Mówi: | Jarosław Buss |
Funkcja: | organizator Whisky Live Warsaw 2016 |
Whisky coraz bardziej popularna wśród kobiet. Trunek ma także szerokie zastosowanie w kuchni
Wbrew stereotypom whisky jest nie tylko alkoholem dla mężczyzn. Już co czwarta Polka chętnie sięga po butelkę tego trunku zarówno podczas spotkań towarzyskich, biznesowych, jak i w trakcie przyrządzania posiłków w kuchni. Alkohol ten może być wykorzystywany zarówno jako marynata, jak i do wyrobu lodów, zimnych i gorących sosów oraz pieczenia i gotowania.
– Dotychczas wszystkim się wydawało, że whisky to trunek typowo męski, prawdopodobnie ze względu na moc zawartego w niej alkoholu – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jarosław Buss z firmy Tudor House LTD, importera i dystrybutora alkoholi segmentu premium w Polsce, a także organizatora festiwalu Whisky Live Warsaw. – Okazuje się jednak, że ostatnimi czasy po trunek ten coraz częściej sięgają kobiety. Rośnie na przykład popularność tzw. foodpairing, w ramach którego whisky łączona jest z innymi potrawami, doskonale sprawdza się podczas gotowania i pieczenia.
Według organizacji International Wine & Spirit Research (IWSR) Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków konsumpcji whisky. W pierwszej połowie ubiegłego roku zanotowała najwyższy wśród państw objętych rankingiem wzrost importu szkockiej zarówno pod względem wartościowym, jaki i ilościowym.
Z rocznego raportu IWSR wynika, że import tego alkoholu do Polski wzrósł w pierwszej połowie 2015 roku wartościowo o ponad 45 proc., a o przeszło 60 proc. pod względem wolumenów.
Scotch Whisky Association podaje zaś, że wartość importu szkockiej whisky do kraju wyniosła 20,5 miliona funtów i była o 45,2 proc. wyższa niż w tym samym okresie poprzedniego roku (14,1 mln funtów). Liczony w butelkach o pojemności 70 cl eksport do Polski wzrósł natomiast o 60,4 proc., z 5,5 mln do 8,9 mln, zapewniając szesnaste miejsce w rankingu. Według ostatnich badań firmy analitycznej Nielsen obecnie na Wyspach Brytyjskich co trzecia butelka tego trunku kupowana jest przez kobiety. W Polsce odsetek ten jest niższy, ale i tak stosunkowo wysoki, bo co czwarta Polka sięga po butelkę whisky.
– Nie jest to już tylko trunek dla mężczyzn – tłumaczy Jarosław Buss. – Myślę, że dzieje się tak z kilku powodów. Kobiety, po pierwsze, odkryły, tak jak wcześniej mężczyźni, potężne bogactwo aromatów i smaków, które ten alkohol oferuje. Po drugie jest to trunek typowo demokratyczny, służący każdej płci i wszędzie. Po trzecie, wreszcie się okazało, że kobiety chcą dorównać mężczyznom, zmienić stereotyp postrzegania ich jako słabej płci i pragną być postrzegane jako równorzędny partner zarówno towarzyski, jak i biznesowy.
Istotną rolę w tym procesie, jak przypuszcza Jarosław Buss, pełni także coraz większe bogactwo możliwych zastosowań tego trunku w kuchni chociażby do sosów zimnych, tym bardziej gorących, które przy odpowiedniej temperaturze uwydatniają smak i aromat. Whisky ma także szerokie zastosowanie w przygotowaniu deserów.
– W foodpairingu możliwości są przeogromne – potwierdza Jarosław Buss. – Podstawowym zastosowaniem whisky w kuchni jest jednak marynata. Na bazie whisky można przygotowywać podkład pod wiele różnych dań: bardzo dobrze sprawdza się podczas przygotowywania mięsa, stosowana jest do ryb, zastosować ją można do marynowania owoców morza oraz przyrządzając wszelkiego rodzaju słodkości.
Ekskluzywna sesja foodpairing przy współudziale szefa kuchni Jarosława Walczyka oraz możliwość degustacji produktów łączonych z whisky m.in. czekolady, suszonego mięsa, a nawet lodów mają być jedną z atrakcji tegorocznej edycji Whisky Live Warsaw, która odbędzie się 14–15 października tego roku w Hotelu Courtyard by Marriott Warsaw Airport. Organizatorzy imprezy otwierają się także na kobiety.
– Będzie około 50 stoisk, na których będziemy gościć producentów z całego świata, nawet z tak egzotycznych krajów, jak Japonia, Tajwan, Indie, Australia czy mikrodestylarnie ze Stanów Zjednoczonych. Pojawi się także tzw. przystanek smaków, który będzie miejscem łączenia whisky z różnymi gatunkami ciasta, lodami w ośmiu smakach, czekoladą czy kawą – zachęca Jarosław Buss. Będą specjalne zamknięte, ograniczone mniej więcej do 25 osób, tzw. sesje Master Class, na których goście będą mogli spróbować unikatowych, limitowanych, często kolekcjonerskich edycji whisky.
W roli wystawców swój udział zapowiedzieli także m.in. producenci czekolad, cygar oraz suszonego mięsa. Obok nich pojawią się zarówno światowi producenci alkoholi z segmentu premium, jak i unikalne destylarnie z wszystkich kontynentów (w tym craft distilleries ze Stanów Zjednoczonych).
Jedną ze stałych atrakcji festiwalu są zamknięte sesje, tzw. Master Class, na których w małych grupach (nie więcej niż 25 osób) odbywa się degustacja unikatowych, limitowanych, niszowych edycji whisky prowadzona przez przedstawicieli destylarni. W tym roku przewidzianych jest kilka bloków tematycznych, m.in. sesja Master Class Glenfarclas – podróż przez dekady, podczas której zaprezentowane zostaną whisky z lat 60., 70., 80. oraz 90., a spotkanie poprowadzi George Grant, właściciel destylarni, przedstawiciel szóstego już pokolenia rodziny.
Obecność na festiwalu zapowiedział Ian Chang, master blender wschodzącej azjatyckiej gwiazdy whisky, czyli tajwańskiego Kavalana. W Warszawie pojawią się również Jan Beckers (ambasador marki Douglas Laing, uznanego na świecie niezależnego bottlera założonego w 1948 roku) oraz George S. Grant (w szóstym pokoleniu, począwszy od roku 1865, właściciel legendarnej szkockiej destylarni Glenfarclas ze szkockiego Speyside). Listę gości specjalnych zamykają Steven Sweeney, przewodniczący polskiego oddziału Scotch Malt Whisky Society oraz Ingvar Ronde, wydawca klasycznej Malt Whisky Yearbook.
Tegoroczną edycję festiwalu uświetni także konkurs barmański Diageo World Class, organizowany nieprzerwanie od 2009 roku w najlepszych lokalach całego świata.
Czytaj także
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-07-10: Nowy raport KE wskazuje pewną poprawę w zakresie praworządności w Unii. Parlament chce silniejszych instrumentów do jej ochrony
- 2025-06-23: E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
- 2025-06-13: Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.