Newsy

Z powodu rosyjskich sankcji niemiecka gospodarka będzie rozwijać się wolniej

2014-08-20  |  06:15
Mówi:Cornelius Ochmann
Funkcja:dyrektor, członek zarządu
Firma:Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej
  • MP4
  • Aktualizacja 07:56

    Z powodu malejącego eksportu do państw Europy Wschodniej niemiecka gospodarka będzie w tym roku rozwijać się wolniej niż prognozowano. Ucierpią przede wszystkim przemysł samochodowy, maszynowy i rolnictwo. Wiele zależy też od aktywności państw nieobjętych rosyjskim embargiem.

    Poważnie zachwiane zostały relacje gospodarcze. Musimy poczekać, by zobaczyć na ile inne państwa, jak Turcja czy Brazylia, będą wchodziły na rynki rosyjskie i jakie to będzie miało konsekwencje – mówi agencji Newseria Biznes Cornelius Ochmann, dyrektor, członek zarządu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej. – Jest to sytuacja bardzo skomplikowana, takiego zamieszania nie mieliśmy od dobrych kilku lat i wszyscy w związku z tym czekają.

    Eksperci oceniają, że to właśnie takie kraje, jak Brazylia czy Turcja, najbardziej skorzystają na rosyjskich sankcjach nałożonych na produkty z państw UE i USA. Znacząco zwiększy się popyt w Rosji na importowaną z tych państw żywność.

    Konsekwencji embarga obawiają się Niemcy. Ekonomiści szacują, że ze względu na zmniejszony eksport na Wschód tempo wzrostu gospodarczego w tym kraju zwolni.

    Już wyniki za II kwartał rozczarowały. PKB naszego zachodniego sąsiada spadł o 0,2 proc. w ujęciu kwartalnym (po uwzględnieniu czynników sezonowych), podczas gdy w I kwartale był to wzrost o 0,7 proc. W ujęciu rocznym PKB wzrósł o 1,2 proc. (w I kwartale – 2,3 proc.).

    Zdaniem członka zarządu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej na gorsze od prognozowanych wyniki największy wpływ będą miały gałęzie gospodarki, które do tej pory odznaczały się wysokim poziomem eksportu do Europy Wschodniej, przede wszystkim na rynek rosyjski, ukraiński, do Kazachstanu oraz Azji Centralnej.

    To przede wszystkim przemysł samochodowy, maszynowy oraz dobra konsumpcyjne – mówi Ochmann. – W związku z decyzją Kremla nakładającą embargo musimy się liczyć z tym, że również eksport produktów rolniczych z Niemiec do Europy Wschodniej będzie malał.

    Jak wskazuje, skutki zmniejszenia eksportu dotkną także branże transportową i logistyczną.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.