Newsy

Wystartował konkurs na innowacyjne rozwiązania dla Polski - zwycięzca otrzyma 50 mln zł na realizację

2013-07-19  |  06:50

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na innowacyjny projekt, którego realizacja pomoże rozwiązać istotny problem społeczno-cywilizacyjny. Zwycięzca otrzyma 50 mln zł na jego realizację, która odbędzie się w nowatorskim trybie zamówień przedkomercyjnych.

 – Sfinansujemy jeden jedyny projekt, który zwycięży w konkursie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prof. Barbara Kudrycka, minister nauki i szkolnictwa wyższego. – Jestem przekonana, że uda się zaproponować nowy produkt lub usługę czy nowy projekt, który pomoże rozwiązać problem społeczny związany np. z przemianami cywilizacyjnymi w naszym kraju – dodaje prof. Kudrycka.

Projekt, aby mieć szanse na zwycięstwo powinien wyróżniać się oryginalnością, a także możliwością praktycznego zastosowania.

 – Musi być ciekawy i pokazujący kolejne etapy dochodzenia do proponowanej przez naukowców nowej usługi czy produktu – mówi Kudrycka.

Tryb zamówienia przedkomercyjnego (PCP) to szczególne podejście do zamówień publicznych. Polega na tym, że sektor publiczny zakupuje usługi o charakterze badawczo-rozwojowym, będące odpowiedzią na konkretne wyzwanie społeczno-ekonomiczne. Zamawiający przeznacza na realizację projektu środki finansowe i jednocześnie ma on stały wpływ na współtworzenie nowego produktu. Jest on pierwszym klientem wykonawcy, co zmniejsza ryzyko finansowe, jakie ten ponosi.

Na tym m.in. polega przewaga zamówień przedkomercyjnych nad typowymi zamówieniami publicznymi, w których wykonawca ponosi pełne ryzyko sytuacji, w której na nowy produkt nie będzie popytu.

Ogłoszony przez NCBiR konkurs wymusza na ludziach nauki nowe i bardziej praktyczne spojrzenie na badania naukowe.

 – Wszyscy naukowcy, którzy będą chcieli aplikować do tego konkursu, będą musieli w nieco inny sposób popatrzeć na istniejący system. Nie tylko patrzeć na badania socjologiczne i prawne, ale także na wykorzystanie nowych technologii i możliwości nauk inżynieryjnych, które mogłyby przyczynić się do wykorzystania nowego produktu do tego, aby pewne problemy społeczno-cywilizacyjne były rozwiązane – przekonuje prof. Kudrycka.

Propozycje można zgłaszać do 19 sierpnia br. Postępowanie przedkomercyjne zostanie rozpoczęte w IV kwartale br.  

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne – Podlaskie

Ochrona środowiska

Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa

Według badania przeprowadzonego przez Honeywell większość firm planuje w ciągu najbliższego roku zwiększyć wydatki na inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym na efektywność energetyczną i redukcję emisji. Choć obowiązek informowania o swoich działaniach z zakresu ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy na razie największych firm, to rynek wymusza wdrażanie niektórych założeń ESG na mniejszych podmiotach. Wzrost presji ze strony swojego otoczenia biznesowego zauważa 65 proc. badanych przedsiębiorców.

Media i PR

Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat

W Polsce 89 proc. badanych uważa za istotne, by wszystkie państwa członkowskie UE przestrzegały podstawowych wartości Unii, w tym praworządności – wynika z badań Eurobarometru. Choć o łamaniu praworządności w ciągu ostatnich pięciu lat wiele się mówiło, również w Polsce, za dobrze poinformowanych na temat praworządności uważa się 62 proc. Polaków. Komisja Europejska pod koniec października wystartowała z ogólnounijną kampanią informacyjną na ten temat. Ostatni raport KE wskazuje, że Unia coraz lepiej radzi sobie z wyzwaniami z obszaru naruszania praworządności.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.