Newsy

Wymiana handlowa między Polską a Indiami rośnie średnio o 25 proc. rocznie. Polscy inwestorzy i eksporterzy widzą na indyjskim rynku nieograniczony potencjał

2017-10-04  |  06:50

Rolnictwo, przemysł wydobywczy, lecz także filmowy to jedne z najbardziej perspektywicznych branż, w których może rozwijać się współpraca polsko-indyjska. W ubiegłym roku wartość wymiany handlowej między obydwoma krajami zanotowała 25-proc. wzrost i osiągnęła poziom 2,7 mld dolarów. Polscy inwestorzy i eksporterzy postrzegają Indie jako jeden ze strategicznych rynków w Azji, obok Chin i Singapuru. Natomiast dla indyjskich eksporterów Polska jest bramą do rynków Unii Europejskiej. Dlatego w najbliższych latach współpraca gospodarcza obu krajów powinna intensywnie kwitnąć.

– Stosunki między Polską a Indiami są bardzo dobre, dwustronna współpraca powinna być coraz bliższa. Chcemy zidentyfikować perspektywiczne sektory i zachęcić inwestorów, żeby się w nie angażowali. Spodziewam się, że w ciągu najbliższych 2–3 lat wartość inwestycji wzrośnie do 6 mld dolarów – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes dr Pradeep Kumar z Indo-European Education Foundation.

Indie to 7. gospodarka świata, która rośnie średnio o 7 proc. rocznie. To również bardzo duży rynek zbytu, z ogromną bazą konsumentów liczącą 1,3 mld ludzi. Dzięki temu jest bardzo atrakcyjny dla inwestorów z Polski. Sprzyja im też otwarte podejście indyjskiego rządu oraz korzystny kurs walutowy (1 zł kosztuje obecnie około 17 rupii).

– Indyjski rząd jest bardzo otwarty i zmienia politykę. Mamy u nas firmy z różnych części świata. Indie realizują obecnie wiele programów ukierunkowanych na rozwój różnych kompetencji: Digital India, Make in India, Clean India. To są otwarte projekty, w których może uczestniczyć indyjski przemysł. Z kolei Polska w ostatnich latach doświadczyła ogromnego rozwoju, co może zostać wykorzystane w indyjskim przemyśle. Zacieśnianie relacji dwustronnych i rozwój współpracy gospodarczej mogą być korzystne dla obu krajów – ocenia dr Pradeep Kumar.

Po Singapurze Indie są drugą lokalizacją dla polskich inwestycji bezpośrednich w Azji. Większość z nich trafia do przemysłu przetwórczego. Jednym z największych i najbardziej aktywnych inwestorów na tamtejszym rynku są toruńskie zakłady TZMO, które w Indiach mają swoją fabrykę i centra logistyczne.

– Indie są w tej chwili jednym z największych odbiorców bezpośrednich inwestycji zagranicznych na świecie. Jako kraj rozwijający się, potrzebują inwestycji w każdym obszarze, między innymi w infrastrukturze drogowej, lotniczej czy edukacji. Współpracujemy z sukcesem z kilkoma firmami z Polski, które zainwestowały w Indiach, np. TZMO, Radwag czy CanPack. Te firmy radzą sobie bardzo dobrze i mogą posłużyć za przykład innym polskim przedsiębiorstwom – mówi dr Pradeep Kumar.

W drugą stronę – z Indii do Polski napływają między innymi inwestycje z sektora IT. Na polskim rynku działają m.in. Wipro – jedna z najlepszych, indyjskich firm technologicznych oraz zlokalizowany w Łodzi Infosys.

– Zainteresowanie jest duże. Inwestorzy i biznes w Indiach bardzo poważnie traktują Polskę. Polska jest dosyć tanim miejscem do inwestowania. Wystarczy zobaczyć, jaki jest kurs złotego do euro czy dolara. Warunki do inwestowania są dobre, a indyjscy inwestorzy uważają Polskę za wrota do Unii Europejskiej, do wszystkich 27 państw członkowskich i ich rynków – mówi dr Pradeep Kumar.

Jak wynika z danych Ambasady Polskiej w New Delhi, w 2016 roku obroty handlowe między Polską a Indiami wzrosły o 25 proc. rok do roku i wyniosły 2,7 mld dolarów, osiągając poziom najwyższy od sześciu lat. Eksport polskich towarów i usług do Indii wzrósł o 44 proc. do poziomu 668 mln dolarów. Natomiast import zwiększył się o jedną piątą, sięgając blisko 2,1 mld dolarów. 

– W 2016 roku, wymiana handlowa pomiędzy Polską a Indiami wzrosła o ok. 25 procent. To radykalny skok. Można powiedzieć, że wymiana handlowa nie jest tak dużo – około 1 proc. globalnego importu, ale biorąc pod uwagę, że Polska nie jest bardzo dużym krajem, jest to pozytywny sygnał. W kolejnych latach powinno być tylko lepiej, spodziewamy się, że wymiana handlowa się podwoi – mówi dr Pradeep Kumar.

