Newsy

Warszawa stawia na rozwój rynków hotelowego i konferencyjnego. Chce zbudować nowe centrum kongresowe

2019-01-29  |  06:10

Warszawska Organizacja Turystyczna i Biuro Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miasta pracują nad strategicznymi dokumentami określającymi kierunki rozwoju stolicy. Wśród priorytetów są sektory centrów usług biznesowych, technologii IT czy moda i design. To też pociąga za sobą dynamiczny rozwój rynku powierzchni biurowych i konferencyjnych. Miasto zamierza też lobbować na rzecz powstania nowego centrum kongresowego.

Warszawska Organizacja Turystyczna i jej dział Warsaw Convention Bureau, który zajmuje się pozyskiwaniem międzynarodowych kongresów i wydarzeń, współpracuje blisko z Urzędem Miasta, szczególnie z Biurem Rozwoju Gospodarczego i wspólnie z tym biurem pracujemy na kilku dokumentach strategicznych, które określają, które kierunki gospodarki będą się szczególnie silnie rozwijać i na które miasto będzie stawiało – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mateusz Czerwiński, wiceprezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej. – To są m.in. business shared services, nowoczesne informatyczne technologie, ale też, co ciekawe, branża fashion i design.

Zapewnia, że Warszawska Organizacja Turystyczna dba o ciągły transfer wiedzy z danej dziedziny, organizując w Warszawie kongresy, które są platformą do wymiany cennych doświadczeń. To pozwala miastu nie tylko stawać się bardziej innowacyjnym, lecz również napędza rozwój branży turystycznej, głównie w segmencie biznesowym, oraz rynku konferencyjnego.

– Jedną z kluczowych branż jest branża deweloperska. Jesteśmy w rankingach w pierwszej trójce miast, które mają największą podaż rozwijającej się przestrzeni biurowej. Co ciekawe, w tym momencie Warszawa ma w tzw. pipeline, czyli w budowie około 1 mln mkw. powierzchni biurowej i tylko 14 procent z tej powierzchni jest jeszcze niewynajęta, co jest niezwykle ważne – podkreśla Mateusz Czerwiński.

Jak wynika z raportu CBRE „Q4 2018 Market View. Warszawski rynek biurowy”, w centrum Warszawy wskaźnik niewynajętych powierzchni spadł do poziomu najniższego od dekady. Od kilku kwartałów popyt na biura w tej części miasta jest znacznie wyższy niż podaż – w całym 2018 roku oddano do użytku 122 tys. mkw. powierzchni, podczas gdy zainteresowanie szacowane było na ok. 400 tys. mkw. Powrót do równowagi – w opinii ekspertów CBRE – możliwy będzie w przyszłym roku, kiedy do użytku zostanie oddanych kilka znaczących inwestycji w centrum.

Widać to też na rynku hotelowym. W latach 2018–2019 przyrost liczby pokoi hotelowych to będzie około 4 tys. – informuje przedstawiciel Warszawskiej Organizacji Turystycznej. – To jest spójne, ponieważ warszawskie hotele w dużej części utrzymują się z ruchu korporacyjnego, konferencji i kongresów. Mamy coraz więcej powierzchni biurowej, czyli coraz więcej firm, z których każda organizuje wydarzenia i konferencje. W związku z tym rozwija się też sukcesywnie rynek hotelowy i cały rynek konferencyjny. To właśnie jest jedna z branż, na które mocno stawia Biuro Rozwoju Gospodarczego.

Według danych JLL w Warszawie działa ponad 100 hoteli, w ciągu kilku kolejnych lat zaplanowano około 25 nowych otwarć. To tyle, ile powstało podczas ostatnich dziesięciu lat, co wskazuje, że rynek przyspiesza. Wiele nowych inwestycji powstanie w ścisłym centrum stolicy oraz na sąsiadującej z nim Woli. Większość miejsc hotelowych zajęta jest w tygodniu, a nie w weekendy, co wpływa też na ceny noclegów, które w soboty potrafią spaść nawet o połowę w porównaniu z dniami roboczymi.

Trend jest taki, że na pewno miasto będzie prowadziło lobbing na rzecz powstania nowego centrum kongresowego, który dalej będzie rozwijał wymienione wcześniej gałęzie gospodarki – dodaje Mateusz Czerwiński. – Warszawa wystawia się z sukcesami na dwóch największych w Europie i na świecie targach inwestycyjnych, w Cannes i w Monachium, te działania będą kontynuowane. Rozwijany jest też dosyć intensywnie obszar Pragi, czyli prawobrzeżnej Warszawy, która przez lata była trochę zapomniana. Teraz prowadzony jest projekt rewitalizacji, w ramach którego m.in. aspekt turystyczny też jest mocno wdrażany i tym się zajmuje WOT.

W I połowie 2018 roku według GUS w Polsce udzielono noclegów 7,7 mln turystów zagranicznych, z których 1,43 mln miało miejsce w województwie mazowieckim. To niemal 18,5 proc. wszystkich noclegów zagranicznych gości w Polsce – więcej odnotowano tylko w Małopolsce oraz w Zachodniopomorskiem. Biorąc pod uwagę wszystkie noclegi, z gośćmi krajowymi włącznie, odsetek spada do 11,5 proc., co wskazuje na wagę wizyt cudzoziemców w stolicy. Natomiast wśród powiatów i miast na prawach powiatu Warszawa pod względem udzielonych noclegów zajęła 1. miejsce z liczbą niemal 3 mln.

Oprócz tego jest cała masa projektów typowo naukowych, w których miasto współpracuje z lokalnymi uczelniami, stowarzyszeniami, start-upami. One mają rozwijać nas jako bardzo innowacyjną gospodarkę, czy jeżeli chodzi o cybersecurity, techniki informacyjne, ale też np. zrównoważoną żywność, bo to jest taki obszar bardzo ważny dla Mazowsza – podkreśla wiceprezes WOT.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Farmacja

Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie. Resort zdrowia chce edukować Polaków i wzmacniać ich zaufanie do lekarzy

Już ponad 30 tys. rodziców odmówiło poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Zdaniem resortu zdrowia to jedna z przyczyn wzrostu zachorowań na odrę, jaki miał miejsce w 2016 i 2018 roku. Rząd obawia się powrotu innych chorób, takich jak błonica i tężec, stąd nacisk na kampanie edukacyjne. Prowadzi je m.in. Główna Inspekcja Sanitarna, a ich celem jest przekonanie Polaków, że szczepienia nie powodują negatywnych skutków ubocznych, mogą natomiast ratować życie i zdrowie

Prawo

Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

Handel

Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

 

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.