Newsy

Z telefonii internetowej korzysta coraz więcej firm. To sposób na obniżkę rachunków

2014-12-01  |  06:20

Telefonia internetowa – w przeciwieństwie do tradycyjnej, stacjonarnej – ma się coraz lepiej. W głównej mierze dzięki przedsiębiorcom. Ponad pół miliona firm w Polsce korzysta z połączeń telefonicznych za pośrednictwem internetu (usługa VoIP). Jak podkreślają dostawcy tych usług, dla firm to nie tylko możliwość obniżenia kosztów, lecz także dostęp do usług dodatkowych, przydatnych w prowadzeniu firmy.

Ceny na rynku połączeń głosowych VoIP spadają, dlatego potencjał wzrostu tylko na produktach opartych o proste połączenia telefoniczne jest niewielki bądź żaden – tłumaczy Michał Jakubowski, prezes spółki easyCALL. – Natomiast w przypadku usług innowacyjnych, związanych z zaspokajaniem potrzeb przedsiębiorców, potencjał wzrostu jest bardzo duży.

Według badającej rynki krajów Europy Środkowej i Wschodniej firmy analitycznej PMR Research udział połączeń VoIP (z ang. Voice over Internet Protocol) w całkowitym czasie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych w Polsce jest coraz większy. Na koniec 2012 r. wynosił 34 proc., był o 5 proc. większy niż rok wcześniej i o blisko 10 proc. – niż w 2010 r. PMR szacuje, że z telefonii internetowej korzysta ponad 2,5 mln osób, w tym blisko 550 tys. firm.

W Polsce rynek połączeń VoIP jest zdecydowanie mniej rozwinięty niż w krajach Europy Zachodniej. W krajach takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Francja rynek VoIP to kilkadziesiąt procent połączeń głosowych – ocenia Jakubowski. – Zakładamy, że w ciągu najbliższych kilku lat średnia związana z liczbą połączeń realizowanych za pośrednictwem VoIP będzie zdecydowanie wyższa niż obecnie i zbliży się do poziomu rynków rozwiniętych.

Rosnąca liczba użytkowników i przychodów operatorów z tytułu usług VoIP, jak zauważają analitycy PMR Research, to przede wszystkim efekt zainteresowania telefonią internetową ze strony przedsiębiorstw. Wynika ono nie tylko z niższych kosztów połączeń, które w porównaniu z telefonią stacjonarną mogą być niższe nawet o 60 proc., lecz także dostępu do szeregu funkcjonalnych usług dodatkowych (np. wirtualnego faksu, centrali telefonicznej, telekonferencji). Korzystają z nich nie tylko centra outsourcingowe i call center, lecz także coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw.

Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem możliwości odbywania walnych zgromadzeń poprzez połączenia VoIP – informuje Jakubowski. – Koszty z tym związane, szczególnie w dużych firmach, są znaczące. Wydaje się, że możliwość prowadzenia ich przez internet jest interesującym rozwiązaniem, które w dodatku pozwala na uczestnictwo dużo większej liczbie akcjonariuszy. Będziemy oferować nie tylko rozwiązanie techniczne, lecz także infrastrukturę prawną, zweryfikowaną zarówno od strony notariusza, jak i systemu zabezpieczeń. Prawo dopuszcza możliwość głosowania przez internet.

Rentowność produktów dodanych, w przeciwieństwie do głosowych, jak przekonuje Michał Jakubowski, jest spora, bo można doliczać do nich wyższe marże.

Tego rodzaju usługi cieszą się rosnącym zaufaniem i znajdują coraz szersze zastosowanie w firmach – wskazuje prezes spółki easyCALL. – Na początku klienci z reguły korzystają z prostych produktów. Kiedy przekonają się, że są stabilne, bezpieczne i oferują wysoką jakość, to decydują się na rozszerzanie współpracy.

Według analizującej rynek telekomunikacyjny firmy Point Topic Polska należy do grupy krajów, w których wzrost liczby użytkowników technologii IP jest jednym z najwyższych na świecie. W opartym o to kryterium rankingu w 2012 roku zajęliśmy dziewiąte miejsce, trzecie pod względem przyrostu procentowego. W Europie liderem wykorzystania telefonii VoIP jest Francja z 22 mln numerów oraz Niemcy (10 mln).

Jak podkreślają przedstawiciele easyCALL, biznes jest największym beneficjentem telefonii IP i ten trend będzie się utrzymywał w najbliższych latach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska

Według danych URE problem z rosnącą liczbą odmów przyłączenia do sieci z każdym rokiem mocno się pogłębia. – Ponad 80 GW odmów przyłączeniowych dla odnawialnych źródeł energii, które zaraportował Urząd Regulacji Energetyki za ub.r., to więcej, niż mamy w tej chwili mocy zainstalowanej w systemie, więc to jest naprawdę duża liczba – mówi Paweł Czyżak, analityk Ember. Jak wskazuje, problemy z przyłączaniem nowych mocy do sieci wynikają głównie z jej struktury wiekowej, ale dotyczą nie tylko Polski. – W regionie Europy Wschodniej infrastruktura jest starsza, mniej scyfryzowana. Duża część tej infrastruktury to jest jeszcze okres komunizmu i ona po prostu się starzeje, więc kraje takie jak Bułgaria, Czechy, Słowacja czy właśnie Polska napotykają już bariery na tyle istotne, że praktycznie nie da się przyłączać żadnych nowych mocy – mówi ekspert.

Prawo

Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych

15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Nauka

Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat

Wdrożenie systemu tankowania na orbicie okołoziemskiej umożliwi wydłużenie czasu eksploatacji obecnych satelitów nawet o 20 lat. Przełoży się to na znaczne obniżenie kosztów operacyjnych dla operatów satelitarnych, wydłuży czas wykorzystania satelitów, co w efekcie zmniejszy liczbę kosmicznych śmieci. Obecnie w Europie nie istnieje podobne rozwiązanie, jednak polskie konsorcjum intensywnie pracuje nad jego opracowaniem. Zespół PIAP Space, we współpracy z naukowcami z Łukasiewicz – ILOT, rozwija technologie umożliwiające zbliżanie i oddalanie satelitów serwisowych od serwisowanych (tzw. Rendezvous and Proximity Operations, RPO), systemy dokowania oraz transferu paliwa, które zapewniają bezpieczne i niezawodne połączenie oraz przepływ paliw.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.