Newsy

Z telefonii internetowej korzysta coraz więcej firm. To sposób na obniżkę rachunków

2014-12-01  |  06:20

Telefonia internetowa – w przeciwieństwie do tradycyjnej, stacjonarnej – ma się coraz lepiej. W głównej mierze dzięki przedsiębiorcom. Ponad pół miliona firm w Polsce korzysta z połączeń telefonicznych za pośrednictwem internetu (usługa VoIP). Jak podkreślają dostawcy tych usług, dla firm to nie tylko możliwość obniżenia kosztów, lecz także dostęp do usług dodatkowych, przydatnych w prowadzeniu firmy.

Ceny na rynku połączeń głosowych VoIP spadają, dlatego potencjał wzrostu tylko na produktach opartych o proste połączenia telefoniczne jest niewielki bądź żaden – tłumaczy Michał Jakubowski, prezes spółki easyCALL. – Natomiast w przypadku usług innowacyjnych, związanych z zaspokajaniem potrzeb przedsiębiorców, potencjał wzrostu jest bardzo duży.

Według badającej rynki krajów Europy Środkowej i Wschodniej firmy analitycznej PMR Research udział połączeń VoIP (z ang. Voice over Internet Protocol) w całkowitym czasie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych w Polsce jest coraz większy. Na koniec 2012 r. wynosił 34 proc., był o 5 proc. większy niż rok wcześniej i o blisko 10 proc. – niż w 2010 r. PMR szacuje, że z telefonii internetowej korzysta ponad 2,5 mln osób, w tym blisko 550 tys. firm.

W Polsce rynek połączeń VoIP jest zdecydowanie mniej rozwinięty niż w krajach Europy Zachodniej. W krajach takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Francja rynek VoIP to kilkadziesiąt procent połączeń głosowych – ocenia Jakubowski. – Zakładamy, że w ciągu najbliższych kilku lat średnia związana z liczbą połączeń realizowanych za pośrednictwem VoIP będzie zdecydowanie wyższa niż obecnie i zbliży się do poziomu rynków rozwiniętych.

Rosnąca liczba użytkowników i przychodów operatorów z tytułu usług VoIP, jak zauważają analitycy PMR Research, to przede wszystkim efekt zainteresowania telefonią internetową ze strony przedsiębiorstw. Wynika ono nie tylko z niższych kosztów połączeń, które w porównaniu z telefonią stacjonarną mogą być niższe nawet o 60 proc., lecz także dostępu do szeregu funkcjonalnych usług dodatkowych (np. wirtualnego faksu, centrali telefonicznej, telekonferencji). Korzystają z nich nie tylko centra outsourcingowe i call center, lecz także coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw.

Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem możliwości odbywania walnych zgromadzeń poprzez połączenia VoIP – informuje Jakubowski. – Koszty z tym związane, szczególnie w dużych firmach, są znaczące. Wydaje się, że możliwość prowadzenia ich przez internet jest interesującym rozwiązaniem, które w dodatku pozwala na uczestnictwo dużo większej liczbie akcjonariuszy. Będziemy oferować nie tylko rozwiązanie techniczne, lecz także infrastrukturę prawną, zweryfikowaną zarówno od strony notariusza, jak i systemu zabezpieczeń. Prawo dopuszcza możliwość głosowania przez internet.

Rentowność produktów dodanych, w przeciwieństwie do głosowych, jak przekonuje Michał Jakubowski, jest spora, bo można doliczać do nich wyższe marże.

Tego rodzaju usługi cieszą się rosnącym zaufaniem i znajdują coraz szersze zastosowanie w firmach – wskazuje prezes spółki easyCALL. – Na początku klienci z reguły korzystają z prostych produktów. Kiedy przekonają się, że są stabilne, bezpieczne i oferują wysoką jakość, to decydują się na rozszerzanie współpracy.

Według analizującej rynek telekomunikacyjny firmy Point Topic Polska należy do grupy krajów, w których wzrost liczby użytkowników technologii IP jest jednym z najwyższych na świecie. W opartym o to kryterium rankingu w 2012 roku zajęliśmy dziewiąte miejsce, trzecie pod względem przyrostu procentowego. W Europie liderem wykorzystania telefonii VoIP jest Francja z 22 mln numerów oraz Niemcy (10 mln).

Jak podkreślają przedstawiciele easyCALL, biznes jest największym beneficjentem telefonii IP i ten trend będzie się utrzymywał w najbliższych latach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.