W ubiegłym roku głównymi pozycjami w polskim eksporcie do Indii były urządzenia mechaniczne (w tym silniki turboodrzutowe i turbośmigłowe), wyroby z metali nieszlachetnych (np. maszynki do golenia o wartości 108 mln dolarów), pojazdy, statki powietrzne i jednostki pływające (70 mln dolarów). Natomiast import z Indii do Polski to przede wszystkim produkty przemysłu chemicznego (warte 736 mln dolarów, czyli ponad jedną trzecią całego importu), materiały włókiennicze (o wartości 404 mln dolarów), urządzenia mechaniczne i elektryczne oraz wyroby z metali nieszlachetnych.

Jak ocenia ekspert Indo-European Education Foundation, potencjał współpracy między Polską i Indiami jest dużo większy, a wymiana handlowa w kolejnych latach będzie systematycznie zwiększać swoją wartość.

– Brakuje nam technologii. Polska technologia może znaleźć zastosowanie w naszym przemyśle wytwórczym. Perspektywiczne wydają się także sektor produktów mlecznych, rolnictwo i przemysł wydobywczy. To są branże, w których współpraca może rozwijać się bardzo szybko. Dla przykładu, dwa lata temu mieliśmy w Polsce problemy z jabłkami, które ostatecznie zostały wyeksportowane do Indii. Relacje w rolnictwie także się rozwijają – mówi dr Pradeep Kumar.

W ubiegłym roku eksport świeżych jabłek z Polski do Indii zwiększył się o 250 proc., osiągając wartość 1,44 mln dolarów. Dla porównania, jeszcze w 2014 roku było to ok. 12 tys. dolarów. Jeszcze większy wzrost, sięgający 650 proc., odnotowali eksporterzy piskląt. Wartość sprzedaży wyniosła 1,5 mln dolarów (w porównaniu z 0,23 mln dol. w 2015 roku).

– W Polsce promowana jest także indyjska kultura, na przykład joga. W każdym mieście dostępne są zajęcia jogi. To pole do popisu dla small-biznesu, są tutaj możliwości rozwoju. Kolejny obszar do współpracy to przemysł filmowy. Polska jest pod tym względem jedną z naszych ulubionych destynacji w Europie. Kilka filmów już zostało tutaj nakręconych. Bollywood to jeden z największych przemysłów filmowych na świecie, więc jest pole do współpracy z polskimi filmowcami. Nie chodzi tylko o wspólny biznes, lecz również o wzajemną promocję krajów i wymianę doświadczeń – mówi dr Pradeep Kumar.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polscy producenci papryki mierzą się z silną konkurencją z Hiszpanii czy Holandii. To prowadzi do spadku cen poniżej kosztów produkcji

Sezon na polską paprykę niedawno się rozpoczął, a jego szczyt przypada na początek sierpnia, kiedy krajowego warzywa jest pod dostatkiem. Jednocześnie – jak co roku – w momencie pojawienia się polskiej papryki na sklepowych półkach ta pochodząca z Holandii tanieje w ciągu kilku dni o 50 proc. – alarmuje Zrzeszenie Producentów Papryki RP i podkreśla, że polskich producentów nie stać na konkurowanie z takimi praktykami. Z każdym rokiem borykają się oni z postępującymi spadkami opłacalności upraw. Zrzeszenie apeluje do resortu rolnictwa i premiera o podjęcie kroków w celu obrony krajowej produkcji, a konsumentów o wybieranie polskiej papryki na sklepowych półkach.

Media i PR

Samoregulacja branżowa ogranicza udział farmaceutów w reklamach i ich współprace płatne. Złamanie tych zasad grozi wszczęciem postępowania

Wizerunku farmaceuty nie można wykorzystywać nie tylko w reklamach leków i wyrobów medycznych. Przyjęta w tym roku nowelizacja Kodeksu Etyki Farmaceuty precyzuje zasady dotyczące udziału farmaceutów w reklamach, zakazując promowania przez nich również suplementów diety i żywności specjalnego przeznaczenia medycznego. Nowe przepisy dotyczą również ograniczeń w funkcjonowaniu farmaceutów w mediach społecznościowych. – Choć kodeks etyki nie jest powszechnie obowiązującym prawem, to jeżeli farmaceuta dopuści się działań, które będą niezgodne z zakazem reklamowym przewidzianym w kodeksie, może wobec niego zostać wszczęte postępowanie dyscyplinarne – przypomina adwokatka Katarzyna Kęska-Burska.

Sport

Igrzyska w Paryżu znacznie tańsze od poprzednich letnich imprez sportowych. Choć gości jest mniej, niż oczekiwano, korzyści mogą być znaczące

Trzy ostatnie letnie igrzyska przed Paryżem kosztowały łącznie 51 mld dol. Przekroczyły budżet o 185 proc. i to nie licząc dróg, kolei czy innej infrastruktury, które często kosztują więcej niż sama impreza – wynika z badania Uniwersytetu Oksfordzkiego. Igrzyska w Paryżu są jednymi z najtańszych – ich koszt przed rozpoczęciem imprezy szacowano na ok. 9 mld dol. Koszty te niekoniecznie muszą się zwrócić, zwłaszcza ze względu na niższe niż oczekiwane zainteresowanie. – Takich imprez jak igrzyska olimpijskie czy mundial nie można jednak rozpatrywać wyłącznie w kategoriach prostych przychodów. To są potężne narzędzia o charakterze geostrategicznym, wręcz geopolitycznym – ocenia Grzegorz Kita, prezes Sport Management Polska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.