Newsy

W rocznym rozliczeniu podatkowym możemy uwzględnić darowiznę na organizację dobroczynną i 1 proc. podatku

2013-04-17  |  06:00

W rozliczeniu podatkowym za 2012 rok podatnik może przekazać darowiznę na rzecz organizacji realizującej cele pożytku publicznego. Darowizna może być rzeczowa lub pieniężna. Podatnik, który przekazał darowiznę rzeczową, ale nie ma stosownych dokumentów, aby to udowodnić, może dopełnić formalności później. Przekazanie takiej darowizny nie wyklucza przekazania 1 proc. podatku na wybraną organizację pożytku publicznego.

 – Darowizny zmniejszają naszą podstawę opodatkowania. Ważne jest to, komu przekazujemy taką darowiznę i na jaki cel. Przekazana darowizna powinna być na rzecz organizacji realizującej cele pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Może to być na przykład fundacja, stowarzyszenie, spółdzielnia socjalna albo szkoła niepubliczna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Katarzyna Rola-Stężycka, kierownik zespołu analiz podatkowych firmy Tax Care.

Przy takich darowiznach ważne jest, aby była ona przekazana na cel również wskazany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zakres tych celów jest dość szeroki.

 – Może to być cel związany z pomaganiem osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej, majątkowej. Może to być kwestia związana ze wspomaganiem zdrowia, może to być rozwój gospodarczy, rozwój nauki, szkolnictwa, rozwój związany z kulturą, ze sztuką – wymienia ekspertka.

Ważną kwestią jest prawidłowe udokumentowanie darowizny, zarówno rzeczowej, jak i pieniężnej.

 – W przypadku darowizn rzeczowych powinna być z jednej strony zawarta np. umowa z obdarowanym, w której wskazane zostaną dane darczyńcy, czyli podatnika, przedmiot darowizny (czyli co przekazujemy), jak również określona jej wartość. Potrzebne będzie także oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu. Jeżeli natomiast dokonujemy darowizny pieniężnej, to potrzebne będzie potwierdzenie przelewu, dlatego że taka darowizna powinna być zrobiona przelewem – wyjaśnia Katarzyna Rola-Stężycka.

Jeżeli podatnik nie dysponuje dokumentem poświadczającym dokonaną darowiznę, można to naprawić. Dotyczy to jednak tylko darowizn rzeczowych.

 – Nie cofniemy sytuacji związanej z przelewem pieniężnym – to musi być udokumentowane. W przypadku darowizny rzeczowej, jeżeli została ona przekazana, ale podatnik z różnych powodów nie ma dokumentów poświadczających ten fakt, może zawrzeć umowę darowizny i wskazać daty, w których ta czynność została dokonana, jak również oświadczenie obdarowanego, z którego będzie wynikało, że datą przyjęcia tej darowizny był ubiegły rok – podkreśla Katarzyna Rola-Stężycka.

Należy także pamiętać, że w rozliczeniu za 2012 r. można odliczyć tylko darowizny dokonane w 2012 r. Oznacza to, że darowizny przekazane od stycznia tego roku podatnik będzie mógł rozliczyć dopiero za rok.

Istotne jest także przechowywanie dokumentów przez określony czas dla celów ewentualnej kontroli fiskusa.

 – Dokumenty związane z rozliczeniem podatku trzeba przechowywać 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności. Zatem rozliczając 2012 rok liczymy od końca 2013 roku, czyli dokumenty trzymamy do 31 grudnia 2018 roku – przypomina ekspertka.

Darowizny w sumie nie mogą przekraczać 6 proc. dochodu. Skorzystanie z możliwości obdarowania organizacji realizującej cele pożytku publicznego nie oznacza, że podatnik traci prawo do przekazania 1 proc. podatku na rzecz takiej organizacji.

 – Po uwzględnieniu wszystkich odliczeń i po wyliczeniu podatku przysługuje jeszcze prawo do przekazania 1 proc. na rzecz również wybranej organizacji realizującej cele pożytku publicznego – reasumuje kierowniczka zespołu analiz podatkowych Tax Care.

