Mówi: | Igor Tikhonov |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Kompania Piwowarska |
Za kilka lat co piąte piwo sprzedawane przez Kompanię Piwowarską będzie bezalkoholowe. Browary firmy odpowiadają dziś za 41 proc. tego rynku
Kompania Piwowarska w 2021 roku miała największy, przekraczający 41 proc., udział w całości sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce. Do 2030 roku co piąte piwo w ofercie firmy nie będzie zawierało alkoholu. – Nie dążymy do zwiększenia poziomu spożycia piwa na osobę, tylko sugerujemy konsumentom wybór napojów dobrej jakości oraz piw bezalkoholowych – mówi Igor Tikhonov, prezes Kompanii Piwowarskiej. Jak wskazuje, promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to jeden z elementów strategii zrównoważonego rozwoju spółki. Właśnie ukazał się jej raport zrównoważonego rozwoju 2021 „Lepsza Przyszłość 2030”.
– Od dużych spółek oczekuje się obecnie nie tylko zapewnienia dochodów swoim udziałowcom i akcjonariuszom. Konsumenci chcą, żeby nasze działania wpisywały się w ideę zrównoważonego rozwoju – mówi agencji Newseria Biznes Igor Tikhonov. – Kwestie zrównoważonego rozwoju są bardzo ważne dla branży piwowarskiej, a dla Kompanii Piwowarskiej szczególnie.
Jak podkreśla, dla branży piwnej poprzedni rok był kolejnym trudnym okresem, chociażby ze względu na ograniczenia covidowe, wprowadzenie podatku cukrowego, wzrost cen surowców i energii. W niesprzyjających okolicznościach realizacja strategii ESG, czyli zadań z zakresu ochrony środowiska, inicjatyw społecznych i ładu korporacyjnego, jest dużym wyzwaniem dla spółek, ale jednocześnie koniecznym do wdrażania.
– Dwa lata temu przyjęliśmy strategię „Lepsza Przyszłość 2030”, która składa się z czterech filarów – Planeta, Ludzie, Portfolio i Profit. Rdzeniem strategii są dwa pierwsze filary, czyli planeta i ludzie – mówi prezes Kompanii Piwowarskiej. – Jeśli chodzi o planetę, najważniejsza jest dla nas kwestia emisji CO₂. Chcemy, żeby do 2030 roku nasze browary były zeroemisyjne, a do 2050 roku chcemy osiągnąć neutralność węglową także w całym łańcuchu dostaw.
W ubiegłym roku 100 proc. energii elektrycznej wykorzystywanej w browarach spółki pochodziło z wiatru, a emisję CO₂ z zakładów firma ograniczyła o 55 proc. Zapowiada też szereg dalszych inwestycji w technologie, np. pompy ciepła, które umożliwią dochodzenie do neutralności węglowej.
– Branża piwowarska wytwarza wiele produktów, wykorzystując w tym celu duże ilości zasobów naturalnych i energii. Dlatego piwowarzy podejmują cały szereg działań, żeby zużywać tej energii jak najmniej i wykorzystywać składniki do maksimum, oszczędzając surowce. W przypadku wody, jęczmienia czy chmielu ważne jest też to, żeby pozyskiwać te surowce w sposób zrównoważony, dbając o wspieranie rolnictwa – mówi Igor Tikhonov.
Szczególnie istotne w tym kontekście jest gospodarowanie wodą, niezbędną do wytwarzania złotego trunku. W ubiegłym roku do produkcji 1 l piwa Kompania Piwowarska zużywała średnio 2,65 l wody i jest to jeden z najlepszych światowych wyników w oszczędnym wykorzystywaniu tego surowca.
– To dość niska wartość w zestawieniu z europejskimi standardami – podkreśla prezes Kompanii Piwowarskiej. – Na tle konkurencji wyróżnia nas też to, że 43 proc. naszych opakowań wysyłanych na rynek jest zwrotnych. To szkło zwrotne, przyjazne dla środowiska, które może być wykorzystane wiele razy. Jednocześnie jesteśmy na dobrej drodze do ograniczenia korzystania z plastiku. Redukujemy ilość folii termokurczliwej, którą stosujemy w opakowaniach zbiorczych. Udało nam się znacząco zmniejszyć jej zużycie w porównaniu z normami historycznymi.
Spółka zapowiada, że w 2030 roku będzie korzystać wyłącznie z opakowań zwrotnych lub nadających się do ponownego przetworzenia.
W aspekcie społecznym piwny koncern stawia na promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Szczególny nacisk kładzie na prewencję spożywania procentów przez osoby niepełnoletnie, kobiety w ciąży i kierowców. W 2021 roku komunikaty kampanii społecznej „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” dotarły do ponad 3,6 mln odbiorców.
– Piwo to alkohol i ważne, żeby podchodzić do sprzedaży alkoholu w sposób odpowiedzialny. Spożycie w Polsce wynosi ok. 92–93 l na osobę rocznie. To dużo jak na standardy europejskie. Dlatego myśląc o przyszłym rynku, nie dążymy do zwiększenia poziomu spożycia piwa na osobę, tylko sugerujemy picie tych lepszych i wybieranie napojów bezalkoholowych – mówi Igor Tikhonov.
Oferta piw bezalkoholowych stale rośnie i do 2030 roku mają one stanowić 20 proc. portfolio Kompanii Piwowarskiej. Spółka w ubiegłym roku miała ponad 41-proc. udział w segmencie piw bezalkoholowych, a dla porównania w całym rynku nieco ponad 33 proc.
– Jest też szereg innych ważnych dla nas elementów. W kwestii różnorodności i włączenia społecznego dążymy do tego, żeby do 2030 roku nasz zarząd miał strukturę 50–50, jeśli chodzi o płeć. W ostatnich latach osiągnęliśmy na tym polu spory postęp. Przykładowo wynagrodzenia kobiet i mężczyzn w naszej firmie są równe, a około 32 proc. naszych kadr kierowniczych stanowią kobiety. Dążymy do zwiększania tej liczby z każdym rokiem – podkreśla prezes Kompanii Piwowarskiej.
Elementem przyjętej w 2020 roku strategii „Lepsza Przyszłość 2030” są też przychody (Profit). Kompania Piwowarska zapowiada, że w tym obszarze zamierza w nadchodzących latach obniżać wydatki i koszty związane z produkcją i bieżącym funkcjonowaniem.
Czytaj także
- 2025-07-03: Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-02: Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-26: Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.