Newsy

Wiceminister pracy: Czasy przebierania w pracownikach się skończyły. Teraz firmy walczą o nich dodatkowymi benefitami

2018-10-29  |  06:30
Mówi:Bartosz Marczuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Grzegorz Haftarczyk, członek zarządu Benefit Systems

Marek Cywiński, dyrektor zarządzający, Kapsch Telematic Services

Funkcja:Aleksander Skołożyński, dyrektor ds. finansowych, EmiTel SA 

Najniższe od 28 lat bezrobocie w połączeniu ze wzrostem gospodarczym powoduje konkurencję między pracodawcami i presję zarówno na podnoszenie płac, jak i oferowanie pozapłacowych benefitów. Firmy dość powszechnie zapewniają pracownikom karty MultiSport, dodatkowe ubezpieczenia, opiekę zdrowotną i możliwość uczestniczenia w szkoleniach. Coraz więcej firm umożliwia też udział w wolontariacie pracowniczym albo inicjuje programy sportowe. Przykłady najlepszych propracowniczych inicjatyw wyłoniła rozstrzygnięta w tym tygodniu VIII edycja konkursu „Pracodawca Godny Zaufania”.

– Czasy, w których pracodawca mógł przebierać w pracownikach, już się skończyły. Jako pracownicy się z tego cieszymy, natomiast dla pracodawców rodzi to większe wyzwania. Oprócz podstawowych standardów pracodawcy muszą wychodzić z dodatkową ofertą, dodatkowymi benefitami i łączyć pracowników, tworzyć poczucie, że pracują w fajnej, dobrze zarządzanej, ale też przyjaznej firmie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartosz Marczuk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Z ostatniego „Barometru Rynku Pracy”, przygotowanego przez instytut Kantar Millward Brown na zlecenie Work Service, wynika, że problemy z brakiem specjalistów deklaruje już 49,7 proc. polskich firm, a 16,4 proc. pracodawców nie podejmuje nowych inwestycji z powodu deficytów kadrowych. Utrzymujące się od miesięcy rekordowo niskie bezrobocie, które we wrześniu wyniosło 5,7 proc., w połączeniu ze wzrostem gospodarczym i rosnącym zapotrzebowaniem na wykwalifikowane kadry powodują konkurencję między pracodawcami, presję na podnoszenie wynagrodzeń oraz większe skupienie na obszarze employer brandingu i oferowanie pracownikom pozapłacowych benefitów.

Z jednej strony pomaga to firmom przyciągać nowych kandydatów i pozycjonować się jako atrakcyjny pracodawca. To istotne o tyle, że na rynek pracy wkroczyło już pokolenie milenialsów i generacji Z, które – jak wynika z raportu Deloitte „Liderzy Przyszłości” – od pracodawców oczekują przede wszystkim wyzwań i umożliwienia im rozwoju zawodowego. Pozapłacowe benefity, możliwość ciągłego rozwoju oraz wartości, które reprezentuje firma, stają się w ich przypadku równie ważne, co wysokość pensji.

Z drugiej strony – pozapłacowe dodatki i dbałość o pracowników po prostu się firmom opłaca, bo zwiększa ich wydajność i zaangażowanie. W raporcie „Cała Polska tworzy idealne miejsca pracy” firma doradcza PwC przytacza dane, z których wynika, że zadowoleni pracownicy są o 43 proc. bardziej produktywni, o 86 proc. bardziej kreatywni, o 36 proc. rzadziej korzystają ze zwolnienia chorobowego.

W obszarze employer brandingu i benefitów pozapłacowych co chwilę pojawiają się nowe rozwiązania. Służbowy samochód, telefon czy elastyczne godziny pracy są już standardem. Firmy dość powszechnie zapewniają też pracownikom karty MultiSport, dodatkowe ubezpieczenia czy opiekę zdrowotną oraz możliwość uczestniczenia w szkoleniach podnoszących kwalifikacje. Dla pracowników istotne stają się także wartości i społeczne zaangażowanie firm, stąd coraz więcej firm umożliwia im udział w wolontariacie pracowniczym, akcjach charytatywnych. Rosnącą popularnością cieszą się też programy sportowe i drużyny, które działają w ramach firmy. Pracownicy wspólnie uprawiają sport i nawiązują relacje, co przekłada się nie tylko na ich zdrowie i wydajność, lecz także poprawia współpracę.