Więcej na temat
Podatki Ulga dla honorowych krwiodawców. Przekazanie krwi może zmniejszyć nasz podatek Wszystkie newsy
2013-04-10 | 06:05

Ulga dla honorowych krwiodawców. Przekazanie krwi może zmniejszyć nasz podatek

Odliczenie od dochodu wartości oddanej honorowo krwi lub jej składników zmniejsza podstawę opodatkowania, a niższa podstawa opodatkowania oznacza niższy podatek w rozliczeniu
Podatki Podatki i dobroczynność - w większości przypadków fiskusowi trzeba zapłacić
2012-12-24 | 06:10

Podatki i dobroczynność - w większości przypadków fiskusowi trzeba zapłacić

Datki pieniężne, darowizny rzeczowe na cele szlachetne czy charytatywne sms-y. Choć prawo szczegółowo określa, która forma pomocy, w jakiej sytuacji i pod jakimi
Kultura Najbogatszy Polak przekazał największą w Polsce darowiznę na kulturę
2012-07-03 | 06:30

Najbogatszy Polak przekazał największą w Polsce darowiznę na kulturę

Muzeum Historii Żydów Polskich ma zapewnione finansowanie. Kulczyk Holding przeznaczył na stworzenie głównej wystawy 20 mln zł. To rekordowa darowizna, jaką na rzecz kultury,

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Efekty pandemii widoczne w wyszukiwarce Google. Praca zdalna, zwolnienia i e-zakupy wśród najpopularniejszych haseł

W ostatnich tygodniach życie codzienne i zawodowe Polaków przeniosło się do sieci. Tam również szukamy informacji, jak sobie radzić z nową rzeczywistością. Statystyki wyszukiwarki Google pokazują, że wśród najpopularniejszych haseł są te związane z pracą zdalną, zwolnieniami czy zasiłkami dla bezrobotnych. Z kolei przedsiębiorcy masowo szukają informacji o rządowej pomocy w ramach tzw. tarczy antykryzysowej albo uczą się zakładać sklepy internetowe.

Prawo

Biura podróży i ich klienci nie są chronieni w wystarczającym stopniu. Wątpliwości budzi długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki

– Przepisy w obecnym kształcie nie chronią ani interesów organizatorów turystyki, ani samych podróżnych – ocenia Paweł Wójcik, adwokat Kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik. Specustawa wprowadziła regulacje, zgodnie z którymi rozwiązanie umowy jest skuteczne dopiero po 180 dniach. Biuro podróży ma tyle dni na zwrot wpłaconych przez klienta środków, częściej jednak organizatorzy proponują podróżnym voucher do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

Rośnie eksport śliwki kalifornijskiej. W okresie pandemii częściej sięgamy po zdrowe produkty o długim terminie ważności

W czasie pandemii rośnie sprzedaż naturalnych produktów spożywczych o długim terminie ważności. Na popularności zyskują suche artykuły spożywcze, ale też produkty prozdrowotne. Taki trend sprzyja producentom suszonych owoców, którzy już przed koronawirusem dynamicznie zwiększali sprzedaż. Eksport śliwki kalifornijskiej do Polski od sierpnia 2019 do marca 2020 roku wzrósł prawie dwukrotnie. – Konsumenci częściej wybierają produkty, które w naturalny sposób pomagają im zachować zdrowie – mówi Kevin Verbruggen z California Prune Board i podkreśla, że suszone śliwki mają między innymi dobroczynny wpływ na układ trawienny.

Problemy społeczne

W Polsce kilkaset osób cierpi na rzadką chorobę wywołującą obrzęki i ból. Szansą dla chorych jest innowacyjna terapia zarejestrowana w Europie

Trudny do zniesienia ból, deformacje twarzy i obrzęki narządów wewnętrznych, w tym krtani, które stwarzają ryzyko uduszenia – z takimi objawami zmagają się pacjenci cierpiący na dziedziczny obrzęk naczynioruchowy. W Polsce jest ich zaledwie kilkuset, ale szacuje się, że mniej więcej drugie tyle wciąż pozostaje niezdiagnozowanych. Chorzy z ciężkim przebiegiem doświadczają w ciągu roku nawet do kilkudziesięciu zagrażających życiu napadów tej choroby, a okresy między atakami przepełnione są strachem i niepokojem. Szczególnie dotyczy to pacjentów z najcięższym przebiegiem, u których dochodzi do obrzęków krtani czy twarzy. W Europie niedawno zarejestrowano innowacyjny lek, który może zapobiegać atakom. W Polsce ruszyła kampania edukacyjna, która ma zwiększyć świadomość dotyczącą tej choroby i zwrócić uwagę na problemy pacjentów, którzy się z nią zmagają.