Mówi: | Urszula Murawska |
Funkcja: | kierownik działu marketingu |
Firma: | Urząd Pracy m.st. Warszawy |
W Warszawie bezrobocie jest niewielkie, także wśród młodych
Bez pracy w Warszawie pozostaje około 51 tys. osób, a stopa bezrobocia wynosi około 4,5 proc. W stolicy prowadzi jednak działalność ok. 380 tys. podmiotów gospodarczych, świadczących przede wszystkim różnego rodzaju usługi. Dzięki temu co miesiąc pojawia się od 3 do 4 tys. ofert zatrudnienia. Jak przekonuje Urszula Murawska z Urzędu Pracy m.st. Warszawy poszukiwane są nie tylko młode, doświadczone osoby z wyższym wykształceniem, lecz także starsi pracownicy, mający niższe kwalifikacje.
– Napływa do nas coraz więcej ofert zatrudnienia – przekonuje Urszula Murawska, kierownik działu marketingu Urzędu Pracy m.st. Warszawy. – To jest już stały trend. Jesteśmy spokojni, ponieważ dysponujemy 3-4 tys. miejscami pracy w każdym miesiącu. Jest to dosyć duża liczba.
Najwięcej ofert, jak informuje Murawska, pochodzi z firm usługowych, ale wynika to przede wszystkim z tego, że Warszawa to jedno z największych skupisk podmiotów tego rodzaju w kraju. Ale pracowników poszukują także przedsiębiorstwa produkcyjne.
– Pracodawcy oczekują przede wszystkim doświadczenia, umiejętności zawodowych, ale wcale nie jest tak, że zawsze wyższego wykształcenia – wskazuje Murawska. – Nie wskazywałabym jakiejś konkretnej branży. Warszawa jest miastem wielkich usług, dużych firm, mniejszych, malutkich. Jest tu prawie 380 tys. podmiotów gospodarczych, które prowadzą działalność, najczęściej usługową.
Liczba osób bezrobotnych w stolicy spada z każdym miesiącem. W tej chwili stopa bezrobocia w stolicy wynosi zaledwie 4,5 proc.
– W stosunku do całego kraju to rzeczywiście niewiele [pod koniec października według MPiPS stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 11,3 proc. – red.] – zauważa przedstawiciela warszawskiego UP. – Warszawa ma jeśli nie najniższą, to na pewno jedną z najniższych stóp bezrobocia w Polsce. W liczbach bezwzględnych to jednak wciąż bardzo dużo osób, ponad 51 tys. Mówimy tu o ludziach z różnymi kwalifikacjami i specjalizacjami.
Jak podkreśla, bezrobocie wśród młodych nie jest dużym problemem w stolicy. Pracy nie ma ok. 7 proc. osób do 25. roku życia. Wśród absolwentów bezrobocie jest jeszcze niższe.
Zmiany na dobre
Po pół roku od wprowadzenia zmian w urzędach pracy Murawska ocenia, że były to zmiany na lepsze, na które placówki czekały. Dzięki nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z 14 marca br. UP mają większe możliwości aktywizacji osób bezrobotnych.
– Jednym z głównych jej elementów jest wprowadzenie bonów stażowych, szkoleniowych, zatrudnieniowych, czyli wszystko, co osoba do 30. roku życia może sama wywalczyć na rynku pracy z naszą finansową pomocą – ocenia Urszula Murawska. – Ponadto zyskaliśmy możliwość delegowania usług do agencji zewnętrznych w ramach programu Aktywizacja i Integracja. Mogą one teraz współpracować z UP na rzecz najtrudniejszej grupy, czyli osób najbardziej oddalonych od rynku pracy, trwale bezrobotnych. Przeprowadzamy zatem profilowanie pomocy, czyli mamy możliwość szukania najbardziej efektywnych rozwiązań dla poszczególnych osób i proponowania im usług.
Urząd Pracy m.st. Warszawy był jednym z dziewięciu, w których prowadzony był pilotaż projektu.
– Mieliśmy w tej chwili w pilotażu na Mazowszu ponad 900 osób, teraz będzie ich 1200 – mówi Murawska. – Nie było łatwo, bo to nie jest tak, że agencje są w stanie zastąpić urzędy pracy. Mamy jednak nadzieję, że mimo doświadczeń agencje będą startowały w kolejnych przetargach. To dobra forma współpracy. Uzupełniamy się doskonale.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-26: Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Maciej Rock: Przygotowania do Polsat Hit Festiwal trwają cały rok. To olbrzymie przedsięwzięcie logistyczne
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.