Newsy

Wakacyjne wyjazdy coraz droższe. Biura podróży notują jednak wzrosty w przedsprzedaży na letni sezon

2019-03-26  |  06:00

Najwięcej Polaków na wakacje wyjeżdża do Grecji, ale bardzo dynamiczny wzrost notują Turcja, Tunezja i Egipt. Te kierunki pozostaną w tym roku konkurencyjne cenowo, mimo że rynek notuje wzrost średniej ceny wyjazdu. Ok. 5-proc. podwyżki to efekt m.in. słabszej złotówki, wzrostu cen paliwa i wyższych marży touroperatorów. W 2019 roku biura podróży liczą na większe zainteresowanie egzotycznymi kierunkami. Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym możemy dostać się w tej chwili do wielu destynacji, które do tej pory nie były w zasięgu ręki – mówi Edyta Romanowska, rzecznik prasowy Rainbow Tours.

– Oferta na tegoroczne wakacje sprzedaje się bardzo dobrze. Udało nam się nie tylko utrzymać poziom z poprzedniego roku, ale odnotowujemy niewielkie wzrosty – około 5 proc. więcej klientów kupiło oferty na lato. Natomiast odnotowaliśmy już w tej chwili 10-proc. wzrost przychodów i to nas bardzo cieszy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Romanowska, rzecznik prasowy Rainbow Tours.

Z danych touroperatora z początku lutego wynika, że w przedsprzedaży oferty Lato 2019 biuro zanotowało 105,5 tys. rezerwacji. Najczęściej wybierane są kraje Morza Śródziemnego.

– Zdecydowanie prowadzi Grecja. Wśród pozostałych kierunków kolejno można wymienić Hiszpanię, Włochy, Chorwację czy Bułgarię. Natomiast największy wzrost notują Turcja, Egipt czy Tunezja. W przypadku Turcji możemy mówić o 60-proc. wzroście sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem – wskazuje Edyta Romanowska.

Grecja od lat jest ulubionym kierunkiem Polaków udających się na letnie wakacje z biurami podróży, ale notuje coraz słabsze wzrosty. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Turystyki „Zagraniczne wakacje Polaków”, w 2018 roku co trzeci Polak wyjechał właśnie do Grecji. Dużą popularnością cieszyła się też Turcja, Bułgaria i Hiszpania. Największą dynamikę wzrostu zanotowała zaś Tunezja (494 proc.), Turcja (168 proc.) i Albania (132 proc.).

– W tym roku odnotowujemy niewielkie wzrosty średniej ceny. Aktualne prognozy mówią o około 5-proc. wzroście średnich cen na wyjazdy na lato 2019. Jest to spowodowane z jednej strony przez wzrost kosztów – mowa tutaj o kosztach w hotelach, przelotach, cen paliw w samolotach, również o walutach, ale z drugiej strony również wzrosła marża – mówi rzecznik prasowy Rainbow Tours.

Dane PIT wskazują, że w ubiegłym roku średnia ceny imprezy nieznacznie przekraczała 2,1 tys. zł (o 180 zł mniej niż w 2017 roku), zaś rezerwacji – 5,7 tys. zł (spadek o 253 zł rdr.). W dużej mierze spadki były wynikiem zakontraktowania przez touroperatorów ok. 300 tys. miejsc za dużo. By zrównoważyć podaż z popytem, trzeba było obniżać ceny.

– Na pewno na wysokim poziomie cenowym utrzyma się Hiszpania, Włochy i Chorwacja. Natomiast jeśli chodzi o Turcję, Egipt czy Tunezję, spodziewamy się bardzo atrakcyjnych cen – ocenia Edyta Romanowska.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też egzotyczne kierunki. Klienci wybierają je nie tylko podczas polskiej jesieni i zimy, lecz także w wakacje.

– Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym możemy dostać się w bardzo wiele destynacji, których do tej pory nie było w zasięgu ręki. Ceny też stają się coraz bardziej przystępne – mówi Edyta Romanowska.

Czytaj także

Prawo

Od lipca duże firmy dołączą do pracowniczych planów kapitałowych. Ponad 400 przedsiębiorców wybrało inne rozwiązanie

1 lipca przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 250 pracowników zostaną automatycznie włączone do pracowniczych planów kapitałowych (PPK). Na alternatywną wersję, czyli wdrożenie pracowniczego programu emerytalnego (PPE), zdecydowało się dotąd 411 firm. Wśród nich są m.in. spółki Grupy VELUX, które zatrudniają łącznie ponad 1,8 tys. osób. Firma podkreśla, że PPE to rozwiązanie korzystniejsze dla samych pracowników, bo w całości finansowane przez pracodawcę. Od momentu uruchomienia programu w spółkach grupy dołączyło do nich już 75 proc. zatrudnionych.

Finanse

Małym i średnim firmom trudno pozyskać pieniądze na rozwój. Coraz częściej finansują go dzięki emisji obligacji skierowanej do konkretnych inwestorów

Małe i średnie firmy mają często problem z dostępem do finansowania zewnętrznego, ponieważ banki wolą mniej ryzykowne inwestycje, giełda preferuje większe podmioty, a rynek obligacji korporacyjnych wciąż odczuwa skutki afery GetBacku. Alternatywą może być emisja obligacji skierowana do konkretnych inwestorów.

Farmacja

Wcześnie wykryty rak piersi może być uleczalny. W Polsce brakuje jednak dostępu do nowoczesnej terapii i wiedzy na temat tej choroby

Zastosowanie terapii celowanej z wykorzystaniem podwójnej blokady na wczesnym etapie rozwoju HER2-dodatniego raka piersi może doprowadzić do całkowitego wyleczenia. W Polsce refundacji podlega jednak tylko jeden z dwóch wykorzystywanych w tej terapii leków. Eksperci podkreślają, że problemem jest także to, że kobiety, które słyszą diagnozę „wczesny rak piersi”, są pozostawione same sobie, bez dostępu do informacji i wsparcia w pierwszym, bardzo trudnym etapie leczenia. Tego typu wsparcie chcą zaoferować twórcy kampanii „Wylecz raka piersi HER2+”.

Handel

Polska w krótkim terminie nie powinna negatywnie odczuć wznowienia wojny handlowej między USA a Chinami. Sytuacja może nawet sprzyjać rodzimemu eksportowi

Po półrocznym zawieszeniu w maju wybuchła kolejna odsłona bitwy na cła między Stanami Zjednoczonymi a Chinami – prezydent Donald Trump podniósł stawki dla chińskich towarów o wartości 200 mld dol. i zagroził wprowadzeniem kolejnych opłat. Na cenzurowanym znalazł się chiński koncern Huawei, z którym na skutek dekretu Trumpa amerykańscy potentaci zrywają współpracę. Choć Polska znajduje się na peryferiach tego konfliktu, może on skutkować m.in. osłabieniem złotego, co jest korzystne dla eksporterów.