Newsy

Wakacyjne wyjazdy coraz droższe. Biura podróży notują jednak wzrosty w przedsprzedaży na letni sezon

2019-03-26  |  06:00

Najwięcej Polaków na wakacje wyjeżdża do Grecji, ale bardzo dynamiczny wzrost notują Turcja, Tunezja i Egipt. Te kierunki pozostaną w tym roku konkurencyjne cenowo, mimo że rynek notuje wzrost średniej ceny wyjazdu. Ok. 5-proc. podwyżki to efekt m.in. słabszej złotówki, wzrostu cen paliwa i wyższych marży touroperatorów. W 2019 roku biura podróży liczą na większe zainteresowanie egzotycznymi kierunkami. Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym możemy dostać się w tej chwili do wielu destynacji, które do tej pory nie były w zasięgu ręki – mówi Edyta Romanowska, rzecznik prasowy Rainbow Tours.

– Oferta na tegoroczne wakacje sprzedaje się bardzo dobrze. Udało nam się nie tylko utrzymać poziom z poprzedniego roku, ale odnotowujemy niewielkie wzrosty – około 5 proc. więcej klientów kupiło oferty na lato. Natomiast odnotowaliśmy już w tej chwili 10-proc. wzrost przychodów i to nas bardzo cieszy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Romanowska, rzecznik prasowy Rainbow Tours.

Z danych touroperatora z początku lutego wynika, że w przedsprzedaży oferty Lato 2019 biuro zanotowało 105,5 tys. rezerwacji. Najczęściej wybierane są kraje Morza Śródziemnego.

– Zdecydowanie prowadzi Grecja. Wśród pozostałych kierunków kolejno można wymienić Hiszpanię, Włochy, Chorwację czy Bułgarię. Natomiast największy wzrost notują Turcja, Egipt czy Tunezja. W przypadku Turcji możemy mówić o 60-proc. wzroście sprzedaży w porównaniu z poprzednim rokiem – wskazuje Edyta Romanowska.

Grecja od lat jest ulubionym kierunkiem Polaków udających się na letnie wakacje z biurami podróży, ale notuje coraz słabsze wzrosty. Jak wynika z raportu Polskiej Izby Turystyki „Zagraniczne wakacje Polaków”, w 2018 roku co trzeci Polak wyjechał właśnie do Grecji. Dużą popularnością cieszyła się też Turcja, Bułgaria i Hiszpania. Największą dynamikę wzrostu zanotowała zaś Tunezja (494 proc.), Turcja (168 proc.) i Albania (132 proc.).

– W tym roku odnotowujemy niewielkie wzrosty średniej ceny. Aktualne prognozy mówią o około 5-proc. wzroście średnich cen na wyjazdy na lato 2019. Jest to spowodowane z jednej strony przez wzrost kosztów – mowa tutaj o kosztach w hotelach, przelotach, cen paliw w samolotach, również o walutach, ale z drugiej strony również wzrosła marża – mówi rzecznik prasowy Rainbow Tours.

Dane PIT wskazują, że w ubiegłym roku średnia ceny imprezy nieznacznie przekraczała 2,1 tys. zł (o 180 zł mniej niż w 2017 roku), zaś rezerwacji – 5,7 tys. zł (spadek o 253 zł rdr.). W dużej mierze spadki były wynikiem zakontraktowania przez touroperatorów ok. 300 tys. miejsc za dużo. By zrównoważyć podaż z popytem, trzeba było obniżać ceny.

– Na pewno na wysokim poziomie cenowym utrzyma się Hiszpania, Włochy i Chorwacja. Natomiast jeśli chodzi o Turcję, Egipt czy Tunezję, spodziewamy się bardzo atrakcyjnych cen – ocenia Edyta Romanowska.

Coraz większym zainteresowaniem cieszą się też egzotyczne kierunki. Klienci wybierają je nie tylko podczas polskiej jesieni i zimy, lecz także w wakacje.

