Newsy

Wiecej pieniędzy na badania naukowe w Polsce – dwukrotny wzrost finansowania w ciągu 5 lat

2013-03-19  |  06:53
Mówi:Prof. Barbara Kudrycka
Funkcja:Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
  • MP4
  • W ciągu ostatnich pięciu lat środki przeznaczane w Polsce na badania naukowe wzrosły dwukrotnie. W 2007 roku z budżetu na naukę wydano 3,8 mld zł, w 2012 roku  już 6,7 mld zł. Finansowaniem badań coraz częściej interesują się też prywatne przedsiębiorstwa. W najbliższych latach chcą wydawać na badania naukowe 5 mld zł rocznie. Jeszcze kilka lat temu było to 250 mln zł. Z raportu "Nauka w Polsce", opracowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wynika też, że jednostki badawcze składają mniej wniosków o finansowanie, co oznacza większą koncentrację środków. To także konsekwencja współpracy między jednostkami badawczymi, które coraz częściej wspólnie ubiegają się o granty. 

     – Wraz ze zwiększaniem się finansowania badań zwiększa się bardzo zainteresowanie naukowców pozyskiwaniem grantów. Dzięki temu zarówno Narodowe Centrum Nauki, jak i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przyznają fundusze na coraz bardziej przemyślane i wysokiej jakości projekty naukowe – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

    Z raportu przygotowanego przez MNiSW wynika, że tylko w porównaniu z 2011 rokiem w roku ubiegłym środki pozyskane bezpośrednio na badania wzrosły z 2,2 mld zł do ponad 4 mld zł. Liczba wniosków o dofinansowanie składanych przez  ośrodki badawcze jednak spada.

    Polska nie może się też poszczycić wysoką efektywnością w pozyskiwaniu środków europejskich na badania. Zaledwie 1,5 proc. wniosków do  Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych uzyskuje dofinansowanie. Średnia unijna to ponad 14 proc. Resort odpiera jednak zarzuty o nieskuteczność polskich naukowców.

     – Ja bym raczej powiedziała, że zmniejszany coraz bardziej wskaźnik sukcesu udowadnia, że coraz wyższe wymagania stawiane są projektom naukowym. Ale też z drugiej strony są jednostki w Polsce, które mają bardzo wysoką skuteczność naukową, np. Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej, Instytut Nenckiego, Wydział Historyczny Uniwersytetu Warszawskiego i są takie, które mają bardzo wysoką aktywność, czyli dużo wniosków składają, a niewiele otrzymują grantów, czyli muszą jeszcze popracować nad merytoryczną stroną tych projektów  – mówi prof. Kudrycka.

    Do wyścigu po granty rzadziej od uczelni i ośrodków państwowych stają uczelnie niepubliczne. W pozyskiwaniu środków najbardziej skuteczne są duże ośrodki akademickie.

     – Zarówno z punktu widzenia jakości kadry naukowej, ale także liczby kadry naukowej i liczby uzyskiwanych grantów, dominuje województwo mazowieckie i Warszawa, tutaj mamy najwięcej uczelni wyższych, ale także instytutów naukowych i badawczych. Potem jest województwo małopolskie, wielkopolskie, goni je śląskie – wylicza minister nauki i szkolnictwa wyższego.

    Liderami w ubieganiu się o granty i ich pozyskiwaniu są naukowcy z obszaru nauk technicznych. W 2012 r. pozyskali finansowanie na kwotę 5,7 mld zł. W 2011 roku było to 2,5 mld zł. Średnia kwota dofinansowania wyniosła 2 mln zł. Uczelnie i ośrodki badawcze cały czas czekają na nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tak, by firmy mogły oddawać część podatku na finansowanie nauki. W krajach rozwiniętych 70 proc. badań finansują przedsiębiorstwa, z budżetu pochodzi zaledwie 30 proc. środków. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.