Mówi: | Elżbieta Seredyńska |
Funkcja: | koordynatorka ds. obsługi spraw w Europejskim Centrum Konsumenckim |
Za uszkodzony lub zagubiony bagaż nawet 5,5 tys. zł odszkodowania
Maksymalnie 5,5 tys. zł możemy otrzymać od linii lotniczych za uszkodzony lub zagubiony bagaż. By udowodnić jego wartość musimy jednak przedstawić rachunki za samą walizkę i jej zawartość, a to dla pasażerów kłopotliwe. Odszkodowanie należy się też w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu.
W przypadku problemów z bagażem należy działać natychmiast po wylądowaniu na lotnisku docelowym.
– Kiedy na lotnisku nie znajdujemy naszego bagażu, zgłaszamy się do punktu zagubionego bagażu i tam uzyskujemy PIR, czyli formularz nieprawidłowości – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Elżbieta Seredyńska, koordynatorka ds. obsługi spraw w Europejskim Centrum Konsumenckim.
Jeśli bagażu nie można odnaleźć na lotnisku, należy z obsługą punktu ustalić, gdzie walizka w rzeczywistości poleciała. Jednak w przypadku, gdy bagaż zostanie faktycznie zgubiony lub uszkodzony, trzeba złożyć reklamację do przewoźnika.
Górna granica odpowiedzialności linii lotniczych to ok. 5,5 tys. zł, jednak nie oznacza to, że takie właśnie będzie odszkodowanie. Jego wysokość zależy od wartości bagażu. Seredyńska podkreśla, że można ją udowodnić jedynie poprzez okazanie paragonów i rachunków.
– To jest kłopotliwe, ale rzeczywiście konieczne do tego, żeby udowodnić szkodę, jaką ponieśliśmy – mówi przedstawicielka ECK. Przestrzega: – Coraz częściej zdarza się tak, że przewoźnicy chcąc uchylić się od wypłaty odszkodowania w postaci konkretnej kwoty, oferują albo zakup na preferencyjnych warunkach walizki na stronie internetowej właśnie tego przewoźnika, ponieważ on prowadzi np. taki sklep z walizkami, albo dostarcza już gotową walizkę dużo niższej jakości.
Odszkodowanie należy się nie tylko w przypadku problemów z bagażem. Za odwołany lub opóźniony o więcej niż pięć godzin lot można otrzymać od 250 do 600 euro, w zależności od długości rejsu. To samo dotyczy niewpuszczenia pasażerów na pokład, które może być spowodowane na przykład tzw. overbookingiem, czyli sprzedażą większej liczby biletów niż samolot ma miejsc. Z wypłaty tych odszkodowań zwalnia przewoźników jedynie działanie siły wyższej.
Seredyńska podkreśla jednak, że jest to bardzo wieloznaczne pojęcie.
– Problem polega przede wszystkim na tym, że w ogóle siła wyższa nie jest zdefiniowana, w związku z tym ona jest często wykorzystywana właśnie w taki sposób, żeby rozszerzyć uprawnienia przewoźnika, a ograniczyć te uprawnienia konsumenta – podkreśla Elżbieta Seredyńska.
Według niej przykładem są problemy techniczne, często interpretowane jako siła wyższa. Jeśli jednak okaże się, że usterka samolotu wystąpiła z uwagi np. na brak przeglądu technicznego, nie zwolni to przewoźnika z obowiązku wypłaty odszkodowań. Seredyńska dodaje, że innym częstym nadużyciem przewoźników jest próba obarczania pasażerów winą za błędy systemu rezerwacyjnego podczas kupowania biletów.
Odszkodowania przysługują również w przypadku opóźnień lub odwołań połączeń kolejowych. Są jednak znacznie niższe – jedynie 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia o co najmniej godzinę, lecz mniej niż dwie godziny i 50 proc. ceny w przypadku spóźnienia przekraczającego dwie godziny. W obydwu przypadkach pasażer ma również prawo do zwrotu biletu lub zmiany biletu na alternatywne połączenie. Dotyczy to jednak wyłącznie najwyższych kategorii pociągów: Eurocity, Euronight, Express, Express Eurocity i Express Intercity. By ubiegać się o odszkodowanie trzeba mieć bilet, który stanowi dowód na to, że pasażer faktycznie korzystał z danego połączenia.
Czytaj także
- 2025-07-10: Rzecznik MŚP na mocy nowej ustawy ma objąć ochroną także rolników. Na zmianach skorzystają też duże firmy
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-05-09: Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-11: Spada udział chowu klatkowego w hodowli drobiu. Wciąż jednak 67 proc. kur trzymanych jest w klatkach
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-14: S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
- 2025-03-21: KE chce uznawania rodzicielstwa we wszystkich krajach. Europosłanka PiS nazywa to de facto legalizacją surogacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
Banki spółdzielcze w coraz większym stopniu odpowiadają za finansowanie rozwoju gospodarki. Ich udział w ostatnich latach wzrósł, a kondycja sektora się poprawiła. Bank Gospodarstwa Krajowego chce wzmocnić współpracę z bankami spółdzielczymi na rzecz finansowania lokalnego rozwoju. To jeden z elementów nowej strategii BGK na lata 2025–2030. Narzędziami, które do tego służą, są gwarancje BGK.
Prawo
Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.
Konsument
Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.