– Dzięki bezpośrednim połączeniom lotniczym możemy dostać się w bardzo wiele destynacji, których do tej pory nie było w zasięgu ręki. Ceny też stają się coraz bardziej przystępne – mówi Edyta Romanowska.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Duży wzrost aktywności cyberprzestępców w czasie pandemii. Coraz częściej podszywają się pod zaufane firmy i instytucje

Cyberprzestępcy bardzo szybko zaczęli wykorzystywać do wyłudzeń tematykę związaną z COVID-19, a w czasie pandemii skokowo wzrosła liczba ataków hakerskich i prób wyłudzenia danych. W ostatnich tygodniach oszuści za cel ataków obrali sobie zwłaszcza osoby w wieku 20–40 lat, z którymi kontaktują się kanałami elektronicznymi i telefonicznymi, wykorzystując sprawdzoną socjotechnikę wypróbowaną wcześniej na seniorach czy dane pozyskane z wycieków. Coraz częściej podszywają się pod znane, zaufane instytucje, np. banki, co przy braku czujności może zakończyć się utratą środków z konta czy zaciągnięciem kredytu na setki tysięcy złotych. Eksperci zalecają ostrożność i korzystanie z narzędzi, które pomogą chronić się przed takimi scenariuszami.

Firma

Polska wciąż jest liderem regionu w przyciąganiu firm z sektora usług dla biznesu. Po chwilowym spowolnieniu zainteresowanie naszym rynkiem przyspiesza

Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu wciąż chętnie lokują swoje inwestycje w Polsce, mimo że 2020 rok przyniósł pewne osłabienie dynamiki wzrostu. Widać już jednak ożywienie, zarówno w sferze nowych projektów, jak i w reinwestycjach. – Z punktu widzenia atrakcyjności polskich miast Warszawa przeżywa swój renesans ­­– mówi Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio. Dużym zainteresowaniem firm z sektora BPO i SSC cieszą się jednak również miasta regionalne.

Ochrona środowiska

W czasie pandemii w Polsce przybyło 200 proc. mocy w fotowoltaice. Polacy inwestują, żeby obniżyć rachunki za prąd

Rok 2020 okazał się najlepszym w historii dla polskiej fotowoltaiki. Moc zainstalowana w PV wzrosła aż o 200 proc. W czasie pandemii przyłączono w Polsce aż 2 GW nowych mocy ze źródeł fotowoltaicznych, co może wynikać z faktu, że w dobie niepewności własne źródło energii elektrycznej dla wielu Polaków okazało się rozwiązaniem zwiększającym poczucie bezpieczeństwa. Ponadto – jak wskazuje „Raport o rynku fotowoltaiki” opracowany przez OLX – praca z domu wiązała się z większym zapotrzebowaniem na komfort cieplny, lepszą jakość powietrza, a co za tym idzie z wyższymi rachunkami za prąd. Koszt wytworzenia energii z systemu fotowoltaicznego jest już od dawna niższy niż prądu ze źródeł konwencjonalnych. Dlatego zainteresowanie inwestycją w panele rośnie dynamicznie z miesiąca na miesiąc.

Transport

Biwakowanie podbija polski rynek turystyczny. Rejestracje kamperów i przyczep kempingowych wystrzeliły w górę

Statystyki PZPM za I kwartał tego roku pokazują duże wzrosty rejestracji nowych oraz używanych, sprowadzanych z zagranicy kamperów i przyczep kempingowych. Ich liczba wystrzeliła w ubiegłym roku dzięki pandemii, która z jednej strony zamroziła ruch turystyczny na duże odległości, a z drugiej wywołała u Polaków niechęć do odwiedzania dużych obiektów hotelowych. W efekcie zyskał karawaning, który jest w fazie boomu, a rynkowi eksperci prognozują, że ten trend nieprędko się skończy. W prężnie rosnący rynek mogą jednak uderzyć zmiany podatkowe, które przyszykował rząd.