Mówi: | Tadeusz Trzmiel |
Funkcja: | Zastępca Prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury |
Za kilka lat ma powstać nowa Nowa Huta
Krakowską Nową Hutę czekają duże zmiany. Nowy projekt, który będzie realizowany w latach 2014-2020 ma sprawić, że Huta stanie się praktycznie nowym miastem. Na obszarze 55 tys. hektarów mają powstać m.in. parki technologiczne, nowe osiedla, a także instytucje kulturalne.
Realizacja projektu „Kraków-Nowa Huta przyszłości” finansowanego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego jest zaplanowana na lata 2014-2020. Wartość tego przedsięwzięcia jest w tej chwili szacowana na 2 mld złotych, a w kosztach partycypować będą także instytucje rządowe. Pod koniec marca zostało podpisane porozumienie w tej sprawie pomiędzy marszałkiem województwa a prezydentem Krakowa. W Nowej Hucie ma powstać przede wszystkim nowoczesna infrastruktura.
– Będą to parki technologiczne, nowe osiedla mieszkaniowe, sport, rozrywka, rekreacja, a także usługi kulturalne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. Inwestycji i Infrastruktury.
Program modernizacyjny będzie realizowany na obszarze 55 tys. hektarów.
– Jest to teren poprzemysłowy, który chcielibyśmy zagospodarować – mówi Trzmiel. – Ma on być funkcjonalnie związany z Krakowem, ale stworzony w oparciu o nowoczesne technologie, zarówno w zakresie organizacji obszarów, zagospodarowania obszaru, jak również budowy obiektów kulturowych. Będzie taką wizytówką Krakowa, która zaktywizuje zwłaszcza starą Nową Hutę – dodaje.
Budowę Nowej Huty rozpoczęto w 1949 r. Pierwotnie miało być to odrębne miasto przemysłowe, jednak dwa lata później zostało włączone w obręb Krakowa. Na terenie historycznego obszaru Nowej Huty – zajmującego ponad 110 km kwadratowych – mieszka ok. 220 tysięcy osób. Głównym zakładem przemysłowym jest Arcelor Mittal Poland S.A. Oddział w Krakowie (dawna Huta im. Włodzimierza Lenina). Pod względem produkcji stali zakład ten jest na drugim miejscu w Polsce.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Tadeusz Drozda: Po 52 latach kariery na estradzie wystąpię nie jako artysta kabaretowy, ale jako piosenkarz. Jak przed każdym debiutem jest trema
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-28: Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-05-14: Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.