– Udowodniono naukowo, że osoby, które są aktywne fizycznie każdego dnia oraz decydują się na dodatkowe zajęcia sportowe, mają średnio o 5 dni absencji rocznie mniej niż ich nieaktywni współpracownicy – podkreśla Grzegorz Haftarczyk, członek zarządu Benefit Systems.

– Aktywnie zachęcamy naszych pracowników do uprawiania sportu, dzięki czemu są o wiele bardziej pozytywnie nastawieni do życia i do pracy, notujemy również mniej absencji. Widzimy też, że współpraca jest o wiele lepsza, ponieważ nasi pracownicy są zachęcani do pracy grupowej. Są to nie tylko gry zespołowe, lecz także wspólne wyjazdy na biegi czy wyścigi kolarskie. Podczas takich aktywności nawiązują się i pogłębiają przyjaźnie między osobami z różnych wydziałów – dodaje Aleksander Skołożyński, dyrektor finansowy spółki Emitel SA.

W tym tygodniu została rozstrzygnięta VIII edycja konkursu „Pracodawca Godny Zaufania”, której organizatorami są Krajowa Izba Gospodarcza i Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”. W konkursie nagradzane są firmy i instytucje, które w zakresie polityki pracowniczej sięgają po ciekawe i skuteczne rozwiązania, uwzględniając rozwój zawodowy pracowników i ochronę ich praw. Celem jest przede wszystkim promowanie odpowiedzialnej polityki pracowniczej.

– Ten konkurs jest dla innych firm drogowskazem, że  jeżeli będą robić coś nie tylko dla własnego pożytku, lecz także dla swoich pracowników, to zostaną dostrzeżeni – mówi Bartosz Marczuk.

W tegorocznej edycji konkursu wręczono dziewięć nagród. W kategorii „Motywacja” wyróżnienie trafiło do Benefit Systems, spółki, która oferuje  program sportowo-rekreacyjny MultiSport, a swoim pracownikom zapewnia szeroki pakiet programów motywacyjnych m.in. z zakresu opieki zdrowotnej, aktywności fizycznej, ubezpieczeń, szkoleń oraz kursów językowych.

– Kartę MultiSport ma w Polsce ponad 900 tys. osób. Dodając rynki zagraniczne, jest ich ponad 1,1 mln. Osoby te pracują w 14 tys. firm, które są naszymi klientami. Z roku na rok rośnie zarówno liczba pracodawców gotowych wspierać pracowników w zakresie aktywnego stylu życia, jak i samych pracowników zainteresowanych dostępem do obiektów sportowo-rekreacyjnych. Zmiana ta cieszy, jednak mamy jeszcze wiele do zrobienia w zakresie aktywności fizycznej Polaków. W porównaniu z innymi krajami Europy Zachodniej czy Skandynawii w Polsce wskaźnik aktywności nadal jest relatywnie niski – mówi Grzegorz Haftarczyk, członek zarządu Benefit Systems.

W kategorii wolontariat tytuł „Pracodawcy Godnego Zaufania” trafił do Leroy Merlin Polska – za Fundację Leroy Merlin, której misją jest budowanie trwałego wkładu w rozwój społeczności lokalnych. Lux Med został nagrodzony w kategorii edukacja za możliwość rozwoju pracowników poprzez skierowane do nich programy edukacyjne, adresowane zarówno do personelu placówek, jak i do kadry menadżerskiej. Natomiast w kategorii zdrowie najlepszy okazał się Volkswagen Poznań, wyróżniony za kompleksową ofertę programów zdrowotnych dla pracowników (m.in. program zapobiegania rozwojowi chorób cywilizacyjnych oraz program wsparcia zdrowia psychicznego). Firma Kapsch Telematic Services została z kolei nagrodzona za szeroką ofertę programów stażowych skierowanych do studentów oraz międzynarodowy program wymiany pracowników.

– Współpracujemy z kilkoma uczelniami, m.in. z Akademią Ekonomiczną w Krakowie i Politechniką Śląską w Gliwicach. Te programy stażowe nie są standardowe, one są przygotowane indywidualnie dla poszczególnych studentów. Technologia, którą się zajmujemy, jest unikalna w skali światowej i nie ma nikogo innego, kto byłby w stanie przekazać studentom wiedzę z tego zakresu. Wydaje się, że to główny powód, dla którego zostaliśmy dostrzeżeni i wyróżnieni – mówi Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services.

Aleksander Skołożyński, dyrektor finansowy spółki Emitel, która została wyróżniona tytułem „Pracodawcy Godnego Zaufania” w kategorii bezpieczeństwo, podkreśla, że potwierdzeniem propracowniczej polityki firmy jest fakt, że średni staż pracy zatrudnionych w niej pracowników przekracza 20 lat.

