Newsy

Wciąż niskie nakłady państwa na opiekę zdrowotną. Polska daleko w tyle za najbardziej rozwiniętymi gospodarkami

2016-05-30  |  06:50

Nakłady na opiekę zdrowotną w innych krajach są uważane za inwestycję, podczas gdy w Polsce wciąż są traktowane jako koszt – podkreśla dyrektor MSD Polska Erik Plas. To zaś ma duże znaczenie zarówno dla społeczeństwa, jak i dla gospodarki. Od 2010 roku na ten cel przeznacza się u nas nieco powyżej 4 proc. PKB przy średniej dla krajów OECD powyżej 6 proc. To plus niekorzystne zmiany demograficzne na rynku pracy może w przyszłości wpłynąć na pogorszenie konkurencyjności polskiej gospodarki.

– Polska nie jest postrzegana jako kraj, który dużo inwestuje w opiekę zdrowotną. W wielu innych krajach nakłady na opiekę zdrowotną są traktowane jako inwestycja, a w Polsce wciąż jako koszt. To ma ogromny wpływ na otoczenie, w jakim działają firmy farmaceutyczne w naszym kraju – mówi w rozmowie z agencją Newseria Biznes Erik Plas, dyrektor zarządzający MSD w Polsce. – Mam szczerą nadzieję, i taki komunikat odbieramy od obecnego rządu, że nakłady na opiekę zdrowotną będą rosły. To także ułatwi dostęp do najnowszych osiągnięć w dziedzinie medycyny. Jest to w interesie zarówno pacjentów, jak i państwa, bo przyczyni się do długoterminowej pomyślności ekonomicznej polskiego społeczeństwa.

Lepsze warunki prowadzenia działalności przez firmy farmaceutyczne w naszym kraju są istotne nie tylko dla rozwoju gospodarczego, lecz także gwarantują pacjentom szerszy dostęp do innowacyjnych leków. Dla MSD w Europie Polska jest dziś jednym z kluczowych rynków. Tu powstało jedyne w Europie Centrum Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych MSD, w które firma zamierza dalej inwestować.

Polska to ważny obszar w działaniach MSD w Europie. Jesteśmy jedynym krajem, który ma Centrum Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych prowadzonych przez naszą firmę, co wyróżnia nas na tle reszty Europy. Dodatkowo w badaniach klinicznych MSD na terenie Polski bierze udział siedem procent pacjentów z obszaru Unii Europejskiej. W związku z tym Polska jest dla MSD jednym z najważniejszych krajów w zakresie badań klinicznych – podkreśla Erik Plas.

MSD prowadzi obecnie w Polsce ponad 40 badań klinicznych i współpracuje z 200 ośrodkami badawczymi. Duża skala działalności i osiągnięcia sprawiły, że właśnie w naszym kraju 5 lat temu otwarto pierwsze i jedyne w Europie Centrum Zarządzania Danymi z Badań Klinicznych MSD. Jak przypomina Plas, początkowo zatrudnienie miało w nim znaleźć ok. stu osób.

Obecnie mamy 170 pracowników i chcemy zwiększyć ich liczbę do ponad 200. Zrealizowaliśmy nasze podstawowe założenia i widzimy znakomite perspektywy do dalszego inwestowania w to centrum w Polsce – ocenia Erik Plas.

Rynek badań klinicznych w Polsce, jak wynika z raportu PwC przygotowanego dla Infarmy, GCP i Polcro, w 2014 roku był wart 950 mln zł. W stosunku do 2009 roku to wzrost o 15 proc. Jednocześnie o 10 proc. spadła liczba prowadzonych w kraju badań klinicznych (w 2014 roku było ich 396). Oznacza to zmniejszenie liczby pacjentów, którzy dzięki tym badaniom uzyskali dostęp do najbardziej innowacyjnych leków. Eksperci PwC oceniają jednak, że Polska ma duży potencjał w tym zakresie. Wskaźnik liczby prowadzonych badań na milion mieszkańców wyniósł 10,4, podczas gdy w innych krajach regionu, np. w Czechach czy na Węgrzech, był ponaddwukrotnie wyższy.

Rocznie MSD inwestuje w badania kliniczne w Polsce 30–50 mln zł. Wkrótce kwota może być jeszcze większa, ponieważ firma rozpoczyna badania wykorzystujące immunoterapię w onkologii.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.