Newsy

W. Rozłucki: O sukcesie KGHM mogą przesądzić złoża srebra i molibdenu Quadry

2012-03-06  |  06:40
Mówi:Wiesław Rozłucki
Funkcja:Doradca banku inwestycyjnego Rothschild
  • MP4

    Największe zagraniczne przejęcie spółki sfinalizowane. W poniedziałek KGHM przejął kanadyjską Quadrę. Ostateczna wartość transakcji to 9,1 mld zł. Eksperci podkreślają, że przed polskim koncernem trudne zadanie, ale jednocześnie to jedyny słuszny kierunek rozwoju.

    Umowa warunkowa między dwoma spółkami na zakup 100 proc. akcji Quadry za ponad 15 dolarów kanadyjskich każda, została zawarta w grudniu 2011 roku. Warunkiem zawieszającym transakcję było m.in. uzyskanie zgody od akcjonariuszy Quadry FNX Mining, kanadyjskiego Sądu Najwyższego oraz ministra przemysłu.

     - Chciałbym zwrócić uwagę na bardzo przejrzysty proces przejmowania spółki Quadra. Wszystkie regulacje kanadyjskie okazały się bardzo przejrzyste. Wydaje mi się, że również w Polsce powinniśmy na to przychylnie spojrzeć, jak takie rzeczy odbywają się w innym kraju - mówi Wiesław Rozłucki, doradca banku inwestycyjnego Rothschild, były prezes GPW.

    I choć samo przejęcie zakończyło się sukcesem, przed KGHM trudne wyzwanie związane z realizacją projektu.

     - Polskie firmy mają stosunkowo mało doświadczeń w przejmowaniu spółek zagranicznych. Natomiast w końcu kiedyś trzeba się tego nauczyć. Chcemy grać w wyższej lidze i trzeba się do tego przygotować - podkreśla Wiesław Rozłucki.

    O sukcesie spółki mogą zdecydować posiadane przez Quadrę złoża innych metali niż miedź.

     - Wszyscy mówimy o miedzi i oczywiście KGHM jest jednym z czołowych producentów miedzi na świecie, ale pamiętajmy również o rzadkich metalach, takich jak srebro czy molibden, które również znajdują się w złożach w Chile. Kto wie, czy te rzadkie metale nie będą przesądzać o bardzo dużej opłacalności tej inwestycji - uważa Wiesław Rozłucki.

    Po przejęciu Quadry KGHM zajmie 4. miejsce na świecie pod względem zasobów miedzi. W jego posiadaniu znajdzie się 6 proc. światowych złóż molibdenu.

    Polski koncern liczy na to, że dzięki inwestycji w zagraniczne złoża znacznie obniży średni koszt wydobycia surowca. Obecnie wydobycie w polskich kopalniach jest jednym z najdroższych na świecie, głównie ze względu na to, że są to kopalnie głębinowe, a nie odkrywkowe. Zgodnie z oczekiwaniami spółki do 2018 roku koszty spadną o 20 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Polityka

    Wynik wyborów prezydenckich w USA zależeć będzie od kilku stanów. Jest ryzyko nieuznania przegranej jednej ze stron, zwłaszcza przez Donalda Trumpa

    Kończy się kampania prezydencka w Stanach Zjednoczonych, obfitująca w historyczne wydarzenia. Symbolicznie wybory rozstrzygną się we wtorek 5 listopada, ale ostateczną decyzję podejmie Kolegium Elektorów dopiero w grudniu. O wyniku zadecydują głosy w tzw. stanach wahających się, czyli niepopierających tradycyjnie demokratów ani republikanów. Najnowszy sondaż wskazuje na minimalną przewagę Kamali Harris w większości tych okręgów. Istnieje ryzyko, że Donald Trump nie uzna niekorzystnego dla siebie wyniku wyborów, jak było to cztery lata temu.

    Konsument

    Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie

    Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.