– To zachęca nas do tego, aby jeszcze więcej rzeczy z zakresu bezpieczeństwa robić dla naszych pracowników, tak aby mogli bezpiecznie dojść do mety w swojej karierze zawodowej. Nasi pracownicy pracują w bardzo trudnych warunkach, na bardzo dużych wysokościach i ta nagroda tylko potwierdza to, że obraliśmy dobry kurs w zapewnianiu im bezpieczeństwa – mówi Aleksander Skołożyński.

W VIII edycji konkursu „Pracodawca Godny Zaufania” w kategorii samorządów najlepsza okazała się Warszawy. Nagroda została jej przyznana za działania w ramach programów stażowych i praktyk oraz na rzecz pracowników zwłaszcza w obszarach aktywizacji zawodowej osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Kapituła konkursu wyróżniła również najlepszych dziennikarzy, którym bliska jest tematyka pracownicza.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii. 

Finanse

Agencja Rozwoju Przemysłu wesprze małe i średnie firmy. Na ich finansowanie w tym roku przeznaczy 200 mln zł

Do końca tego roku Agencja Rozwoju Przemysłu przeznaczy 200 mln zł na finansowanie małych i średnich firm. Takim podmiotom trudniej jest pozyskać środki komercyjne od banków, zwłaszcza jeżeli są krótko na rynku. ARP udzieli im pożyczek m.in. na realizację innowacyjnych projektów, inwestycji, wsparcie płynności finansowej czy finansowanie zamówień. Co istotne, spółki nie ogranicza prawo bankowe czy regulacje KNF, co daje jej większą elastyczność i pozwala finansować przedsięwzięcia, które przez banki mogłyby być uznane za zbyt ryzykowne.

Ochrona środowiska

Firmy stawiają na racjonalne wykorzystywanie zasobów. W całej UE może to przynieść 600 mld euro oszczędności rocznie

Po cyfrowej transformacji firmy czeka w najbliższych latach kolejna duża zmiana. Do 2030 roku muszą się dostosować do wymogów gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ), która zakłada optymalne wykorzystanie odpadów i surowców naturalnych. Jak wynika z badań Stena Recycling, oczekują tego sami konsumenci. 65 proc. z nich jest skłonnych zrezygnować z produktów ulubionej firmy, a w zamian wybrać taką, która wdraża zasady GOZ. Gospodarka cyrkularna pomoże też firmom zmniejszyć koszty działalności – w skali UE przyniesie 600 mld euro oszczędności i stworzy 2 mln nowych miejsc pracy. Część firm zaczęła już transformację w kierunku GOZ – przykłady najlepszych zostały wyłonione w Stena Circular Economy Award. ​ 

 

Telekomunikacja

Trwa czwarta rewolucja przemysłowa łącząca pracę ludzi z pracą maszyn. Niedoskonałe prawo i problem z ochroną danych mogą jednak wstrzymać postęp technologiczny

Czwarta rewolucja przemysłowa będzie mieć przełożenie na gospodarkę, biznes i rynek pracy. Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i analizy danych pozwoli osiągnąć poziom PKB zaplanowany na lata 2035–2036 już o pięć lat wcześniej. Jednak nowe technologie oznaczają także duże wyzwania związane z legislacją oraz cyberbezpieczeństwem. Pod tym względem przełomowy był ubiegły rok, kiedy weszły w życie ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa oraz RODO – wynika z nowego raportu NASK „Cyberbezpieczeństwo A.D. 2018”.

Handel

Tylko 17 proc. polskich firm korzysta z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych. Brakuje świadomości, że mogą to być dobre narzędzia do zwiększenia sprzedaży i płynności

W ubiegłym roku polskie firmy po raz pierwszy ubezpieczyły obroty warte blisko pół biliona złotych. Łączna kwota ubezpieczonych należności wyniosła blisko 157 mld zł, czyli o 9 proc. więcej niż w 2017 roku. Mimo tych wzrostów sytuacja w tym segmencie rynku jest daleka od oczekiwań ubezpieczycieli. Kluczowe jest pozyskanie nowych klientów – przekonuje Marcin Olczak z firmy Marsh. Obecnie co piąta firma w ogóle nie ubezpiecza transakcji sprzedaży swoich wyrobów, a tylko 17 proc. korzysta z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych. Firmy nie są świadome, że te narzędzia mogą być wykorzystywane do zwiększania sprzedaży i wsparcia płynności finansowej.