w tej chwili 70 proc. zatrudnionych to kobiety – i to na wszystkich szczeblach, zarówno tych podstawowych prac, jak i tych menadżerskich. Również w zarządzie firmy kobiety stanowią większość – wskazuje prezes Shell Polska. – Mamy elastyczny czas pracy, możliwość pracy z domu. Specjalną opieką otaczamy kobiety, które właśnie urodziły dzieci, czy kobiety karmiące, możemy dostosować czas pracy do ich potrzeb. Mamy specjalnie technologie, które pomagają im w tej pracy. Bardzo dużo robimy, ale to też nam się bardzo opłaca.

Prezes Shell wskazuje, że firma stawia na różnorodność, nie zamyka się na osoby niepełnosprawne czy innej orientacji.

– Pracujemy w międzynarodowym, wielokulturowym zespole. Decyzje, które podejmujemy, są pełniejsze, lepsze, dlatego że mamy większy wkład od wielu osób z bardzo różnym zapleczem wiedzy i doświadczeń. Dzięki takiemu podejściu mamy też mniejsze ryzyko, że coś się źle potoczy. Potrafimy przewidzieć więcej scenariuszy – przekonuje Piotr Dziwok.

Czytaj także

Kalendarium

CES 2019

Handel

Nasilający się egoizm gospodarczy może mieć negatywne skutki dla Polski. Ucierpią m.in. handel i przetwórstwo przemysłowe

Egoizm gospodarczy, którego przejawem jest m.in. brexit czy wojna handlowa między USA a Chinami, to poważne zagrożenie dla polskiej gospodarki – oceniają eksperci DNB Bank Polska i PwC. Wprawdzie 65 proc. firm nie dostrzega jeszcze wśród swoich zagranicznych kontrahentów oznak zniechęcenia wobec wzajemnej współpracy, jednak zjawisko to może uderzyć w branżę motoryzacyjną, przetwórstwo przemysłowe i handel. Ponad połowa firm w Polsce obawia się pogłębiających się podziałów w Europie. Z drugiej strony pozytywnie postrzegają globalizację jako zjawisko prowadzące do wzrostu światowego bogactwa i wzajemnego wzbogacania kultur.

Firma

Z usług e-administracji samodzielnie korzysta ponad 70 proc. firm. Liczba udogodnień dla nich szybko rośnie

Ponad 70 proc. przedsiębiorstw samodzielnie korzysta z e-administracji. Jeszcze więcej, bo prawie 90 proc., przynajmniej raz uzyskało informacje za pośrednictwem strony internetowej danej instytucji. Odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców jest portal biznes.gov.pl, gdzie mogą oni uzyskać dostęp do 350 e-procedur. Średnio co miesiąc z portalu korzysta 1,5 mln osób, rocznie – już ponad 15 mln. Będziemy uruchamiać kolejne udogodnienia, już niedługo planujemy wprowadzić usługę e-doręczeń – zapowiada Dominik Wójcicki z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.

Prawo

Prawo nie nadąża za technologią. Konieczne przepisy regulujące prace nad sztuczną inteligencją

Na rozwój sztucznej inteligencji Europa będzie przeznaczać 20 mld euro rocznie. Wszystko po to, by dogonić potentatów w tym obszarze, czyli Stany Zjednoczone i Chiny. SI w przyszłości może stanowić o przewadze gospodarczej poszczególnych krajów, zwłaszcza w kontekście rewolucji 4.0. Za technologią nie nadąża jednak prawo. Brakuje opracowanych zasad etycznych korzystania ze sztucznej inteligencji oraz odpowiedzialności za jej działanie – ocenia dr Agnieszka Besiekierska z Kancelarii Noerr.

Transport

Komercyjne wykorzystanie dronów może przynieść gospodarce nawet 913 mld zł. Najwięcej mogą skorzystać m.in. budownictwo i energetyka

Budownictwo, rolnictwo, energetyka czy ubezpieczenia – to tylko niektóre z branż, w których wykorzystanie dronów może przynieść duże korzyści. Urządzenia te mogą się sprawdzić także przy zabezpieczaniu imprez masowych, dostarczaniu listów lub kontrolowaniu zanieczyszczeń powietrza. W zależności od tempa rozwoju rynku korzyść dla gospodarki może wynieść od 310 mld zł (w scenariuszu pesymistycznym) do 913 mld (w scenariuszu optymistycznym). Żeby zwiększać potencjał dronów, potrzebne są korzystne i sprzyjające rozwojowi regulacje – mówi Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego.