Newsy

W. Karpiński: co siódme euro z funduszy UE trafi na wsparcie innowacyjności

2014-11-25  |  06:55

Większe wsparcie innowacyjności przemysłu to szansa na podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki – ocenia minister skarbu państwa. Na takie wsparcie są dostępne duże środki z Unii Europejskiej – co siódme euro z funduszy strukturalnych ma być przeznaczone na innowacyjność. Przyczyni się do tego również nowa strategia Agencji Rozwoju Przemysłu, która zakłada, że agencja wyda na wsparcie innowacji do 2020 roku ponad 1 mld zł.

Nie ma innego kierunku, żebyśmy nasze usługi i towary mogli lokować efektywniej na rynkach krajowych i zagranicznych, jak tylko poprzez podniesienie ich wartości (czyli funkcjonalności i uniwersalności użytkowej) oraz komercjalizowanie wiedzy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa.

Wspieranie rozwoju innowacji to ważny element ogłoszonej wczoraj strategii Agencji Rozwoju Przemysłu. Do 2020 r. ARP planuje przeznaczyć na ten cel 1,3 mld zł. To jeden z trzech filarów działalności ARP – pozostałe to restrukturyzacja, czyli kontynuacja dotychczasowej działalności w tym obszarze (1,8 mld zł), oraz Inwestycje, czyli zwiększanie wartości portfela spółek i nieruchomości oraz nakłady inwestycyjne, związane m.in. z dwoma specjalnymi strefami ekonomicznymi, którymi zarządza Agencja (ponad 160 mln zł).

Jak podkreśla Karpiński, taka strategia łączy tradycyjny obszar działania ARP, czyli wspieranie restrukturyzacji (od 1991 r. do połowy br. Agencja przeznaczyła na ten cel ponad 5 mld zł) z nowym podejściem zorientowanym na wspieranie innowacyjności. Dużą szansą są środki unijne. Polska w ramach polityki spójności dostanie ok. 82,5 mld euro, a na innowacje przeznaczonych zostanie kilkanaście miliardów.

Dlaczego innowacje są istotne? Nie dlatego, że to staje się modne, tylko dlatego, że ze środków unijnych dla Polski co siódme euro będzie przeznaczone na innowacje – zaznacza Karpiński. ‒ Potrzebne jest więc zauważenie tego i szybka implementacja we właściwym czasie i z właściwym akcentem. Cieszę się, że połączenie doświadczeń restrukturyzacyjnych, inwestycyjnych i tej perspektywy działalności w obszarze innowacyjnym jest przez Agencję zauważane.

Karpiński podkreśla, że innowacyjność należy rozumieć jako połączenie świata nauki ze światem małych i średnich przedsiębiorstw. Tych firm nie stać bowiem na rozwijanie własnych rozwiązań ‒ na co mogą pozwolić sobie duże spółki ‒ choć mają wiele ciekawych pomysłów. Za pomocą środków rządowych i unijnych małe i średnie firmy będą mogły lepiej implementować te idee i dzięki temu poprawiać konkurencyjność całej polskiej gospodarki.

Szef resortu skarbu zwraca uwagę na to, że obecnie wiele polskich pomysłów jest realizowanych za granicą, w krajach o lepszych systemach wsparcia. W ciągu najbliższych lat ma się to zmienić, by polskie firmy zostawały w kraju i tu wdrażały swoje plany.

Dziś wysoko przetworzone produkty dają dodatkową marżę i upatrujemy w tym realnego wpływu na podniesienie konkurencyjności. Jakiego dokładnie? Trudno jeszcze to zmierzyć – dodaje Karpiński.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska

Według danych URE problem z rosnącą liczbą odmów przyłączenia do sieci z każdym rokiem mocno się pogłębia. – Ponad 80 GW odmów przyłączeniowych dla odnawialnych źródeł energii, które zaraportował Urząd Regulacji Energetyki za ub.r., to więcej, niż mamy w tej chwili mocy zainstalowanej w systemie, więc to jest naprawdę duża liczba – mówi Paweł Czyżak, analityk Ember. Jak wskazuje, problemy z przyłączaniem nowych mocy do sieci wynikają głównie z jej struktury wiekowej, ale dotyczą nie tylko Polski. – W regionie Europy Wschodniej infrastruktura jest starsza, mniej scyfryzowana. Duża część tej infrastruktury to jest jeszcze okres komunizmu i ona po prostu się starzeje, więc kraje takie jak Bułgaria, Czechy, Słowacja czy właśnie Polska napotykają już bariery na tyle istotne, że praktycznie nie da się przyłączać żadnych nowych mocy – mówi ekspert.

Prawo

Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych

15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Nauka

Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat

Wdrożenie systemu tankowania na orbicie okołoziemskiej umożliwi wydłużenie czasu eksploatacji obecnych satelitów nawet o 20 lat. Przełoży się to na znaczne obniżenie kosztów operacyjnych dla operatów satelitarnych, wydłuży czas wykorzystania satelitów, co w efekcie zmniejszy liczbę kosmicznych śmieci. Obecnie w Europie nie istnieje podobne rozwiązanie, jednak polskie konsorcjum intensywnie pracuje nad jego opracowaniem. Zespół PIAP Space, we współpracy z naukowcami z Łukasiewicz – ILOT, rozwija technologie umożliwiające zbliżanie i oddalanie satelitów serwisowych od serwisowanych (tzw. Rendezvous and Proximity Operations, RPO), systemy dokowania oraz transferu paliwa, które zapewniają bezpieczne i niezawodne połączenie oraz przepływ paliw.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.