Newsy

Warszawska giełda ma nową strategię. Dziś ogłosi plan działań do 2020 roku

2014-01-16  |  06:30

Dzisiaj warszawska Giełda Papierów Wartościowych ogłosi strategię na lata 2014-2020. Końcówka ubiegłego roku stała pod znakiem planowania reformy OFE, która zmusiła większość funduszy do wyprzedawania akcji. Drugim ważnym wydarzeniem był debiut pierwszej chińskiej spółki na warszawskim parkiecie. Wydarzenia te będą mieć swoje konsekwencje także w tym roku.

Rząd w ubiegłym roku ogłosił reformę OFE, która wbrew oficjalnym zamierzeniom ma znaczny i negatywny wpływ na giełdę. Fundusze mają przekazać do ZUS-u 51,5 proc. zgromadzonych oszczędności. Choć w założeniach wszystkie te środki miały pochodzić z obligacji, to większość funduszy będzie musiała sprzedać także część akcji, by spełnić ten wymóg. Według ekspertów tylko do początku przyszłego roku fundusze będą musiały sprzedać akcje o wartości ok. miliarda złotych. Dopiero w sierpniu okaże się, ilu ubezpieczonych zdecydowało się na pozostawienie części swoich składek w OFE i jaki może być ostateczny wpływ zmian w systemie emerytalnym na warszawski parkiet.

Z kolei wydarzeniem, które wzmocniło GPW, był październikowy debiut chińskiej spółki Peixin International Group N.V., zajmującej się produkcją maszyn i linii do produkcji towarów higienicznych. Cena akcji szybko wzrosła i w tym roku prawdopodobnie będą miały miejsce nowe debiuty spółek z Państwa Środka.

Zainteresowanie wzbudza też kwestia możliwości połączenia GPW z wiedeńską grupą giełd.

 – Trudno odpowiedzieć jednoznacznie, czy połączenie z grupą wiedeńską, złożoną z czterech giełd, będzie dla nas opłacalne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wiesław Rozłucki, prezes Rady Giełdy. – Na razie nie mamy na ten temat ani pozytywnej, ani negatywnej odpowiedzi.

Do CEE Stock Exchange Group (CEESEG) należą giełdy w Wiedniu, Budapeszcie, Lublanie i Pradze. Rozłucki zwraca uwagę, że warszawska GPW jest większa i bardziej dynamiczna od czterech parkietów razem wziętych.

 – Jeśli to połączenie dojdzie do skutku, to giełda się powiększy, natomiast nie wiadomo, czy uda się efektywnie połączyć wszystkie pięć rynków – zastanawia się Rozłucki. – Jak na razie Wiedniowi się to nie udało. Jest pytanie, czy uda się Warszawie. Wydaje mi się, że mamy większe szanse, ale pewności nie mam. Na razie nie są prowadzone jeszcze konkretne rozmowy w sprawie fuzji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.