Mówi: | Elżbieta Seredyńska |
Funkcja: | koordynatorka ds. obsługi spraw w Europejskim Centrum Konsumenckim |
Za uszkodzony lub zagubiony bagaż nawet 5,5 tys. zł odszkodowania
Maksymalnie 5,5 tys. zł możemy otrzymać od linii lotniczych za uszkodzony lub zagubiony bagaż. By udowodnić jego wartość musimy jednak przedstawić rachunki za samą walizkę i jej zawartość, a to dla pasażerów kłopotliwe. Odszkodowanie należy się też w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu.
W przypadku problemów z bagażem należy działać natychmiast po wylądowaniu na lotnisku docelowym.
– Kiedy na lotnisku nie znajdujemy naszego bagażu, zgłaszamy się do punktu zagubionego bagażu i tam uzyskujemy PIR, czyli formularz nieprawidłowości – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Elżbieta Seredyńska, koordynatorka ds. obsługi spraw w Europejskim Centrum Konsumenckim.
Jeśli bagażu nie można odnaleźć na lotnisku, należy z obsługą punktu ustalić, gdzie walizka w rzeczywistości poleciała. Jednak w przypadku, gdy bagaż zostanie faktycznie zgubiony lub uszkodzony, trzeba złożyć reklamację do przewoźnika.
Górna granica odpowiedzialności linii lotniczych to ok. 5,5 tys. zł, jednak nie oznacza to, że takie właśnie będzie odszkodowanie. Jego wysokość zależy od wartości bagażu. Seredyńska podkreśla, że można ją udowodnić jedynie poprzez okazanie paragonów i rachunków.
– To jest kłopotliwe, ale rzeczywiście konieczne do tego, żeby udowodnić szkodę, jaką ponieśliśmy – mówi przedstawicielka ECK. Przestrzega: – Coraz częściej zdarza się tak, że przewoźnicy chcąc uchylić się od wypłaty odszkodowania w postaci konkretnej kwoty, oferują albo zakup na preferencyjnych warunkach walizki na stronie internetowej właśnie tego przewoźnika, ponieważ on prowadzi np. taki sklep z walizkami, albo dostarcza już gotową walizkę dużo niższej jakości.
Odszkodowanie należy się nie tylko w przypadku problemów z bagażem. Za odwołany lub opóźniony o więcej niż pięć godzin lot można otrzymać od 250 do 600 euro, w zależności od długości rejsu. To samo dotyczy niewpuszczenia pasażerów na pokład, które może być spowodowane na przykład tzw. overbookingiem, czyli sprzedażą większej liczby biletów niż samolot ma miejsc. Z wypłaty tych odszkodowań zwalnia przewoźników jedynie działanie siły wyższej.
Seredyńska podkreśla jednak, że jest to bardzo wieloznaczne pojęcie.
– Problem polega przede wszystkim na tym, że w ogóle siła wyższa nie jest zdefiniowana, w związku z tym ona jest często wykorzystywana właśnie w taki sposób, żeby rozszerzyć uprawnienia przewoźnika, a ograniczyć te uprawnienia konsumenta – podkreśla Elżbieta Seredyńska.
Według niej przykładem są problemy techniczne, często interpretowane jako siła wyższa. Jeśli jednak okaże się, że usterka samolotu wystąpiła z uwagi np. na brak przeglądu technicznego, nie zwolni to przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowań. Seredyńska dodaje, że innym częstym nadużyciem przewoźników jest próba obarczania pasażerów winą za błędy systemu rezerwacyjnego podczas kupowania biletów.
Odszkodowania przysługują również w przypadku opóźnień lub odwołań połączeń kolejowych. Są jednak znacznie niższe – jedynie 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia o co najmniej godzinę, lecz mniej niż dwie godziny i 50 proc. ceny w przypadku spóźnienia przekraczającego dwie godziny. W obydwu przypadkach pasażer ma również prawo do zwrotu biletu lub zmiany biletu na alternatywne połączenie. Dotyczy to jednak wyłącznie najwyższych kategorii pociągów: Eurocity, Euronight, Express, Express Eurocity i Express Intercity. By ubiegać się o odszkodowanie trzeba mieć bilet, który stanowi dowód na to, że pasażer faktycznie korzystał z danego połączenia.
Czytaj także
- 2024-12-23: W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-23: Nowe przepisy mają poprawić sytuację osób zatrudnionych przez platformy cyfrowe. Wprowadzają domniemanie stosunku pracy
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.