Newsy

Będą zmiany w przepisach dotyczących ochrony danych osobowych

2013-09-16  |  06:55
Mówi:Wojciech Wiewiórowski
Funkcja:Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
  • MP4
  • Zmiany w prawie o ochronie danych osobowych będą konieczne ze względu na rozporządzenie unijne ujednolicające zasady ochrony i zarządzania danymi osobowymi we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Ma ono powstać w przyszłym roku. Zdaniem Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, jest to dokument potrzebny, bo obecnie kwestia ta jest regulowana indywidualnie przez każde z państw. Unijne przepisy będą wymagały dostosowania do nich polskiego prawa.

    Trwają prace nad wprowadzeniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych na poziomie Unii Europejskiej.

     – Jeden akt prawny zastąpiłby na poziomie unijnym 28 ustaw, istniejących w każdym z krajów z osobna – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Wiewiórowski, Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

    Dzisiaj poszczególne ustawy są harmonizowane przez dyrektywę z 1995 roku. Mimo to istnieją znaczne różnice pomiędzy poszczególnymi systemami prawnymi. Stąd też potrzeba wprowadzenia wspólnego rynku obrotu informacją i zasad bezpieczeństwa.

     – Największym wyzwaniem praktycznym dla tych przepisów jest uwzględnienie nowych metod komunikacyjnych – mówi Wojciech Wiewiórowski.

    Kiedy w 1995 roku powstawała obowiązująca dziś dyrektywa, dostęp do informacji był wolniejszy i nie tak powszechny. Mało kto miał wówczas komputer i dostęp do internetu, nie było również portali społecznościowych. Dziś wyzwaniem są też urządzenia mobilne, które powoli stają się głównym narzędziem do korzystania z zasobów sieci.

    Konieczny przegląd polskich regulacji

    Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych na poziomie Unii Europejskiej zostanie przyjęte prawdopodobnie w 2014 r. Wówczas powstanie konieczność dostosowania prawa wewnętrznego, czyli m.in. polskiej ustawy o ochronie danych osobowych, do wymogów unijnych.

     – Poważniejszym wyzwaniem będzie uregulowanie różnego rodzaju wyjątków od ustawy o ochronie danych osobowych, które w tej chwili istnieją, a które znajdują się czasem w bardzo dziwnych aktach prawnych – mówi Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.

    Można je znaleźć m.in. w prawie bankowym i w przepisach dotyczących tajemnic prawnie chronionych, w ustawach o rachunkowości i przepisach dotyczących kościołów i związków wyznaniowych.

     – Będziemy musieli dokonać generalnego przeglądu polskiej legislacji, zobaczyć, które z tych wyjątków są wciąż uzasadnione w demokratycznym państwie prawnym – mówi Wiewiórowski.

    Obecnie kwestie dotyczące ujawniania i przetwarzania danych osobowych reguluje uchwalona przed 15 laty ustawa o ochronie danych osobowych. Przed wejściem w życie ustawa budziła szereg kontrowersji, zwłaszcza wśród przedsiębiorców, którzy obawiali się, że nałoży na nich dodatkowe obowiązki.

     – Dzisiaj, po 15 latach, przedsiębiorcy stwierdzają, że ustawa ta doprowadziła do weliminowania z rynku tych, którzy byli niepoważni – mówi szef GIODO. – Natomiast ci, którzy poważnie podchodzą do prowadzonej przez siebie działalności, do danych swoich klientów, nie tylko ocaleli, ale radzą sobie z tą ustawą bardzo dobrze.

    Zdaniem Wojciecha Wiewiórowskiego przedsiębiorcy traktują dziś wypracowane rozwiązania, związane z ochroną prywatności i ochroną danych osobowych jako element przewagi konkurencyjnej.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.