Mówi: | Krzysztof Szymborski |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | BCT Gdynia |
W handlu międzykontynentalnym nie ma kryzysu. Duże wzrosty obrotów morskich terminali kontenerowych
Polskie morskie terminale kontenerowe nie odczuwają spowolnienia. Od dużego tąpnięcia w 2009 r., kiedy obroty handlowe na Bałtyku spadły o jedną czwartą, co roku wyniki rosną. Już w 2010 r. branża odzyskała wyniki sprzed załamania, a od tego czasu notowane są kilkunastoprocentowe wzrosty.
– Ten kryzys to nie jest coś, co jest możliwe do wyśledzenia w handlu zagranicznym, ale tym międzykontynentalnym – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newsria Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT Gdynia. – Bez wątpienia nie ma kryzysu na obrotach z Azją, Ameryką Północą i Południową.
Szymborski podkreśla, że dynamiczny rozwój w różnym stopniu dotyczy poszczegól+nych terminali. Jednak cały rynek polski notuje wzrosty, a gdyński terminal BCT (Bałtycki Terminal Kontenerowy) jest jednym z jego liderów. Terminal ma przepustowość 750 tys. kontenerów TEU rocznie.
Głównymi klientami terminala BCT Gdynia są polscy przedsiębiorcy. Jak podkreśla prezes Szymborski, władze portu "pracują" również nad sąsiednimi rynkami. Dlatego ewentualne plany rozbudowy portu w Kaliningradzie nie zakłóciłyby funkcjonowania gdyńskiego terminala.
– Jeżeli powstanie taka inwestycja w Kaliningradzie, to głównie po to, żeby obsługiwać rynek rosyjski – podkreśla Szymborski.
Według niego tranzyt towarów do Rosji jest wprawdzie dochodowy, ale to bardzo zmienny rynek. Dlatego BCT Gdynia koncentruje się na Polsce.
– Z obsługą tranzytu to jest tak, że jednego dnia on jest, drugiego znika. Natomiast zgodnie ze strategią ICTSI [międzynarodowa grupa, do której należy BCT – red], głównie pracujemy i rozwijamy terminale tam, gdzie obsługujemy rynek lokalny, krajowy albo regionalny. To jest zdecydowanie trwalszy biznes, który jak już się zbuduje, to tak łatwo się nie zmienia, nie znika tak jak tranzyt – zaznacza Szymborski.
Prezes BCT Gdynia dodaje, że Rosja potrzebuje portu niezamarzającego i zdolnego obsługiwać statki oceaniczne. Obecnie w dużej mierze tranzyt do tego kraju obsługuje port w Gdańsku. Może się to zmienić po rozbudowie portów w Kaliningradzie lub w jednym z państw bałtyckich. Wśród potencjalnych portów, które mogą obsługiwać Rosję, Szymborski wymienia Kłajpedę (Litwa), Rygę (Łotwa) lub Tallin (Estonia).
Czytaj także
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-17: Cła Trumpa uderzają w Europę. UE zapowiada reakcję, ale wciąż nie wypracowała wspólnej strategii
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.